Az autósoknak sem írják elő, hogy feltétlenül hordjanak magukkal pótkereket meg vontatókötelet, mégis a legtöbben, már csak saját jól felfogott érdekeik miatt is tartanak ilyet a kocsiban. Hasonlóan vélekedhetett a törvényalkotó, amikor megszabta, mi is az, ami feltétlenül szükséges egy motorosnak, hogy a nap végén otthon és ne a balesetin hajtsa álomra a fejét. Íme néhány olyan felszerelés, amiben nem büntethet meg a rendőr, mégsem javasoljuk a használatukat.

Nyitott bukósisak

Elég nehezen értelmezhető, ha valaki azt mondja: azért járok nyitott sisakban, mert szeretem, ha érzem a szelet az arcomon. A „kiskőrösi mosolygósra" emlékeztető fazonok ugyan olcsók, és tény, hogy remekül passzolnak a robogók és a chopperek formavilágához, hatékonyságuk azonban töredéke egy zárt fejvédőnek.

motorosruha-bukosisak-8094
A leírás szerint ez egy motoros bukósisak. A szemüveg fémkerete, a fejvédő kialakítása és rögzítése mind-mind arra utal, hogy a tervezők csak a látványra koncentráltak - a biztonság sajnos háttérbe szorult

Különösen igaz ez a sport- vagy egyéb célra készült, motorozásra alkalmatlan tökfödőkre, melyek minimális védelmet nyújtanak. Főszereplőnk ugyanis ahogy a szelet érzi az arcán, ugyanúgy érzi majd a nagyobb bogarakat, az autók által felvert port és apró kavicsokat, hogy az eséskor kellemetlen nyomokat hagyó talajfogást ne is említsük.

Miként azt fogorvos barátunk mesélte találóan: a páciensem új, nyitott sisakja 45 ezerbe került, az esés utáni fogpótlása meg kilencvenbe...

Paint it black?

Minden stílusnak megvan a maga öltözete, nekünk ez - mutat a fekete bőrre -, az endurósoknak például a vidám színek és a többi - említette Boda kapitány még a kilencvenes évek elején az azóta kultfilmmé vált Bájkerekben. Mára ez annyiban változott, hogy 3-4 millió darabra duzzadt a hazai járműállomány, és a nagy tömegben egyszerűen senki nem teheti meg, hogy észrevétlen maradjon - az élénk színek, illetve a fényvisszaverő pántok egyszerűen a mindennapi közlekedés részeivé váltak.

motorosruha-bukosisak-8093
Maga a Ghost Rider? Piszkosul menő a feketébe öltözött gép és lovasa, de ez nem éppen a túlélés záloga...

Igyekezz hát Te is úgy összeválogatni a ruhád, sisakod és kiegészítőid, hogy rossz látási körülmények között, esős időben és éjszaka is jól látható legyél a motoron, illetve arról leszállva is.

Rövidgatya, strandpapucs

Ez egyszerűen rossz előítélet, ma már szerencsére tényleg alig látni ilyen cuccban nyomuló motorost, és a robogósok is csak az első esésig nyomják strandszettben. Bár a KRESZ megengedi, ne légy rest felöltözni a legnagyobb melegben sem, mert a „gondoltam nem kell, csak a benzinkútig megyek" kezdetű mondatokkal már tele a padlás, túl sokszor hallottunk már ilyet - utólag - a szegény, sebeit nyalogató motorosoktól. Ha tényleg kibírhatatlan a hőség, legalább egy hálós, protektoros felsőt és a hasonló kialakítású nadrágot húzz, no meg egy vékony, nyári kesztyűt. Ez a kánikulában már csak azért is indokolt, mert a gyakran figyelmetlen, bágyadt autósok a forró bádogkaszniban izzadva még könnyebben válnak dekoncentrálttá - ne tetézzük ezt azzal, hogy egy szál pólóban motorozunk körülöttük.

Zárt lábbeli?

Sokáig a motorvizsga előírásai között is csak az szerepelt, hogy olyan cipőben jelenjen meg a nebuló, amire, ha ráhúzza a nadrágot, nem látszik ki a bokája, lábszára. Ennyi erővel egy teszkós nejlonszatyrot is felkaphatott volna a zoknira, mert ugye abból se látszik ki... A motoros lábbelinek ennél sokkal több feladata van, kezdve az áttételesen kialakuló „sérülések" (beázás, fel- és megfázás stb.) megakadályozásától, a váltókartűrő kialakításon át természetesen a védelmi funkcióig.

motorosruha-bukosisak-8096
Felejtsd el a félmegoldásokat, és ne a cipődet, hanem a lábadat védd!

Bár nem szabályozzák, az a legkevesebb, hogy protektoros cipőt, bakancsot vagy csizmát keresel magadnak, olyan kialakítással, hogy a hajlított térd miatt esetleg felcsúszó nadrág is mindvégig takarja a szárát.

Méret. Pontos?

Azt gyorsan zárjuk is ki, hogy valaki megvesz egy szett ruhát magának, de végül kényelmi okokból a protektorok nélkül használja - nem jellemző, de sajnos akadt erre is példa. A nagyobb gond, hogy a protektorokra kimondottan nagy erők hatnak elcsúszáskor, ezért elhelyezésük és rögzítésük talán még fontosabb, minthogy benne vannak-e a ruhában. Ezek a félkemény betétek ugyanis elmozdulva éppen ellentétes hatást érnek el, vagyis maguk okozhatnak sérüléseket, ahogy az elfordult, a bőrrel „élével" érintkező protektorok egészen kis felületen közvetítik az aszfalthoz csapódás erejét.

motorosruha-bukosisak-8095
Nem elég veszélyes a motorozás, tegyünk még a vezető arca felé néző, hatalmas fémtüskéket a vasra! Messziről kerülendő, csakúgy, mint a kormányra és egyéb helyekre biggyesztett hegyes, éles kiegészítők

Nincs mit tenni, muszáj méretpontos ruhát venni, esetleg a használt - vagy használtan vett - gúnyát a méretedre alakítani, hogy egyszerre legyen kényelmes és biztonságos viselet. Talán mondanom sem kell, hogy a bukóra még inkább igaz ez, csak a méretpontos, becsatolt fejvédő ér valamit.

Végül pedig említsük meg, hogy a hátul ülő ugyanolyan fontos, ha nem fontosabb, mint magad, szóval az ő holmiját sem érdemes annyival elintézni, hogy ez „csak" az utasé - pont őt, a kevesebb rutinnal rendelkezőt kell még jobban védened, ha már felülteted magad mögé.