Mint azt a korábbi cikkünkben elmondtuk, 2012 a "motorosok éve", ami többek között azt jelenti, hogy idén kiemelten törődnek velünk a balesetmegelőzéssel foglakozó szakemberek. Mindannyian örömmel hallottuk a hírt, és nagyon szeretnénk, ha kedvező statisztikai mutatók is alátámasztanák ezt. A következőkben az elmúlt évek adatait tesszük közzé, de természetesen nem elrettentés céljából, hanem azért, hogy tanulságul szolgáljanak.
A KSH 2011. december 31-i hivatalos adatai alapján hazánkban a regisztrált motorkerékpárok száma 147.382 volt. Az elmúlt három évben a motorkerékpárok száma mintegy 4%-kal nőtt, ugyanakkor ez alapvetően a használt kétkerekűek terjedését jelenti, hiszen az első alkalommal forgalomba helyezett motorkerékpárok száma a 2009 évi 3803-ról tavaly 1883-ra esett vissza. A motorkerékpárok átlagos életkora 16,8 év, ami elég magasnak mondható.
Hazánkban az ezredforduló óta a személyi sérüléssel járó motorkerékpáros balesetek száma jelentősen megnőtt. Míg 2001-ben - a közlekedéspolitikai koncepciók bázisévében - 974 motorkerékpárosokat érintő közúti közlekedési baleset történt, addig 2011-ben 1402 ilyen esetet regisztráltak a szakemberek. A növekedés mértéke közel 44%-os, bár hozzá kell tenni, hogy ez a szám a legzordabb, 2006-os adatnál 24%-kal alacsonyabb. Ekkor csökkenni kezdtek a számok, azonban tavaly ismét "rosszul állt a szénánk" az előző évhez képest.
Bizony van mit tennünk a saját házunk táján, hiszen a motorkerékpárosok által okozott személyi sérüléssel járó közúti közlekedési balesetek száma 2001-ben 495 volt, míg 2011-ben 663, s ez utóbbi adat azért is elszomorító, mert a 2006 és 2010 között kimutatható javuló tendenciát jelentősen rontja. Tavalyelőtt a 2002-es érték alatt maradtunk, ami azért figyelemre méltó, mert 2010-ben közel másfélszer annyi motorkerékpár volt forgalomban, mint nyolc évvel azelőtt.
A közúti balesetben meghalt motorkerékpárosok és utasok vonatkozásában a 2011. évi részletes adatok még nem ismertek, ugyanakkor megállapítható, hogy 2001 és 2011 között a motoros áldozatok (járművezetők és utasok egyaránt) száma 62-ről 59-re csökkent. A mintegy 4,8%-os csökkenés jelentősen alatta marad annak a 40%-os általános értéknek, amely az elmúlt évtizedben a közúti balesetben meghalt összes személy számát jellemzi (valamennyi közlekedői csoport vonatkozásában).
A motorkerékpáros balesetek legfőbb okait az emberi tényezőben, a jogkövető járművezetői magatartás hiányosságaiban kell keresni. Az elmúlt évben a kiemelkedően jellemző okok a sebesség nem megfelelő alkalmazása (58%), az irányváltoztatás, a haladás és kanyarodás szabályainak meg nem tartása (19%), valamint a szabálytalan előzés (8%) voltak.
Közismert, hogy a kétkerekű motoros járművel utazók baleseti kockázata átlag feletti, hiszen a motorkerékpárosokat a gépkocsikra jellemző passzív biztonsági megoldások nem védik, így közlekedési baleset esetén testük közvetlen fizikai behatásoknak van kitéve. Az uniós álláspont szerint egy motorkerékpáros, illetve segédmotor-kerékpáros halálozási kockázata átlagosan tizennyolcszor (!) nagyobb, mint egy személygépkocsi vezetőé.
Pozitív, hogy hazánkban a motorkerékpárok száma 2001 óta folyamatosan nő, a balesetek száma viszont 2006 óta csökken. De azért ne bízzuk el magunkat, arról ugyanis nincs adat, hogy az egy motorosra eső átlagosan megtett kilométerek száma több lett-e vagy kevesebb.
Hogy miként kerülhetjük el hatékonyan a baleseteket?
Talán viccesen hangzik, de motorozzunk minél többet, ugyanis gyakorlat teszi a mestert!Vegyünk részt a vezetéstechnikai iskolák tanfolyamain, lehetőleg minél többfélén! Mindenhol fogunk tanulni egy-két olyan dolgot, amit máshol nem.
Ne nézzünk túl sok videót motoros balesetekről! Ha túlzásba visszük, mindig ezek lesznek a szemünk előtt a kritikus pillanatban...
Ehelyett inkább próbáljuk tudatosan rögzíteni a vészhelyzetek megoldásait, s ehhez olvassunk minél több hasznos információt a motorkerékpárok vezetéstechnikájáról!
Az ORFK Országos Balesetmegelőzési Bizottsága 2012-ben kiemelten foglalkozik a motorosokkal, figyelemfelkeltő tv-szpotokat gyártanak, plakátokat helyeznek ki a főutak mentén, valamint vezetéstechnikai kiadványokat terjesztenek az ország egész területén. Dicséretes törekvés, örömmel halljuk, hogy ilyen magas szinten keresik a lehető leghatékonyabb megoldásokat. Tegyünk mi is azért, hogy a motorosokra mindenki egyenlő partnerként tekintsen az utakon!