A kétkerekűeket százezrével ontó gyárak a nagy számok törvénye alapján előbb-utóbb arra kényszerülnek, hogy a futószalagról legördülő vasak némelyikét újra berendeljék a szervizbe. Ennek oka legtöbbször egy apróság, a beszállítóktól érkező tömítés, alátét és egyéb jelentéktelen alkatrész hibája, de persze akadnak komolyabb malőrök is. A felületes szemlélő könnyen rávághatja, hogy lám, a nagyok milyen sokat hibáznak, hiszen legtöbbször az ismert márkák jelentenek be efféle akciókat, ez azonban korántsem azt jelenti, hogy ne lenne megfelelő a minőség-ellenőrzésük. Éppen ellenkezőleg, előfordulhat, hogy egy olajszivárgást vagy túlzott alakváltozást egy kisebb gyár annyival elintéz, hogy ez ilyen, ha lejárt a garancia, tessék pénzért megjavíttatni. Arról nem beszélve, hogy amelyik üzem évi 120-150 ezer modellt gyárt, annál bizonyára gyakrabban csúszik be egy-két hibás széria, mint a tized ennyit produkáló cégeknél.
Mindenki érintett
Amíg emberek készítik a motorokat, pontosabban azok egyes alkatrészeit, mindig is lesz hétfői munkanap, esetleg az előző esti tivornya miatt szétszórt, figyelmetlen alkalmazott. Lehet ő gyári munkás, minőségellenőr vagy mérnök, egyszerűen előfordulhat, hogy hibázik. Ilyenkor nincs mit tenni, a beszállítónál esett hibáért az adott márkának kell elsődlegesen felelnie. Nem is restellnek ilyenkor nyilvánosság elé állni, hiszen a motorokra különösen igaz, hogy a műszaki hiba életeket követelhet. Míg az autóban a kereket blokkoló sebességváltó vagy az ABS hibája miatt megcsúszó gumi némi korrigálással vagy pár elem újrafényezésével jár, a motoron szinte garantált a mintavétel a jó öreg anyafölddel…
Ezért aztán rendre figyelik a márkaszervizekben gyakran előforduló, visszatérő problémákat, és ha kell, megkeresik a tulajdonosokat. Ennek egyik legnagyobb port kavart példája a BMW 2014-es akciója volt, amikor csaknem 380 ezer darab, jellemzően öt-tíz éves kardánhajtású kétkerekűt kellett átvizsgálni. A 2003 novembere után készült K és R sorozatú motorokat érintette a felhívás, melyeken a BMW elővigyázatosságból kicserélte a hátsó kerékagyat, mivel a szakszerűtlen javítás során túlhúzott kerék- vagy féktárcsacsavar miatt az öntvényen repedés keletkezhetett. Egyben megnyugtatták a tulajdonosokat, hogy a később gyártott motorkerékpárokon a hátsó kerékagy már acélból készül, ami még a helytelenül magas meghúzási nyomatéknak is ellenáll.
A Honda sem maradt tétlen, amikor a megszorulás miatt túlmelegedő hátsó fékek több esetben tüzet okoztak a Gold Wing modelleken. Ugyan a féknyereg nem Honda gyártmány, a márka mégis azonnal helytállt, és közel 126 ezer motort rendelt be átvizsgálásra, illetve javításra, hogy megelőzze a további problémákat.
A Suzukit sem kerülte el a baj, a hamamatsui brigádnak szintén a fékekkel akadt problémájuk. Akciójukban a GSX-R modellcsalád mindhárom tagja érintett volt, mégpedig a levegő nedvességtartalmát megkötő fékfolyadék okozta galibák miatt. A túl későn lecserélt fékfolyadék víztartalma korróziót okozott a felső munkahengerben, amitől a nyomáspont - a gyár szóhasználatával élve - szivacsossá vált. Mivel ez hosszú évek alatt kialakuló hiba, csak 2013-ban került sor a visszarendelésre. Ekkor azonban csaknem tíz évre visszamenőleg elrendelték a vizsgálatot, mely a tengerentúli National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) adatai szerint összesen 210 228 darab GSX-R-t érintett a K4 és L3 modellkódok között.
Az európai márkák közül a Triumph hívta fel magára a figyelmet egy, a gyár termeléséhez viszonyítva jelentős, 16-17 ezer darabos szériával. A népszerű Speed Triple-t is részt vett a visszahívásban, melyben a gyakran meghibásodó üzemanyagcsövet cserélték ki a későbbi benzinszivárgás megelőzésére. A beavatkozás során a korábbi műanyag alkatrészt egyszerű fémcsőre cserélték.
A Yamaha amerikai képviselete legutóbb azért kereste fel a 2015 tavaszától forgalmazott R1-ek gazdáit, hogy kemény hangú, nyílt levelében figyelmeztesse őket – a váltó meghibásodása bizony végzetes következményekkel járhat.
Kedves Yamaha-tulajdonos!A törvényi előírásoknak megfelelően értesítjük, hogy a 2015-ben gyártott Yamaha YZF-R1-ek váltójában a második fokozat fogaskereke – a nem megfelelő anyagszilárdság miatt – sérülhet, eltörhet, továbbá a harmadik és negyedik fokozat fogaskerekén is előfordulhat deformáció. Ez a hiba irányíthatatlanná teheti a motort, ami sérüléshez vagy akár halálhoz vezethet.
Az egész oldalas levélben kitértek az ügyfeleket érintő összes teendőre, beleértve olyan részleteket is, mint a másodkézből származó példányokkal kapcsolatos tennivalók. A körültekintő felhívás célja az volt, hogy egyetlen érintett motor se maradjon ki a felülvizsgálatból és a javításból, így ne okozhasson balesetet az eddig csupán néhány alkalommal tapasztalt váltóhiba. Sajnos hiába voltak körültekintőek, még véget sem ért az akció, máris újabb levél fogalmazásába kezdtek - ezúttal egy O-gyűrű hibája miatt keresték fel a tulajdonosokat. A közleményből kiderül: alig 150 motor érintett, és ezeknél sem biztos, hogy előfordul a hiba, de elővigyázatosságból behívják az R1-eket, mert a hibás tömítés miatt motorolaj kerülhet a tűzforró kipufogóra, ami az álmoskönyv szerint nem sok jóval kecsegtet...
A visszahívás tehát, érintsen bármilyen motort is, alapvetően az ügyfeleket szolgálja, hiszen a tulajdonos összességében elégedettebb lehet a motorjával, s további előny, hogy gépe így később is könnyebben eladható. Ha valaki igazolni tudja, hogy a gyártó figyelemmel kísérte az adott típust és annak gyerekbetegségeit, majd ingyenesen elvégezte rajta a szükséges javításokat, az mindenképpen értéknövelő tényező egy használt gép esetében. Ha így nézzük, akkor a visszahívás tényleg nem hiba, sőt inkább a gyártó gondosságának bizonyítéka, hogy a vásárló az eladás után is számíthat a motort készítő szakemberekre.