Akár hobbiból, akár kötelességből rójuk az utakat, télen a fagyos menetszél bizony könnyen bekúszik a ruhánk alá, és hosszútávon súlyos egészségügyi gondokat okozhat – érdemes hát megelőznünk a kórházi kalandokat. Profi és filléres barkács megoldások segíthetnek, hogy évek múltán is mosolyogva gondoljunk vissza a hóban és latyakban megtett kilométerekre…

Plusz komfort szinte ingyen

Apáink, nagyapáink ötletei – bármennyire is viccesnek tűnnek elsőre – sokat lendíthetnek a helyzetünkön, és ráadásul legtöbbször egy forintunkba sem kerülnek. Ha útközben ér a hirtelen jött hideg, és nincs nálad plusz réteg ruha, csak hajts be egy nagyobb benzinkútra, hogy felkészülj a további kilométerekre. A mellkasra tapasztott ingyenes magazinok jó szolgálatot tehetnek, mivel elzárják a szél útját, de hasznos a kútfejek mellett kínált nejlonkesztyű is, melyet a bőr kézvédő fölé húzva máris vízhatlan és szélálló réteghez jutsz.

motor tel
Bújjunk össze, ha beköszönt a cudar idő? Ennél azért léteznek jobb ötletek...

Ha elfér, a csizmába is mehet egy vékony réteg újságpapír, újabb védelmi vonalként a cúg ellen, esőben pedig kívülre egy reklámszatyor, hogy ne jusson víz a lábbelibe. Mielőtt továbblépnénk a hasznos praktikák sorában, nézzük meg, miért is olyan fontos már most, szeptemberben felkészülni a hidegre!

Megfagysz a melegben?

Kellemes nyárutó, 18-20 fokkal, aligha lehetne ideálisabbat elképzelni egy motorozáshoz. Igen ám, de a késő délután hirtelen lecsökkenő hőmérséklet már veszélyezteti izmainkat, izületeinket, sőt, belső szerveinket is, mindjárt azt is elmondom, hogy miért. A motort tologatva könnyedén megizzadhatunk a nyakig felhúzott cipzár mögött, a verejtéktől nedves bőrfelület pedig sokkal nagyobb hőveszteséget jelent, melyet a menetszél csak tovább fokoz. Így fordulhat elő, hogy száz kilométer per órás tempó felett, tizenhat fokban akár fagyási sérüléseket (!) is szerezhetünk, míg száraz testfelület esetén 12-13 fokos hőmérséklet és 100-110-es tempó környékén jelentkezhetnek ilyen tünetek. Másfajta sérülések is fenyegetnek minket, ha fázunk motorozás közben, mert a hideg könnyen elvonja a figyelmünket, a reflexeink tompulnak, az izmok rugalmasságáról nem is beszélve. A sok tényező összeadódik, és méterekkel növelheti a féktávolságot, ami – ha rutinból közelítünk meg egy veszélyesebb kereszteződést – könnyen galibát okozhat…

Első védelmi réteg a saját bőrünk

A quadosoknak nem kell bemutatni, de a motorosok közül már kevesebben ismerik a Nicoflex nevű készítményt. Ezt főként sportolók használják, az izomlázat megelőzendő, de nekünk vérkeringést fokozó hatása jön kapóra a téli napokon. Felöltözés előtt alaposan dörzsöld be vele a végtagjaidat, ezzel biztosítva a jobb vérellátást, mely segít megelőzni a fagyást és a komfortérzeteden is sokat javít. Mindössze pár száz forintos beruházás és jó néhány alkalomra elegendő. Következő lépésként magad is barkácsolhatsz aktív fűtőegységet, mégpedig autók utólag beépíthető üléshuzatából. A 12V-os „párna” fűtőszálai egyszerűen eltávolíthatók, s méterben vásárolható tépőzárral az alsóruházatra rögzíthetők. Persze némi kézügyesség nem árt hozzá, de azért nem nagy ördöngösség. Az összköltség így nagyjából tízezer forintra jön ki, a motort pedig plusz 60-70 W teljesítmény terheli - ennyit jó állapotú akksival simán elbír a generátor.

Mielőtt belevágnál, hogy a legjobb módon védekezz a hideg ellen, gondold át, hogy valóban nyeregben szeretnéd-e tölteni a téli hónapokat! A vizes, néha havas aszfalt nem kezdőknek való - csak akkor fogj bele nagyobb beruházásba, ha tényleg ki tudod használni a vasadat a rutint igénylő körülmények között is...

Ha többet is tudsz szánni a projektre, egy markolatfűtésre mindenképp ruházz be, bár magam úgy tapasztaltam, hogy kézvédő nélkül csak félmegoldás a szinte izzó kormány, vagyis télre – akár ideiglenesen – érdemes felpattintani mellé egy protektort, mely távol tartja a menetszelet. A kettő együtt, minőségtől függően húsz- és negyvenezer között áll meg, de a kezed biztosan hálás lesz az elköltött forintokért… Szintén húsz- és negyvenezer között mozognak – beépítéssel együtt – a nyereg első és hátsó részét fűtő egységek, melyek több fokozatban, jellemzően harminc és ötven fok közötti tartományra melegítik az ülést. Egy árkategóriával feljebb, ötven rugó környékén már profi, 12 voltról működő kabátbélést kapsz, s de a legjobb – s egyben legdrágább – beruházás a motor veszteséghőjét hasznosító Termoflash ruha. Ezt a hűtőkörre csatlakoztatva tudod üzembe helyezni, majd egy termosztáttal beállítani, hogy mennyit engedjen át a hűtőfolyadék melegéből. Az öltözékben egymás mellett, sűrűn futnak a vékony csövek, egyenletes meleget adva a leghidegebb napokon is.

robogo motor tel
Ne zárkózzunk el a barkács megoldásoktól, de azért érdemes meghúzni a határt...

Robogósok lábtakaróval, illetve kézzsákkal is fokozhatják védelmet, ezek szettben tíz-tizenötezer forinttól indulnak. Bár egyes túramotorokhoz is elérhetők ilyen extrák, de nem jellemző, hogy a közel három mázsás vasakat olyan hideg napokon használnák, mikor csak így oldható meg a komfortos utazás. Motorozás közben kiemelt figyelmet kell szentelni az egyes ruhadarabok találkozására, főként a nyaknál, a kabát és a sisak között, viszont ügyelni kell, hogy kilégzésnél tudjon távozni a leheletünk. Ellenkező esetben könnyen bepárásodhat a plexi, még ha ezen sokat segítenek is a belülről rögzíthető, átlátszó, páramentesítő bevonatok.

robogo labtakaro
A lábtakaróval és kézzsákkal felszerelt robogó jó megoldás arra, hogy pár héttel, esetleg hónappal megtoldjuk a motoros szezont...

A fenti felsorolás persze nem teljes, hiszen főként az egyedi, otthon készített kiegészítőkkel, például speciális vesevédőkkel, kesztyűre szerelt „mini-ablaktörlőkkel” és egyéb praktikákkal még nagyobb biztonságban indulhatunk útnak, de a fentiekből válogatva máris sokat tettünk azért, hogy néhány év múlva csak a vicces fényképek, és ne a zárójelentések emlékeztessenek a téli motorozásokra…