Ahogy gombamód szaporodtak a kétkerekűekre specializálódott iskolák, úgy erősödtek is az ellentábor kritikái is az oktatásokkal szemben. Egyesek a vasukat féltették, hogy mi lesz, ha éppen ott dőlnek el vele, míg mások sokallták az árat, mondván, abból ők egész szezonban motorozhatnak. Nos, a sulik trénerei nem adták fel, és kölcsönözhető bérmotorokkal, kedvezményes, illetve ingyenes képzésekkel vették elejét a bírálatoknak, így a kétkedők számára csak egyetlen kibúvó maradt: „az én motorom nem alkalmas erre.”
Magyarra fordítva ez annyit tesz, félek megtenni azt, amit az országúton egyébként muszáj lesz, ha beüt a krach. Helyette inkább kifogást keresek, s elfordulok, mikor a hatalmas Gold Wing, meg a kiscsaj azzal a monstrummal izzadva ugyan, de teljesíti a feladatokat.
Az összeállítás azoknak szól, akik vesznek egy nagy levegőt, és elhatározzák, hogy félelem ide vagy oda, márpedig belevágnak. Mert ugyan mi másra költenének, minthogy jól érezzék magukat a motoron és nagyobb biztonságban közlekedjenek vele? Ma már számtalan időpont és képzési forma közül válogathatnak, ráadásul a legtöbb oktató hétvégéjét feláldozva várja őket, így még szabit sem kell kivenni a „suli” miatt. Körbenéztünk, hogy melyik tréning milyen feltételekkel várja a tanulásra vágyó motorosokat.
Ride for Life
Nincs egyszerű dolga annak, aki hirtelen felindulásból ugorna be egy képzésre, hiszen a népszerűbb helyeken bizony többhetes várólistára is fel kell készülni a nagyszámú érdeklődő miatt. Így alakul ez a Ride for Life által szervezett napokon is, ahol a zártkörű események mellett nagyjából 8-10 hét alatt tudják fogadni a szezon elején jelentkezőket.
Személyre szabott képzéseiken nem a legnagyobb tempó elérése a cél, inkább a tudatos és biztonságos motorkezelésre nevelnek, egymásra épülő gyakorlataik is ezt szolgálják. Az egynapos ún. bemotorozáson túl komplex kétnapos csomag is várja a motorosokat, s ahogy az lenni szokott, itt is oktatónként legfeljebb öt-hat tanuló van a pályán, hogy valóban egyénre szabottan foglalkozhassanak a nebulókkal.
TommoT
Jellemzően kétnapos, és rendhagyó módon bentlakásos tréning várja a TommoT rendezvényeire érkező tanulókat. A Kakucs-ringen kialakított tanpályán tucatnyi feladatot sajátíthatnak el a motorosok, melyek mindegyike a hétköznapi közlekedésben előforduló helyzeteket szimulálja.
Felkészült oktatók garantálják, hogy a vendégek a legjobbak segítségével sajátíthatják el a vezetéstechnika alapjait, s olyan nem mindennapi „extrák” is elérhetők, mint például a több országot érintő vezetett túra, ahol a résztvevők országúton is kipróbálhatják a tanultakat.
A kétnapos tréningek ugyan valamivel drágábbak, de előnyük, hogy sokkal több, egymásra épülő feladatsort sajátíthatnak el a résztvevők
BMW Motorrad
A kék-fehér márka tréningjein négy különböző szint közül válogathatsz, így például utassal is kipróbálhatod a gyakorlatokat, hiszen társad mozgása, viselkedése is alapvetően befolyásolja a motor mozgását.
A BMW által szervezett oktatás filozófiája, hogy a vezető ismerje a motorbalesetek leggyakoribb kiváltó okait, és elsajátítsa az elhárításukhoz szükséges tudást, megelőzve, illetve kivédve a napi közlekedésben felmerülő vészhelyzeteket.
Safety-Hungary
Közel negyvenéves múltra tekinthet vissza a Safety-Hungary Japánból indult képzési módszere. A fővárosban működő komplexumban van lehetőség egy-, illetve kétnapos tréningekre is, és különlegesség, hogy terepmotoros oktatást is találunk kínálatukban. Az alapszintet teljesítő motorosok speciális, félnapos kiegészítő oktatások közül is válogathatnak, így például van lehetőség négyórás, kizárólag a kanyarodás technikáját taglaló képzésre is. Szintén érdekesség, hogy a Safety által biztosított utcai- és terepmotorokkal teljesíthetjük a tréninget.
Ha úgy érzed, hogy a bójakerülgetést, a motorkezelés alapjait és a fékezés fortélyait már elsajátítottad, nagyobb tempóra kapcsolva a pályán is próbára teheted magad. A Kakucs-ringen az Alpok-Adria bajnoka, Chrobák Jani tart oktatást a helyes ívek kiválasztásáról és kivitelezéséről, ráadásul az ő tréningje ingyenes, csupán a szokásos pályahasználati díjat kell kicsengetned, a munkájáért legfeljebb egy köszönömmel tartozol a hasznosan eltöltött nap után.