Ahogy egyre megfizethetőbbek a valóban gyors és sokoldalú mobilok, úgy szorítják ki a hagyományos navigációs készülékeket a járművekből. Ez autóban érthető is, hiszen nincs más teendőd, mint beszerezni egy telefontartót, esetleg összekapcsolni a kocsi kijelzőjét a mobiloddal, és máris indíthatod a Waze-t vagy a Google Maps-t, de motoron ennél bonyolultabb a helyzet.
Motoron valóban tönkremegy a telefonod a rázkódástól?
Sok a félreértés ezzel kapcsolatban, ezért rögtön az elején tisztázzuk:
a telefonok többsége működőképes marad, bármeddig is rázkódik a motor kormányán. Ezzel szemben a mobil kamerája, pontosabban annak automatikus fókuszálásért felelő része megsínyli a folyamatos vibrációt, ezért is van szükség ilyen rezgéscsillapító közbetétre, ha tartósan ezzel navigálsz motoron.
Nem szeretnél emiatt tízezreket költeni konzolra és rezgéscsillapító elemre? Semmi gond, egy korábbi, kiszuperált mobil is megteszi ideiglenesen, ami olyan olcsó, hogy nem félted a kameráját, sem más részeit, aztán idővel úgyis lecseréled egy gyorsabb, hatékonyabb eszközre.
A leselejtezett mobil felszerelése azonban félmegoldás, mert a koros készülékek belassulhatnak, és ismeretlen, zsúfolt városokban haladva – ahol a legnagyobb szükség van a navigációra – bosszantó, ha elmész egy lehajtó mellett, csak mert a mobil nem tartotta a lépést veled. Ezért azt javasoljuk, válassz olyan készüléket, amin zökkenőmentesen futnak az on- és az offline térképprogramok, és ha már megvan a kinézett mobil típusa, az megszabja azt is, hogy milyen tartóra lesz szükséged. Amennyiben nem vízálló, akkor mindenképpen zárt tokra lesz szükséged hozzá, hogy a por és a nedvesség ne tehessen kárt benne.
Az úgynevezett strapafonok víz- és porállóak, ezeket tehát elvileg esőben is használhatod, de érdemes tudnod, hogy ugyanúgy szükséged lesz a fröccsenő víz elleni védelemre, mint a hagyományos telefonoknál. No nem a beázás miatt, hanem mert az érintőkijelző gyorsan „megbolondul” a lefolyó vízcseppektől, ezért érdemes a légterelő plexi alá rögzíteni a készüléket vagy készíteni egy kis napellenzőt, ami a nedvességtől is óvja a képernyőt. Az IP67, 68 stb. besorolású modelleket számtalan különböző módon rögzítheted a kormányon, például a népszerű Ram Mount tartójával, ami a nagyobb, nehezebb strapafonokat is magabiztosan megtartja menet közben.
A tartó azonban csak az első lépés, ugyanis ha nem extra nagy, legalább 6-7000 mAh-s aksi van a telódban, muszáj lesz töltened is az egésznapos navigálás közben. Ez kábellel nem túl elegáns és bonyolult is, ezért inkább a vezeték nélküli töltőket javasoljuk. Előfordulhat, hogy a telefonod nem alkalmas rá, ez esetben pár forintból vehetsz olyan közbetétet, amit a töltőnyílásba dugva alkalmassá válik a vezeték nélküli töltésre, így menet közben sem merül le.
Végül pedig ha megvan a készülék, a tartó és a töltő, akkor már csak azt kell eldöntened, hogy milyen programot vagy applikációt hívsz segítségül a tájékozódáshoz. Az offline program előnye, hogy nincs szükség hozzá hálózati kapcsolatra, ugyanakkor nem számol a pillanatnyi forgalommal, időjárással stb., azaz jobban jársz a valósidejű információkon alapuló alkalmazásokkal. Ehhez szükséged lesz egy SIM-kártyára a kormányra szerelt mobilba, esetleg megoszthatod az adatkapcsolatot Wi-Fi-n keresztül a saját telefonodról. Viszont ez is gyorsan lemeríti az akkumulátort, ezért előfordulhat, hogy napközben töltésre szorul majd a hotspotként használt készülék, ami újabb ok, hogy kialakíts a motoron egy vezeték nélküli töltésre alkalmas pontot.