A hazai és az európai eladások is azt mutatják, hogy ismét előtérbe kerültek a kedvező árú 125-ös gépek, vagyis a magas benzinárak következtében egyre többen számolnak a velük, mint az autót kiváltó közlekedési eszközzel. Egy új vas beszerzése, a vizsgázás folyamata, ruhák, kiegészítők megvásárlása bizony komoly kiadás, de célravezetőbb, ha egyszerű befektetésként gondol rá az ember. Napról-napra takarít meg súlyos ezreket az apró jármű, miközben a dugókat is simán magunk mögött hagyhatjuk vele, amivel pénzben nem mérhető dolgot nyerünk - időt takarítunk meg magunk és családunk számára. Innen már csak egy lépés, hogy élvezeti cikként is szerepet kapjon a motor az életünkben, ez azonban a költségek óhatatlan növekedését is magával hozza. A korlátozás nélküli jogsi a százezres nagyságrendet is elérheti, igaz, ez egyszeri alkalom, már ha nem veszítjük el a pakszust a későbbiekben valami buta kipontozódás miatt… Egy átlagos, ötszáz köbcentinél nagyobb vas fenntartása havonta több mint tízezer forintot emészt fel, és félreértés ne essék, ebben még nincsenek benne a benzinszámlák, csupán „bérleti díjról” beszélünk, amit azért szurkolunk le, hogy elmondhassuk: van egy motorunk. Műszaki vizsgára évente nagyjából hétezret kell félretennünk, a biztosítás – életkortól és lakhelytől függően – tíz-húszezer forint, a teljesítményadó összege pedig húsz- és negyvenezer között változik a fiatal sport- és túrasport gépek esetében. Szerencsések, akik saját garázzsal rendelkeznek, a többieknek sajnos ez is plusz tétel, általában öt-tíz rugó havonta. Nem szerves része a motorozásnak, mégis nagyjából állandó kiadás az átírás. A többség négy-hatévenként lecseréli kiöregedő, vagy éppen „kinőtt” masináját, erre – bármennyire is fájdalmas – akár száz-százötvenezret is el kell különítenünk, ha fiatal és erős kétkerekűben gondolkodunk.
Visszaosztva a számokat, havonta nagyjából tizenötezres tétel jön ki, vagyis ennyit kell elkülöníteni a konyhapénzből, hogy ne csak lélekben, de fizikailag is motorossá váljunk. Persze lehet faragni a fentiekből, hiszen a téli hónapokban bármikor kivonathatjuk a forgalomból a vasat, a 2 300 forintos ügyintézési díj leszurkolásával akár húsz-harmincezer is spórolhatunk a kötelező kiadásokon. Ez arra is remek alkalom, hogy a hazai és külföldi oldalakat bújva a holtszezon akciói között csemegézzünk, ugyanis a jókor megvásárolt láncszetten, sisakon vagy kiegészítőkön sokat spórolhatunk, így tavasszal már csak az éltető naftára kell költenünk. A leghidegebb évszakban a kétkerekűek piacán is megfigyelhető némi áresés, ezért aztán vásárlásban is gondolkodhatunk november és február között. Akár külföldről származó megoldás is szóba jöhet, azonban a feltűnően kedvező vételárhoz még hozzá kell adnunk a nem éppen olcsó hazaszállítást, valamint a regisztrációs adót, ami szintén elérheti akár a vételár 5-10 százalékát.
Sok esetben nem csak az autót, de a motort is kiválthatja egy olcsóbb kétkerekű a napi közlekedésben. Érdemes elgondolkodni egy robogó vagy egy kisebb vas beszerzésén, ha sokat mászkálunk városban, illetve rövidebb távokon. Az üzemanyagra szánt összeg könnyedén megfelezhető egy négyütemű csöppség munkára fogásával, a szervizdíjakról nem is beszélve, hiszen nem mindegy, hogy egy 125-ös enduró filléres hátsó gumiját koptatjuk a körúton, vagy a szezon elején Zimbabwe éves költségvetéséből beszerzett 120/190-es duót radírozzuk le a forró aszfalton…
A túrázók is a holtszezonban tudnak igazán sokat húzni a nyári kalandokra fordított forintokon. Egy időben lefoglalt szállás vagy kompjegy súlyos tízezrekkel apaszthatja a kalkulációt, de ugyanígy hasznos az utazómotorok megfelelő beállítása is. Egy jól megválasztott áttétel, illetve a gondosan behangolt masina útközben alig észrevehető, alig néhány decis megtakarítást hozhat, azonban a csekély különbség egy teljes szezon alatt hektoliterekké duzzadhat, harminc-negyvenezres különbséget okozva az év végi elszámolásnál. Spórolhatunk magán az utazáson is, hiszen a sok vitát kiváltó „trélerezés” gyakran a legjobb módszer, hogy a meglévő keretből több helyre jussunk el, mint ha lábon tennénk meg az utat. Az unalmas autópálya-szakaszok egyébként sem jelentenek túl nagy élvezetet, így a célállomásra utánfutón érkező trió néhány napos gurulás esetén akár százezres nagyságrendű megtakarítást is hozhat.
Persze mondhatjuk, hogy ez „nem igazi” túrázás, de a véges szabadnapok és a karcsú költségkeret mellett megfontolandó a dolog, hisz’ az így megspórolt időt és összeget egy újabb kirándulásra fordíthatjuk, amit kvázi ajándékba kapunk az okos tervezésnek köszönhetően.
Az ablakon kinézve még hófoltos a táj, de a hőmérséklet nappali maximuma szépen lassan már a pozitív tartományba vándorol. Ideje hát körülnéznünk, hisz' még van néhány hetünk, hogy kihasználjuk a téli akciók nyújtotta lehetőségeket. Éljünk vele, mert a márciusi kikelet már nincs olyan messze, kezdjük okos tervezéssel a 2013-as szezont, hogy minél többet és jobbat motorozhassunk az elkövetkező idényben!