Minden autós és motoros jól tudja, hogy az egyik legalattomosabb környezeti tényező a viharos szél, mely ősszel különösen gyakran tör borsot a közlekedők orra alá. Kellemetlen meglepetések érhetik miatta a sofőröket is, de őket védi karosszéria és különben is négy kerék van alattuk. Az elemeknek kitett, feleannyi kerékkel gazdálkodó motorosok esetében viszont némileg bonyolódik a helyzet. Azért van megoldás, miként az Brixton Motorcycles hasznos tanácsaiból is kiviláglik.

motorozas-osszel-es-oldalszelben-a-brixton-tanacsai
Épületek vagy nagyobb járművek mellett elhaladva készülj fel rá, hogy néhány méteren belül akár többször is irányt kell váltanod, ahogy megszűnik, majd újra feltámad az oldalszél

Először is, nagyon nem mindegy, hogy honnan fúj a szél. A legrosszabb, ha oldalról, hiszen egy-egy hevesebb széllökés simán a sáv túlsó szélére lökheti a motorost. A legjobb megoldás ilyenkor, hogy a vezető a lehető legközelebb húzódik a tankhoz és a plexihez, szinte eggyé válva a géppel. A szél ily módon kisebb oldalfelülettel érintkezik, tehát a hatása is enyhébb lesz. Persze ennek hatásosságát nagyban ronthatják a motoron lévő oldal- és tanktáskák, valamint a topbox is, ezért szeles időben csak akkor érdemes azokkal útnak indulni, ha valóban szükség van rájuk. Amennyiben kifejezetten erősen és nagyjából egy irányból fúj a szél, érdemes a motort a szél irányába megdönteni. Ilyenkor azonban nagyon kell összpontosítani, mert ha hirtelen csökken a szél ereje vagy változik annak iránya, az azonnali irányváltással jár.

Ilyenkor különösen fontos, hogy ne száguldozz, viszont a túl kis tempó is legalább ennyire veszélyes, hiszen ha nagyon lelassítasz, csökken a kerekek pörgettyűs hatása, mely segít egyenesben tartani a gépet.

Szélben mindig legyen lehajtva a plexi, illetve, ha nyitott a sisak, akkor elengedhetetlen a motoros szemüveg. Erre egyrészt azért van szükség, mert hunyorogva meglehetősen nehéz figyelni a forgalmat, másrészt a szél hordja a homokot, a leveleket, sőt a kisebb tárgyakat is felkaphatja. Nagyon lényeges, hogy a szél ne kapjon a ruha alá, mert ez bizonytalanná teszi a futást, a vezető testével, karjával együtt a motort is rángatja, ami tovább ront a helyzeten.

Íme, az ellenpélda: ez történik, ha nem reagálsz időben, mikor kilépsz egy jármű szélárnyékából

Jóllehet, az autópályák mellett és máshol is táblák hívják fel a közlekedők figyelmét a pihenő beiktatására, az autósok és motorosok többsége legtöbbször csak legyint erre. Márpedig a fáradtság legalább annyira alattomos, mint maga szél. Az utóbbi miatti folyamatos szellemi összpontosítás és a fokozott fizikai erőkifejtés hatására a motoros hatványozottan fárad, ami súlyos veszélyeket hordoz magában. Amikor tehát szeles időben messzire motorozunk, mindenképpen álljunk meg rendszeres időközönként, lehetőleg gyakrabban, mint egy átlagos napon.

motorozas-osszel-es-oldalszelben-a-brixton-tanacsai
Ősszel később kel fel a nap és gyengébben is melegíti az aszfaltot, ezért gyakrabban kell párás, nedves szakaszokra számítanod. Emellett arra is figyelj a reggeli-délutáni órákban, hogy az alacsonyan járó nap jelentősen ronthatja a látási viszonyokat!

Figyeld az időjárás-előrejelzést!

Hála a számtalan meteorológiai portálnak és okostelefonos alkalmazásnak, szinte az ember arcába van tolva, hogy aznap milyen időjárás várható. Nemcsak az derül ki, hogy hány fok lesz, illetve, hogy süt-e majd a nap, hanem általában pontosan előrejelzik a szél erejét és irányát is. Persze az ilyesmi nincs kőbe vésve, de azért támpontnak megteszi. Ha tehát például orkánerejű szelet jósolnak arra, amerre menni szeretnénk, jobban járunk, ha inkább elhalasztjuk az utazást vagy másik, alternatív útvonalat választunk.

Hogy a viharos erejű szél mellett még mire érdemes felkészülnöd, arról az egész ősszel nyeregben ülő motoros rendőrök mesélnek:

Miért veszélyesebb ilyenkor a járművekből kicsöpögő üzem- és kenőanyag? Ez is kiderül a motoros rendőrök tanácsaiból

Persze a viharos időjáráson túl a gyakori csapadék, az alacsonyabban járó és ezért a vezetőket reggel-délután elvakító nap, valamint a párás, nedves utak is az ősz velejárói. Ezért azt javasoljuk, hogy a jól ismert útvonalakon se vezess megszokásból, hagyj nagyobb tartalékot, és készülj fel rá, hogy a hűvösebb, csapadékosabb idő miatt ilyenkor ősszel akár méterről-méterre változhat a tapadás! Tegyük hozzá, hogy előnyei is vannak a szeptemberi-októberi kirándulásoknak, hiszen napközben sem sülsz meg a motorosruhában és gyérebb a forgalom a felkapott üdülőhelyek közelében, így kényelmesebb, élvezetesebb lehet a motoros túrázás, mint a nyári hónapokban.