Nagyszabású felmérést készített az Allianz Technológiai Központ (AZT) , hogy a biztosítókhoz eljuttatott kárbejelentőkből és jegyzőkönyvekből kiderítse, pontosan milyen hibák vezetnek a motorbalesetekhez. Félezer karambol anyagát elemezték, ennek háromnegyede volt olyan többjárműves ütközés, ahol autó és motorkerékpár volt a résztvevő, illetve tíz százalékában két vagy több motor karambolozott egymással.
A figyelmetlenség a vezető baleseti ok a motorosoknál
Egyértelműen kiderült, hogy a pillanatnyi „elbambulás”, figyelmetlenség a vezető ok,
az esetek éppen harmadában azért következett be az ütközés, mert a motor vezetője későn vette észre a veszélyt, pedig jobban összpontosítva kivédhette volna a balesetet.
Fej-fej mellett 12-12%-kal került az összesítésbe a valós és relatív gyorshajtás, valamint az előzési szabályok megsértése.
Minden tizedik motorbaleset azért következett be, mert a vezető nem tartott elég nagy követési távolságot, és talán az utolsó a legmeglepőbb: csupán 4%-ban játszott szerepet az elsőbbségi szabályok megsértése. Vagyis kiderült, hogy a motorosok „vigyáznak magukra”, illetve másokra, nagyon ritka, hogy nem adják meg az elsőbbséget, holott az autós-motoros ütközésekben pont fordítva történik: nagyon gyakori ok, hogy a hibázó sofőr kihajt a közeledő motoros elé vagy bekanyarodik előtte, azaz nem ad neki elsőbbséget.
Nemrég hívtuk fel rá a figyelmet, hogy milyen fontos az ABS, illetve a kanyar-ABS, s lám, ez a kutatás is megerősítette a blokkolásgátló fontosságát. Igazán beszédes, hogy az egyjárműves balesetekben megsérült motorok (például egyszerű el- vagy kicsúszás) kétharmadán nem volt blokkolásgátló, ami segíthetett volna a pilótának megőrizni az uralmát a gép felett. A szakértők kiemelték, hogy az ilyen incidensek jó része megelőzhető lett volna, ha blokkolásgátlóval irányítható marad a motor, vagy legalábbis jelentősen csökkentette volna a baleset következményeit az ABS.