Nagy élmény sportmotorral felfedezni az Alpok, a Dolomitok vagy a Kárpátok legszebb útjait, ám ha nincs miben magaddal vinned a legfontosabb holmikat, az nagyban korlátozza, hogy merre és hány napra indulhatsz el a géppel. A téli holtszezon remek alkalom arra, hogy megtervezd a következő évi túrákat, s ennek részeként a motorodat is felkészítsd a kalandra.
Tank- és nyeregtáskák sportmotorosoknak
Mivel a sportos gépek karcsú segédváza nagyjából alkalmatlan a jól ismert hátsó és oldaldobozok rögzítésére, melyek például a túraendurók elengedhetetlen felszerelései, itt alternatív megoldásokra lesz szükséged, hogy semmi fontos ne maradjon otthon.
Adja magát az ötlet, hogy az üzemanyagtartályra pakolj, hiszen a tanktáska a jármű tömegközéppontjához közel helyezkedik el, alig módosítja a jármű súlypontját, ugyanakkor nem érdemes a legnagyobb táskát megrendelni. Elvégre a túl magas pakk eltakarja a műszereket, légörvényeket kelthet, és kanyarban hozzáérhet a kormányra felszerelt gombokhoz, kapcsolókhoz:
Ha megvan a méret, már csak a rögzítés módját (mágneses, szíjas, tanksapkakonzolos stb.) kell kiválasztanod. Ezt kibővítheted egy nyeregtáskával is, de – a dobozokkal ellentétben – ebben megázhatnak a holmik, ha nem vízálló anyagból készült, s ez ugyanígy igaz a tanktáskára is.
Ha a nyereg- és a tanktáska együtt sem elég, motoros hátizsákkal is bővíthető a „poggyásztér”, de azt semmiképpen sem ajánljuk, hogy egész nap cipeld vagy az utasodat terheld a nehéz csomaggal. A fel-le ugráló táska ugyanis megterheli a gerincet, akadályoz a mozgásban, és az egész túrát elronthatja, ha már a második napon sajgó vállal vagy háttal kell felülnöd. Így ebbe csak a legkönnyebb, de nagy helyet foglaló csomagjaidat tedd, és hasznos, ha vezetés közben le tudod engedni magad mögé a nyeregre – utas esetén a csomagtartóra –, ami tehermentesíti a vállakat.
Jóllehet a sportgépek elsősorban nem a kényelmükről híresek, de egy komfortüléssel vagy ha nem szeretnél annyit költeni, akkor zselés nyeregborítással nagyban növelhető a valós hatótáv. A motor értékéhez viszonyítva egyik sem nagy beruházás, és a deréktámaszos, lekerekített profilú nyereggel a vas irányítása is könnyebbé válik, különösen intenzív gyorsítás közben, a nagyobb kényelemről nem is beszélve.
A felkészítés a szél- és időjárás-védelemmel lesz teljes, amire a nagyobb és/vagy magasítóval kiegészített plexi lehet a megoldás, hogy a hosszabb autópályás szakaszok után is kipihenten érd el a célt, és másnap, a csillagtúra első napján gondtalanul élvezhesd a szerpentinezést.