Aligha létezik tökéletes lopásgátló, de az kétségtelen, hogy az alaposan lezárt vas eltántorítja a legtöbb tolvajt, különösen a kezdőket. Ezért érdemes alaposnak lenni – a túrákon is –, és a rosszfiúk fejével gondolkodva, minél többet tenni a gép biztonságáért.
Elektronikus és mechanikus lopásgátlók motorosoknak
Akárcsak az adataid védelménél, itt is a többlépcsős, eltérő technikára épülő megoldások a célravezetőek, így érdemes mechanikus, elektronikus és egyéni vagy legalábbis ritkán látott eszközzel útját állni a rablóknak.
Az elsőre kiváló megoldás egy apró, mozgásérzékelős jeladó, mint például a BikeAngel, ami havi 3-4 eurós díjért cserébe itthon és külföldön is „vigyáz” a járgányra, illetve nyomban értesít, ha valaki megpróbálja ellopni. Mivel nyomkövetőként is szolgál, lopás után van esélyed visszaszerezni a gépet, emellett pedig arra is használható, hogy visszanézd az általad bejárt túrák útvonalát.
A mechanikus védelem legjellemzőbb eszköze a vaskos lánc és a lakat, de ez is csak akkor hatásos, ha megfelelő helyen rögzíted. Elvégre ha csak átfűzöd az első keréken, pár szerszámmal mozdíthatóvá válik a gép, és ugyanez a helyzet akkor is, ha nem elég masszív tárgyhoz láncolod a járművet. Jól tudjuk, hogy néhány modellen bonyolult a vázon átbújtatni a láncszemeket, és nincs mindenhol biztonsági szem a földön, mint a garázsodban, amihez a másik végét rögzíted, de érdemes megpróbálni, mert az ilyen részleteken múlhat, hogy egyáltalán célponttá válik-e a motorod.
Végül pedig a meglepetés erejét kihasználó trükkök jöhetnek szóba, melyekkel nem vagy ritkán találkoznak a bűnözők. Ezek lényege, hogy a szokatlan megoldások elbizonytalaníthatják a tolvajokat, főleg ha sok időbe telik a kulcs vagy a kód nélkül eltávolítani őket, és nincs bevett módszer a leszedésükre. Ilyen lehet – idősebb gépeken – a sajátos indítási procedúra vagy a saját eszközzel lezárt fék- és kuplungkar, bár ezek többnyire csak azokat tántorítják el, akik lábon szeretnék elvinni a kiszemelt vasat.