Mára tulajdonképpen jelző lett Cordura márkából, hiszen a köznyelvben mindenféle textildzsekire használják az elnevezést, attól függetlenül, hogy valóban Cordurából készült-e vagy sem. Kevesen tudják, milyen régi fejlesztésről van szó, mert a motorosok az utóbbi évtizedekben ismerkedtek meg vele, holott a Cordurát közel 100 éve (!), a húszas években jegyeztette be a DuPont, hogy alternatívát kínáljon az akkor szinte egyeduralkodó, úgynevezett sávolykötésű pamuttal szemben. Így talán idegenül hangzik a kifejezés, pedig mindannyian jól ismerjük a sávolykötésű textilt, mely később „farmerként” terjedt el…
Melyek a corduradzsekik előnyei?
Erős nagyításban jól látszik, hogy a Cordura szövetekben négyzethálósan futnak a szálak, s ez rendkívüli tartósságot biztosít, és más poliészterekkel összevetve 250-300%-kal nagyobb szakítószilárdság jellemzi az anyagot. Emellett ellenáll a szélnek, nedvességnek, ugyanakkor szellőzik, tehát minden szempontból tökéletes választás a technikai öltözetekhez. Persze cordurából is számtalan fajta létezik, ezeket a D, azaz Tex Denier-számozással, jelölik – azt mutatja meg az érték, hogy milyen tömegű a szál, amiből előállították a szövetet. A motorosruhákhoz jellemzően 5-600, a minőségibb darabokhoz 750 D-s Cordura ideális, és minél magasabb a szám, értelemszerűen annál erősebb, ellenállóbb az abból gyártott kabát.
Az első lépés tehát, hogy nézd meg, miből állították össze a kinézett dzsekit, majd jöhetnek a varrások és a protektorok.
Egyformán fontos a minőségi varrás, illetve a kiváló alapanyag, mivel hiába erős a szövet, ha csúszáskor egyszerűen elég, elszakad az egyrétegű varrás, és rövid úton mellény – vagy az sem – lesz a kabátból. Ezért alaposan vizsgáld át, milyen technikával öltötték össze a kabát egyes részeit, s ha már ilyen tüzetesen szemrevételezed, érdemes kivenni a protektorokat is.
A protik ugyanis csak ránézésre hasonlóak, ám éles helyzetben teljesen másként viselkednek. Ezért is sorolják őket különböző – jellemzően Level 1 és Level 2 – osztályokba, és természetesen ezúttal is a magasabb szám a jobb… Röviden úgy lehetne összefoglalni a különbséget, hogy egyforma erejű és irányú becsapódásnál a Level 2 protektorral védett testrészt feleakkora-harmadakkora erőhatásnak van kitéve, azaz jelentősen csökkentheti a sérülések mértékét.
Ha megtaláltad azt a dzsekit, ami minden szempontból megfelel az ízlésednek és a fenti minőségi elvárásoknak, már csak olyan apró részleteket kell átnézned, mint a szellőzők mérete, elhelyezése, a minél nagyobb felületű fényvisszaverők, továbbá a tépőzárak, cipzárok működése. Utóbbiaknál fontos, hogy egy kézzel kezelhetőek legyenek, így menet közben is ki tudod nyitni a szellőzőt vagy a mandzsettát a nagy melegben, és persze vice versa – nem kell megállnod, ha lehűl az idő és már túl huzatos a dzsekid.
Hogyan marad vízálló a corduraruhád?
Noha nem a vásárlás része, érdemes már vételkor átgondolnod, hogy mire lesz szükséged a dzseki tisztításához, ápolásához. Először is ellenőrizd, hogy mosható-e a gépben, illetve hány fokon, s ha teheted, szerezz be kimondottan motorosruhákhoz alkalmas tisztítószert! Még mosás előtt ajánlott eltávolítani a protektorokat, bár bajuk nem lesz a tisztítástól, de alattuk nedves foltok maradhatnak, ami később penészedéshez vezethet.
Maga a mosás hasonlóan zajlik, akárcsak a hétköznapi ruháknál, de öblítő nélkül, mivel az öblítőszerektől csökkenhet a dzseki a szellőzőképessége és vízállósága. Lehetőleg ne a tűző napon, hanem szobahőmérsékleten szárítsd ki a felsőt, majd ha teljesen megszáradt, ápold valamilyen impregnálószerrel, hogy sokáig vízálló maradjon!
Az alapos mosás-szárítás különösen szezon végén jó ötlet, hiszen ilyenkor közelről szemügyre veheted a cipzárokat, protektorzsebeket és varrásokat, s ha bármilyen hibát, szakadást találsz, tavaszig bőven lesz időd megjavítani vagy lecserélni a sérült kabátot.