A motorral túrázók két jól elkülöníthető csoportra oszlanak, amikor Erdély kerül szóba, mint úti cél. Az első kaszt egyfajta messzi, misztifikált helyről mesél, ami állítólag elérhető motorral, de a rossz minőségű utak és a barátságtalan népek miatt még soha nem próbálták megtenni az alig egynapnyi távot, míg a második, egyben kisebb társaság úgy emlegeti, mint ha csak hazajárna. Kell-e mondanom, a ez utóbbi megközelítés áll közelebb a valósághoz: Erdély egyszerűen csodálatos, főleg, ha motorral indulunk felfedezni.
1. nap: Dunaújváros - Szeged - Déva: 441 km
Mivel a start előtti este derült ki, hogy a biztosítási ügyintéző tévesztése miatt gyakorlatilag nincs kötelezője a motornak, reggel kissé kapkodva, csekket és szerződést lobogtatva járkáltunk fel s alá a pepita metlakis folyosón, majd egyórányi ügyintézés után egy friss bizonylattal, de érvényes szerződés nélkül vágtunk neki a közel ötszáz kilométeres napi etapnak. A forgalom gyér volt, így már délelőtt a román oldalon hajtottunk újabb fejezetet a tanktáskába süllyesztett papírtérképen. Sorra suhantunk el a rózsaszínben és lilában harsogó cigánypaloták mellett, miközben az útépítések gyakran elképesztő minőségű - és szagú - utcákba kényszerítettek minket. A sok kellemetlenségért cserében - mintegy kárpótlásként - szikrázó napsütés kísért minket, ráadásul a 7-es út hibátlan minőségűnek bizonyult, és a Lippa (Lipova) illetve Déva közötti kanyargós, vadregényes szakasza élménydús is volt. A vadul tekergő szerpentinen helyi "erőkkel" kiegészülve, egy ezres Monster és egy csupasz Kawa társaságában tettük meg a fennmaradt kilométereket.Három óra után már a szállás udvarán támasztottuk le a motorokat, majd a magyarul beszélő háziak tanácsára gyalogosan indultunk el felfedezni Déva várát. Az általuk alig egyórásnak titulált sétából este nyolc körül (!) értünk vissza, de megérte a kutyagolás: a 250 méteres szintkülönbséget legyűrve csodálatos panorámában volt részünk. Mire visszaértünk, már az asztalon gőzölgött a bőséges vacsora, helyi sörrel és cujkával kiegészítve...
2. nap: Déva - Transzfogaras - Segesvár - Zetelaka: 395 km
Már ébredés után tudatosult bennünk, hogy a dévai szállás egy kicsit "korai" volt, hiszen az első nap délutánján még kényelmesen lenyomhattunk volna 150-200 kilométert, amit másnap, kora reggel kellett pótolnunk... Nincs mese, nyolckor már a felmálházott motorok mellett sorakoztunk, hogy mielőbb letudjuk az első etapot, a Transzfogarasra vezető kétszáz kilométert. Bár a csapat egyik fele még "túraszűz", így ez volt az első hosszabb, külföldi kirándulásuk, meglepően jól tartották a feszes tempót.Nagyjából nyolcvan kilométert tettünk meg óránként, a városokban kínosan ügyelve a sebességhatárokra, mivel a legkisebb falukban is felbukkant egy-egy radarral felszerelt rendőrségi Dacia. Dél előtt már a kétezer méter feletti csúcshoz kapaszkodtunk fel a motorokkal, amit kissé nehezített, hogy nemrégiben kőomlás és lavina (!) torlaszolta el a legendás 7C utat, ezért csak egy sávon, a kétméteres hófalat és a furgonnyi méretű sziklákat kerülgetve jutottunk el a felső parkolóba.
Mivel a hótömeg elzárta a csúcson található alagutat - gyújtósra aprítva az út mellett álló bódékat is -, ezért a felső parkolóban fogyasztottuk el ebédünket, majd néhány(száz) fotóval később visszafordultunk napi szállásunk, Zetelaka felé. Útközben még összefutottunk egy angol motoros csapattal, megcsodáltuk a katonai Harley-t, amivel egyikük megtette ezt a pár ezer kilométert, majd rövid beszélgetés után folytattuk utunkat Segesvár irányába.
