Nyakunkon az új szezon, immáron meteorológiai értelemben - és a hőmérőre pillantva is - tavasz van: a délutáni 23-24 fokos meleg a kikelet csalhatatlan jele. Ilyenkor felpezsdül az élet az utakon, illetve a műhelyekben is, és sajnos ez gyakran azzal jár, hogy a télen üresen kongó szervizek csak több hetes vállalási idővel tudják fogadni a későn ébredő kuncsaftokat. Mit tehetsz, ha Te már a hétvégén nyeregbe ülnél, de szeretnél biztos lenni a motor makulátlan állapotában? A lenti kalauz segítségével pontról-pontra ellenőrizheted, minden rendben van-e a géppel.
Tavaszi felkészítés egy-két óra alatt
Kezdésként az út és a motor közötti kapocs ér meg néhány pillantást. Az abroncs vizsgálatánál ellenőrizd a hidegen mért nyomást, a mintamélységet, és tüzetesen forgasd át a kereket, hogy látsz-e sérülést, repedezést rajta! Ha a téli karbantartás során gumiápolóval fújtad le, azt mindenképpen indulás előtt (!) távolítsd el róla, mivel a fényes réteg miatt könnyebben tapadást veszíthet az abroncs. Ha már ott matatsz, a kerekek forgatása és a kormány mozgatása közben fülelj, nem hallasz-e bármilyen rendellenes hangot a kerék-, himba- vagy kormánycsapágy felől, ellenőrizd, hogy utóbbiak mozgása akadálytalan-e, s mielőbb cseréld őket, ha rendellenességet tapasztalsz!
Maradunk továbbra is a kerekeknél, pontosabban az ahhoz rögzített fékrendszernél. Ha legalább két éve nem töltöttél bele friss fékfolyadékot, azt szintén az első út előtt cserél(tes)d ki, illetve vizsgáld meg a fékcsövek épségét, valamint a betétek és tárcsák vastagságát!
Mielőtt továbbhaladnál, tehetsz egy kísérletet az indításra, s ha azt tapasztalod, hogy nehezen vagy egyáltalán teker az önindító, akkor valószínűleg az állás során megfáradt akkumulátor lesz a ludas. Amíg a többi résszel bíbelődsz, tedd fel töltőre, hogy mire végzel, csak a helyére kelljen tenni az újra erőtől duzzadó telepet!
Ritka, ezért feledésbe merült teendők
Az ember jól tudja, úgy 250-300 kilométerenként muszáj tankolnia, hatezrenként vagy évente leengedni a megfáradt motorolajat, igen ám, de mi a helyzet a ritkábban cserélendő kenőanyagokkal? Fogd hát a gép kézikönyvét, vagy ha nincs, tölts le egyet, melyet az owners manual/service manual + típusnév begépelésével szinte biztosan megtalálsz ingyenes forrásból, és nézd át, mit ír elő a gyártó.
Egészen biztos, hogy olyan részlet is napvilágra kerül, amire nem gondolnál, mint például a típustól függően 3-5 évente, illetve 25-30 ezer kilométerenként esedékes teleszkópolaj cseréje, miként a régi hűtőfolyadékot is hasonló időközönként kell leengedned, hogy továbbra is tökéletes ellássa hűtő- és kenőfunkcióját. Emlékezz vissza: ha az elmúlt két-három évben nem vettél telóolajat vagy hűtőfolyadékot, akkor ideje most megtenned.
Tíz évnél korosabb vasakon a hűtő- és benzincsövek állapotára is érdemes odafigyelni, s ha csak kicsit is repedezettek, azonnal újat szerezni helyette, mivel útközben sokkal bajosabb az akkut hiba elhárítása, a kifolyt hűtőfolyadék és üzemanyag veszélyeiről nem is beszélve...
Minden rendben?Vess néhány pillantást az öltözékedre is, s ha feslett varrást, a menetszélnek utat engedő szakadást vagy bármilyen sérülést látsz - beleértve a sisak plexijét és héját -, még szezon előtt cseréld vagy javíttasd ki, mert nyáron, a többnapos túrák közben aligha ez lesz majd a legfontosabb dolgod. Hogy mennyire általános probléma az, ezt jól mutatja, hogy a brit Carole Nash biztosítótársaság felmérése szerint gyakorlatilag minden második motoros hibás, elöregedett vagy egyéb ok miatt nem tökéletes fejvédőt használ. Csaknem kétharmaduknál érte valamilyen sérülés (például leejtés következtében) a sisakot, s rendkívül magas azoknak az aránya, akik öt-tízéves korú, s az UV-sugárzás miatt már csökkent védelmi képességű bukóra bízzák az életüket. Szóval szánj erre is öt percet, és még most, szezon előtt gondoskodj a felszerelésedről!
Kényesebb a láncnál?
Az elterjedtebb lánc-lánckerék párosítás átvizsgálása nem nagy ördöngösség, csupán előbbi lógását és a nyúlás egyenletességét, a lánckerekek fogait, valamint a hátsó (s némely típusokon: pl. Aprilia Mana az első) gumi csillapítóbetét állapotát érdemes ellenőrizni.
Kardánhajtásnál a kenőanyag szintellenőrzése, cseréje, no meg a csapágyak holtjátéka adhat munkát a tulajdonosnak, igaz, ez már inkább a szervizek feladatköre, miként a szíjhajtású gépekkel (pl. BMW F800 modellek) is érdemes szakembert felkeresni. Ez már csak azért is ajánlott, mert a kardánhajtásra különösen igaz, hogy a hibák korai felismerése és orvoslása messze kevesebbe kerül, mint utólag a túl nagy holtjáték miatt tönkrement alkatrészek kiváltása.
Ha mindezzel megvagy, már csak az indítás van hátra, amikor - járó motor mellett - ellenőrizheted a termosztát, a hűtőventilátor, továbbá az összes lámpa és visszajelző működését. Tegyük fel, hogy mindent rendben találtál, de ez még nem azt jelenti, hogy felkészültél a szezonra.
Egyelőre ugyanis nem önvezető masinákkal járunk, azaz muszáj neked is formába lendülnöd, ha csak nem nyeregben töltötted az elmúlt fél évet, ami a már-már rekordhideg idei januárra visszatekintve nem valószínű. Szánj hát időt a bemelegítésre, s ha úgy érzed, szükséges, igenis látogass el egy-egy vezetéstechnikai képzésre vagy pályanapra, ahol biztonságos körülmények között lendülhetsz ismét formába.
Szánd hát rá azt a néhány órát, mert legyen szó a géped ápolásáról, öltözéked rendbe szedéséről vagy saját tudásod fejlesztéséről, ez mind-mind hozzájárul, hogy gondtalanul induljon a szezon, és jobban élvezd a motorozás minden egyes percét.