Tegnap nálunk is láthattátok azt a videót, ahol egy sofőr szerette volna megleckéztetni az elé tolakodó motorost, majd szóváltás, verekedés lett az ártatlannak tűnő helyzetből:
A felvétel egyik tanulsága, hogy az erőszak csak erőszakot szül, ráadásul itt éppen a motorosra támadó sofőr került földre, ám ennél sokkal fontosabb, hogy hol szabályos és hol nem előregurulni a sorban várakozó kocsik mellett?
Mikor és hogyan gurulhatsz el a dugóban álló autók között?
A KRESZ 36/12 egyértelműen fogalmaz, s kiderül belőle, hogy – a városi legendák dacára – nem csak városon belül és nem csak többsávos utakon adott a lehetőség, hogy átsuhanjunk a torlódásokon.
Ha a járműveknek útkereszteződésben, útszűkületekben, szintbeni vasúti átjárónál vagy egyéb forgalmi okból meg kell állnia, – előre sorolás céljából – motorkerékpárral, illetve segédmotoros kerékpárral az álló járművek mellett vagy azok között, szabad előrehaladni, ha az előrehaladáshoz elegendő hely áll rendelkezésre, és az irányváltoztatási szándékot jelző járműveket az irányváltoztatásban nem akadályozzák.
Tehát ahol van elég hely, ott előregurulhatsz, s 2013 óta igaz ez az autópályákon kialakított úgynevezett biztonsági folyosóra is, ha azzal nem zavarod az ott közlekedő, figyelmeztető vagy megkülönböztető jelzést használó járműveket.
Más kérdés, hogy ez az európai országok többségében szabálytalan – vagy egyszerűen nem szabályos, de megtűrt –, tehát ha túrára indulsz, érdemes utánajárni, hogy az adott államban megbírságolnak-e a tolakodásért. Hasonló a helyzet a magyar határátkelőkön is, mivel a KRESZ ugyan megengedi, hogy kikerüld „a forgalmi okból álló” autókat, viszont
a „Határátkelőhely” jelzőtáblától a Határforgalom-ellenőrzési Szabályzatról szóló 24/2015. (X. 15.) ORFK utasítás 124. pontja alapján – járműkategóriától függetlenül – a határátkelőhelyre érkezés sorrendjét írja elő, vagyis itt már nem a KRESZ a mérvadó.
Tegyük hozzá, a gyakorlatban szinte mindig előreengedik a motorosokat, hiszen nem egészséges nyakig beöltözve várakozni a napon, főleg nem órákon át, de ez csak a határőrök és a sofőrök jóindulatán múlik – ne éljünk vissza vele!
Határátlépés elméletben és gyakorlatban
Mielőtt aggódnál, hogy téged is visszazavarnak a sor végére, érdemes visszatekinteni a legutóbbi ilyen esetre, amikor az előreguruló motoros szóváltásba keveredett az ott várakozó, türelmetlen autóssal, s az egyenruhások rögtön a segítségére siettek, ahelyett, hogy megdorgálták volna.
A röszkei határátkelőnél próbált befurakodni egy motoros az autók elé, ám egy ott várakozó kocsiból kiszállt két török állampolgár – mint később kiderült, apa és fia –, és a motoros feje előtt az öklét rázva próbálta jobb belátásra bírni, valamint visszatessékelni őt a sor végére. Ez már az ott szolgáló rendőröknek is szemet szúrt, és természetesen közbeléptek. Szó szót követett, majd az egyik török férfi ezután a motoros helyett a rendőrök ellen fordult, megragadta, elszakította a ruhájukat, s ezért gyorsított eljárásban bíróság elé állították, sőt két nappal később már el is ítélték.
A két férfi egy év két hónap felfüggesztett börtönbüntetést kapott, egyben mindkettőt kiutasították Magyarországról, míg a motoros természetesen büntetés nélkül megúszta a nem szabályos, de a gyakorlatban elfogadott manővert.
Annyit jegyezz meg hát, hogy városban és azon kívül gyakorlatilag bármilyen úton kikerülheted a forgalmi okból rostokoló autókat, legyen szó kétszer egy sávról vagy autópályáról. A határátkelő és a külföldi autópályák díjfizető kapuja viszont más tészta, ott légy előzékeny, és csak akkor sorolj be a várakozók elé, ha ez nincs ellenére a sofőröknek.