A félreértések többsége abból adódik, hogy nem mindenki követi a szabályváltozásokat, ezért gyakran a motorosokat is meglepi, hogy öt-tíz éve eltöröltek egy-egy értelmetlen előírást, amire esetleg anno rácsodálkozott a vizsgán. Persze abból is táplálkozhatnak az ilyen tévesztések, hogy a bizonytalan vezetők a szabadon elérhető KÖHÉM és KRESZ gyűjtemény helyett a Gyakorikérdéseken vagy a Mindenegyben blogon próbálják bővíteni tudásukat... Összegyűjtöttük a tíz leggyakoribb félreértést, és a hozzájuk tartozó megfejtéseket.
1. Keresem a rendszám gazdáját!
Motoros csoportokban gyakran láthatjuk, hogy talált rendszámok képével keresik a plakettet elvesztő tulajdonost. Kár ilyen felesleges tiszteletköröket tenni, hiszen ha éppen nem tagja a csoportnak, aligha jut el hozzá a hír, ellenben ha leadod a rendőrségen, ők hivatalból kiértesítik, mielőtt szegény - jó pénzért - készíttetne egy másikat.
Személyesen tapasztaltam, milyen hatékony, ha a yardon - és nem a Facebookon - landol az elhagyott rendszám. Amikor elveszítettek a fémplakettet, még szinte észre sem vettem, hogy hiányzik, már írtak is a rendőrségről, hogy fáradjak be - egy motoros kolléga megtalálta és leadta náluk. Fél nap alatt ingyen megoldódott a kérdés, és spóroltam 12 ezer forintot, no meg egy okmányirodai ügyintézést...
2. Levizsgáztam, de nem vezethetek?
Őrjítő érzés, mikor a gyakorlati és KRESZ-vizsgák után végre kezedben van papír, elvileg indulhatnál is motorozni, de sajnos ez pont olyan kihágás, mintha jogosítvány nélkül pattannál nyeregbe. Nincs mese, muszáj kivárnod, míg átveszed az új jogosítványt, benne a kategóriabejegyzéssel, még ha ez néha hosszú napokat, heteket is vesz igénybe.
3. Utasszállítás friss jogsival
Ha kezdő jogosítványod van, két éven át nem szállíthatsz utast - ez aligha lepi meg az ifjú vezetőket. Az viszont már kevésbé köztudott, hogy az éppen megszerzett, első motoros vezetői engedély nem feltétlenül jelenti azt, hogy a kezdőkre vonatkozó szabályok vonatkoznak rád.
Ugyanis ha korábban más kategóriából sikeres vizsgát tettél, például legalább két éve vezethetsz autót, akkor a később automatikusan teljes értékű jogosítványt kapsz.
4. Tényleg kötelező?
Régi, rossz beidegződés, hogy a közlekedéshez jogosítványon és forgalmin túl más papír is szükséges. Jóllehet, egykor magaddal cipelted a kötelező biztosítás igazolását, kötvényét vagy csekkjét is, de erre 2014-től már semmi szükség. Az ún. Egyszerűsített Program bevezetése óta az egyenruhások pillanatok alatt lekérdezhetik a KGFB-szerződés adatait, azaz ha nálad a forgalmi, abból minden kiderül számukra.
5. Nyugi, nem kell sisak...
Tíz évvel ezelőtt még úgy szólt a rendelet, hogy motorral közlekedni csak bukósisakban lehet, ezt pontosították 2009-ben, mégpedig a 48 §-ban arra, hogy: motorkerékpáron és segédmotoros kerékpáron utazó személynek becsatolt bukósisakot kell viselni. A változtatás gyakorlati jelentősége, hogy immáron az utas saját felelőssége, hogy visel-e becsatolt fejvédőt, illetve az, hogy csak a motoron utazónak muszáj viselnie, tehát tolni sisak nélkül is szabad.
6. Ha átfestem, mehetek megint műszakira?
Talán nem újdonság, hogy a jármű színváltozását bejegyzik a vizsgák alkalmával, de ez nem azt jelenti, hogy azonnal rohanj is a műszakira, ha meguntad a régi fényezést. Persze ha amúgy is lejárna heteken, hónapokon belül, akkor érdemes összekötni a kellemest a kötelezővel, de minden más esetben elég a Közlekedési Felügyelet által kiadott adatlap, melyen jelzik a vizsgabiztos által megállapított új színt, amit az okmányirodában az új forgalmiba átvezetnek.
7. Tavaly megszűnt az NKH-vizsga
A hír igaz, valóban csak maszek vizsgabázison végzik az időszakos műszaki vizsgálatokat, már ami a személyautókat illeti. Viszont a motorosok kivételes helyzetben vannak, ők választhatják az olcsóbb, jelenleg 4360 forintba kerülő, állami műhelyeket is.
8. Minek utasbiztosítás, ha van EU-s TB-kártyám?
Való igaz, az OEP által kiállított, uniós TB-kártya - hivatalos nevén Európai Egészségbiztosítási Kártya - segíthet a kórházi számlák kiegyenlítésében, de tulajdonosának ettől még perkálnia kell a vizsgálatokért. A szolgáltatás ugyanis rendre utólag, itthon téríti meg a gyakran több ezer eurós összeget, ráadásul nem is teljes egészében, mivel csak az adott államban meghatározott önrész feletti tételt fedezi.
9. Műút egyenlő közút?
Néhány évtizede még nálunk is érvényes volt a tőlünk keletebbre máig érvényes szabály, miszerint az aszfaltozott utat és a településeket elhagyva tulajdonképpen a senki földjén vagyunk, nem számít, ha például nincs vezető engedélyünk vagy lejárt a gép műszakija. Ez mára alaposan megváltozott, a KRESZ 2. paragrafusa szerint burkolattól függően minden út - beleértve a földutat is - közút, tehát a világ végén, elhagyott mezőgazdasági utakon és erdei átvezetőkön is teljes joggal kérhetik tőled a jogosítványt vagy éppen megróhatnak a biztosítás hiánya miatt. A földút félreértelmezett helyzete egyébként hasonló okokból fakad, mint a „motorkerékpárral nem mehetsz háromsávos úton a belső sávban” vagy a „motorral nem előzhetsz sávon belül másik járművet.” Előbbit vagy nyolc éve eltörölték, míg utóbbi - ahogy a KRESZ-vizsgaanyagból is kiderül - szabályos.
10. Kiss Béla, állampolgársága: magyar
Az okmányirodák gyakran azért utasítanak el egy-egy gépjárműátírást, mert a fiókban porosodó, négy-öt évvel ezelőtt vásárolt adásvételivel érkeznek a motorosok. Ennek oka, hogy azokban sok, ma már kötelező elem nem szerepel, például az eladó és a vevő állampolgársága vagy éppen a kulcsátadásról szóló jegyzőkönyv. Szóval nem elég, ha előtúrod a fiókból valamelyik régi stencilt, esetleg letöltöd a netről az első felbukkant mintát, muszáj meggyőződnöd róla, hogy az megfelel a friss előírásoknak. Ha biztosra akarsz menni, a Nyilvántartó honlapjáról töltheted le a legfrissebb változatot.