A korábbi, egy-, majd kétlépcsős motorosképzés mára számos szegmensre tagolódott, megfelelve az EU-s irányelveknek. A kissé bonyolult rendszer persze többeknek feladta a leckét, ezért sok kérdés, és sajnos még több téves adat merült fel a témában - a gyakorikérdések és a motorosfórumok csak úgy hemzsegnek a zsákutcába vezető „jó tanácsoktól". Csokorba szedtük hát a legfontosabb tudnivalókat, nehogy az érintettek későn ébredjenek rá: valamit nem tudtak vagy egyszerűen rosszul tájékoztatták őket.
Mindent a maga idejében
Legelső feladatként azt kell tisztázni, az illető elég idős-e a motorozáshoz? A következőekben ezért alaposan átrágjuk, melyik járműkategóriára mikortól és hogyan szerezhet sikeres vizsgát.
Kezdésnek rögtön itt van az AM kategória, a kétkerekűek belépő szintű papírosa. A már 14 éves kortól elérhető pakszus feljogosít az 50 köbcentinél kisebb hengerűrtartalmú, s emellett (!) 4 kW teljesítményt meg nem haladó gépek vezetésére. Bár egyszerűnek tűnhet, ez nem éppen egy villámtréfa, hiszen az előírt – 25-30 órás – képzés elvégzése, továbbá elméleti és gyakorlati vizsga „állja útját" a fiatal nebulóknak.
A következő lépcsőfok az A1 bejegyzés megszerzése, melyre leghamarabb 15,5 évesen iratkozhatnak be a kezdő motorospalánták. A nem is olyan régen bevezetett kategória alá tartoznak a 125 köbcentit el nem érő és maximum 11 kW (azaz 15 LE) teljesítményre képes vasak - ezek tulajdonképpen már nem csak városi, hanem országúti motorozásra is megfelelnek, némi kompromisszummal persze.
Jó helyzetben van, aki idősebb fejjel és B-s jogsival a zsebében vágna bele az A1 megszerzésébe. Ilyen esetben ugyanis egy könnyített, A1/B jelű tanfolyamra lesz szüksége, ami csupán három elméleti és két gyakorlati órából áll, továbbá egy alig egy órás forgalmi vizsgából. A számokból gyorsan kiderül, ezt azoknak találták ki, akiknek semmilyen gondot nem okoz a motor terelgetése, a két gyakorlati óra tulajdonképpen csak arra jó, hogy a hétköznapi vezetésből visszarázódjon a vizsgáztató által számon kért, tényleg szabályos motorozásba.
Sokkal nagyobb teret enged a válogatásban a soron következő, A2 kategória. A 18 éves korban megszerezhető jogsival már igazi nagymotorok vezethetők, nincs megkötve, milyen hengerűrtartalmú legyen a gép, csupán a 35 kW-os (48 LE-s) felső határt és a 0,2 kW/kg teljesítmény/tömeg arányt kell szem előtt tartanod. Bármennyire is szerénynek tűnik egy két-háromszáz kilós és alig ötvenlovas masina dinamikája, valójában ezekkel már tényleg bármilyen célpont elérhető, akár még a Dolomitok legmagasabb hágói is.
Természetesen a csúcs az A kategória, ahol már nincsenek korlátozások, ezzel már ugyanúgy hajthatsz 125-ös robogót, mint Boss Hoss-t, csak a pénztárca és a fantázia szab határt. A korlátozás nélküli pakszusra egészen 24 éves korig kell várni, ugyanakkor fontos előny, ha valaki rendelkezik A2-vel, és legalább két éve megvan ez a bejegyzése - számára már húszévesen elérhető a teljes értékű jogosítvány. Szintén könnyítés, hogy aki rendelkezik két éven belül szerzett A1 bejegyzéssel és életkora alapján is alkalmas rá, az egyszerűbb feltételekkel, olcsóbban juthat A-s jogsihoz, mint a motoros előélet nélküli jelentkezők.
Megszerezted, mégsem vezethetsz
Tegyük fel, hogy a tavasszal indult tanfolyam végén sikeres vizsgát tettél, közben beköszöntött a nyár - tökéletes időzítés. Sajnos ilyenkor egy idegőrlő helyzettel szembesülsz, tekintve, hogy a kapott igazolással legfeljebb a haveroknak és a szülőknek dicsekedhetsz, tekintve, hogy ez még nem jogosít fel vezetésre. Ha igazoltatnak, pontosan olyan elbánásra készülhetsz, mintha jogsi nélkül pattantál volna nyeregbe... Bármennyire is nehéz az akár többhetes procedúrát kivárni, ilyenkor bizony türelemmel ki kell böjtölnöd, míg megérkezik a kis plasztikkártya, és csak annak birtokában léphetsz az utakra.
Nem eszik olyan forrón
Sok a félreértés a fojtott, 35 kW-os masinák körül, mely részben abból fakad, hogy több kereskedés és szerviz viszonylag szerény összegért kínálja akár egy hatszázas vagy ezres sportgép teljes átalakítását is, hogy az utána csak 35 kW teljesítményű legyen. A kezdő motorosok ezt úgy értelmezik, hogy akkor gyakorlatilag bármit vezethetnek A2-vel, ráadásul az esetek jelentős részében azzal a határozott kéréssel érkeznek a műhelybe, hogy az igazolás kiállítása után egyből piszkálják is ki azt a vackot a motorból, hisz` 18 évesen ők már éppen elég érettek egy 130 lovas gép megzabolázásához.
A helyzet nem ilyen egyszerű, mert bár szinte minden típushoz létezik 35 kW-os fojtás, ezzel legtöbbször csak annyit ér el az ember, hogy 180-nál megtorpan a vas, a jogsija ettől még nem lesz érvényes rá. A rendelet ugyanis úgy szól, hogy olyan, maximum 48 lóerős kétkerekűek vezethetők A2-vel, melyek eredeti teljesítménye sem haladja meg a 70 kW-ot (96 LE). A valóságban tehát szinte egyik hatszázas sornégyes sem felel meg ennek, így hiába költi a pénzét az ember teljesítménycsökkentő szettekre, a kezdő jogsival továbbra sem használhatja gépet.