A térkép kétszámjegyű tranzitútvonalként jelölte ezt a szakaszt, de mint utóbb kiderült, ez erős tévesztés volt... Öklömnyi kátyúkat kerülgetve araszoltunk az apró falvak között, az úton kizárólag szekereket és egy-egy kósza terepjárót elhagyva, de az apró, pár száz lelkes falvak mindegyikében megcsodálhattunk egy-egy várat, ami bőven ellensúlyozta a kritikán aluli útminőséget. Innen egy gázon egészen Segesvárig gurultunk, ahol a patinás erődítményt és környékét gyalog hódítottuk meg, majd este hét körül elindultunk a fennmaradt hatvan kilométerre.
Éppen lement a nap, amikor begördültünk az aprócska faluba, Zetelakára, majd másfél kilométer földutas (!) zötykölődés után a házigazda gondolataival ékesített székelykapun át hajtottunk be a rendezett udvarra. A szolid házikóban a szállodákat megszégyenítő fürdő és ingyenes wi-fi várt minket - érdekes kontraszt volt a modern technika jelenléte az egyszerű házikók és a végtelen földutak mellett.
3.nap. Zetelaka - Békás-szoros - Szováta - Zetelaka: 311 km
Kétkedve hajtogattam a térképet a gazdagon megpakolt reggelizőasztal mellett, mivel fehér színű, útként aligha értelmezhető csíkot jelölt a Gyilkos-tó felé. Szállásadónk megnyugtatott, hogy az egy egészen új aszfaltcsík, tükörsima, és gyönyörű helyeken vezet: menjünk nyugodtan arra. Megfogadtuk a tanácsot, és jól jártunk, hiszen csodás szerpentineken, dús fenyőerdők között vezetett minket, csupa-csupa magyar felirattal övezve. Észrevétlenül szoktuk meg egyik percről a másikra, hogy messzebb járunk otthonunktól, mint ha a Grossglocknerre vagy a Garda-tóhoz kirándultunk volna, mégis mindenütt magyarul szólnak hozzánk...A Gyilkos-tó mellett csak a kötelező fotókat készítettük el, majd gyorsan átmotoroztunk a Békás-szoroshoz, bár a tempónkat némileg lassította, hogy az úton kószáló marhacsorda tagjai között kellett szlalomoznunk. A kötelező hűtőmágnesek begyűjtése után új célpontot jelöltünk ki, a többek által magasztalt Bucsin-tetőt. A hatvan kilométer hosszú hágó keleti oldala is lenyűgözött minket, hiszen a Mátrától jobb minőségű és hangulatosabb felfutó felejthetetlen élmény motorral, de a felső pihenőn "átbukva" akaratlanul is át-átcsúsztunk a helyi KRESZ határain.
Asztallap simaságú aszfalt, sokszor hat-hét derékszögű ív összefűzve (!), ráadásul a kanyarok a belső ív felé döntöttek, így bátran faltuk a kilométereket - csomagokkal, két személlyel is eltűnt a majrécsík a 190-es hátsó gumiról, pedig az a Kakucsring steril körülményei között is alig akart elfogyni. Legalább három-négy fel/le vágtát lenyomtunk, mire el tudtunk szakadni a lenyűgöző környéktől. Rövid kirándulást tettünk a közeli Medve-tóhoz, ami a korábbi, özönvízszerű esőzések miatt fürdőzésre alkalmatlan volt - sebaj, a megspórolt perceket ismét a 13B jelzésű szerpentinen töltöttük.
Hazafelé még megálltunk a naplementét csodálni a zetelaki víztározó mellett, majd kilenc körül estünk be előző napi szállásunkra, ahol ismét bőséges és felejthetetlenül finom vacsora várt minket. Néhány pohár házipálinka mellett késő éjszakába nyúlóan beszélgettünk a házigazdával, s volt miről: akaratlanul, de pont június negyedikén tettük meg ezt a szakaszt Erdély szívében. A tankönyvek által sulykolt féligazságoktól és napi politikától mentesen hallhattuk a megélt Trianon és a lassan újra szabadon, ellenőrzés nélkül átjárható határok történetét, néha egészen belefeledkezve a fél évszázadot felölelő elbeszélésbe. Éjjel kettő körül tértünk nyugovóra, azaz tértünk volna, de az elmúlt napok kilométerei, és az utóbbi pár óra élményei tovább zakatoltak bennünk - nem volt kérdéses, a vidék örökké a részünkké vált, sokat fogunk motorozni még ezen a csodás tájon.
