Néhány éve napvilágot látott egy olyan KRESZ-értelmezés, mely szerint a kerékpárt, segédmotort és motorkerékpárt toló személy sem vezető, vagyis jogosítvány nélkül sétálhat a gép mellett, tuti nem büntetik meg. Nos, azóta kiköszörülték ezt a csorbát az alapműnek tekinthető könyvben (Dr. Fülöp Ágnes, Dr. Major Róbert: A KRESZ értelmezése a joggyakorlatban), de a köztudatból csak nem akar kikopni a téves értelmezés.

Jogosítvány kell a motortoláshoz? Igen!

Konkrétan azért került elő újra a téma, mert Badacsonyban kitettek a behajtani tilos tábla mellé egy A4-es papírt, amin kifejezetten a motorosoknak üzentek, hogy a gépeket betolva sem parkolhatnak az utcában. Erre dobták be „válaszként” a fórumokon és motoros csoportokban, hogy ha betolják a motort, akkor gyalogosok, tehát nem vonatkozik rájuk a tiltás.

motor-tolasa-is-vezetes-26278
Aki tolás közben irányítja is a gépjárművet, az vezető – csak ennyit jegyezz meg. Ez egyaránt igaz a motorkerékpárt és autót toló személyre is

Nos, rossz hírünk van azoknak, akik így jártak el: a KRESZ ugyanis egyértelműen fogalmaz: „III. A közúti forgalommal kapcsolatos fogalmak a) Vezető: az a személy, aki az úton járművet vezet, vagy állatot hajt (vezet). A segédmotoros kerékpárt és a kerékpárt toló személy nem minősül vezetőnek.” Szó sincs nagymotorról, márpedig azért, mert a KRESZ-értelmezés szerint aki tolás közben irányítja is (!) a gépjárművet, az minden esetben vezető. Vagyis ha a motoron ülsz, amit valaki segít betolni, akkor a segítőd nem vezető, viszont ha Te egyedül tolod, egyben irányítod a gépet, akkor azt ugyanúgy csak jogsival a zsebedben teheted, mintha hagyományosan vezetnéd. Nem véletlenül emelik ki az indoklásban: a vezetésnek nem feltétele, hogy járjon a motor – az emberi erővel mozgatott vagy beindított motorkerékpár ugyanolyan elbírálás alá esik. Hát ezért nem lehet betolni a behajtani tiloson a vasat, hiszen mindegy, hogy beállsz vele vagy odatolod, pontosan ugyanazt a szabálysértést követed el.