4. nap, Zetelaka - Brassó - Sineia - Déva: 551 km
Szemerkélő esőben indultunk el Csíkszereda irányába az utolsó előtti napunkon. A kiváló minőségű utakon semmilyen gondot nem okozott a csapadék, az érdes, fekete aszfalt tökéletesen tapadt az egyre szaporább égi áldás ellenére is. "A fenyők illatát érzem, s ha jól figyelek, hallom a szavukat: Isten hozott testvér, mondják, és lassan meghajták magukat..." Az ezerszer hallott nóta járt a fejemben, ahogy a látszólag égig érő fák méltóságteljesen hajlongtak, táncoltak a szélben. A komor felhők, amilyen hirtelen jöttek, úgy tűntek el a fejünk felől, ahogy beértünk Sepsiszentgyörgyre, majd innen Brassó érintésével száguldottunk tovább délelőtti célpontunk, Sinaia felé.A népszerű üdülőfalu legmagasabb pontján álltunk meg pihenni, majd egy közepesen fogyasztható ebéddel később már Törcsvár felé motoroztunk, és újra megállapítottuk, hogy az utak minősége a legjobb osztrák és szlovén célpontokéval vetekszik: háromsávos, kb. tíz méter széles, vadul tekergő szerpentin kanyarog Sinaia környékén, ahol a tranzitforgalom ellenére sem kell kátyúra vagy nyomvályúkra számítanunk. Túlzás nélkül állíthatjuk, hogy Európa egyik legjobb minőségű és legélvezetesebb útszakasza a derékszögű kanyarokkal és vargabetűkkel tűzdelt hágó.
Délután egy bő órát töltöttünk a törcsvári "Drakula-kastélyban", majd öt óra körül indultunk vissza első napi szállásunkra, Dévára. Szemerkélő esőben, és a kamionoktól zsúfolt főúton szlalomozva este tízre értünk a panzióba, ahol a késői érkezés ellenére készségesen, friss, forró vacsorával fogadtak minket.
5. nap, Déva - Szeged - Dunaújváros: 448 km.
Tizenegy fok és metsző szél. Vajdahunyad vára csak ötven kilométer kerülő lenne, de ebben az esőre álló, hideg időben nem vágtunk neki: járunk még erre, lesz mit bepótolnunk. A hideghez némi eső is társult, ahogy kihajtottunk Déváról a szomorkásan koszos ipartelepen át, és a gonosz felhők egészen Aradig követtek minket. Még egy utolsót tankoltunk a román oldalon, igaz, csak kényszerből: az éppen kifogyó nafta miatt beálltunk a kútra, ahol ócska konténerből, egy rakottszoknyás asszonyság mérte az ólmozott (!) és ólmozatlan benzint - alig hittük, de az olcsó és szúrós szagú nedűvel is szépen futottak az injektoros vasak. Innen már csak egyetlen pihenőt engedélyeztünk magunknak, és délután négykor itthon, a kiábrándítóan szürke panelházak tövében támasztottuk le a motorokat a közel 2200 kilométeres kör után.Felejthetetlen túra volt, számos tanulsággal. A vendéglátás minősége átlagon felüli volt, a magyarul nem beszélő megyékben is szívesen fogadtak bennünket, és románul többször, jelbeszéddel megtámogatva igyekeztek útbaigazítani vagy csak éppen üdvözölni minket.
Hasznos blokk
Üzemanyagköltség: 52 900 Ft (5,9 l / 100 km)Szállásköltség: 19 000 Ft / 4éj / fő
Egyéb kiadások: 8 000 Ft
Összesen: 49 450 Ft / fő (2 fő / motor esetén)
Az alig ötezer forintba kerülő szállásokon kétszeri étkezéssel vártak minket, az adagokat jól mutatja, hogy a farkaséhes motorosokat meg sem kérdezve vitték el az üres tálakat és üvegeket, hogy egy percen belül teli flaskával, tállal térjenek vissza. Jó volt hallani a magyar szót, tisztán, korcsosulástól mentesen, ahogy a határokon belül már csak elvétve beszélik, és megtapasztalni az irigységtől és haragtól mentes helyiek barátságát, szeretetét. A főutak átlagon felüli minőségűek, kátyúmentesek és a nagy forgalom ellenére sem nyomvályúsak, a hegyi szerpentinek pedig lenyűgözőek. Nem kérdés, hogy hamarosan újra visszatérünk, de akkor már több időt szánva és hosszabb kunkort rajzolva Erdély szívében.