- Azt mondják, a futómű olyan, mint egy számzáras lakat: ha van rajta tíz szám, és kilencet jól eltalálsz, még cseszheted, nem fog kinyílni…. Igaz ez? A tucatnyi paraméterben elég egy hiba, hogy a többit elszúrja?
- Úgy szoktam fogalmazni, hogy a felfüggesztés egy körberakott dominó. Amikor kész a kör, végig ért, mindegyik áll, az mondjuk a verseny rajtja, egy elvileg jól beállított motornál. Elindulnak – és itt már komoly tempóról beszélek, mondjuk Slovakiaring 2:05 -, és egyszer csak verseny közben megjelennek a problémák – ilyenkor az egyik dominó feldől, és elindítja a lavinát, borítja a többit is. Az én dolgom, hogy utólag rájöjjek: melyik volt az első dominó, ami nem jól állt a körben… Persze ez a szőrszálhasogatás akkor fontos, mikor a 2:05 helyett 2:04.8-at akarunk elérni, nem az utcai motorosok első szárnypróbálgatásainál.
- Jó tanács az utcai motorosoknak?
- Ne agyalj… Kezdj el motorozni a gyári értékeken, ne számolj klikketet, csak figyelj. Ha megvan a véleményed, menj el futóműveshez, és ne azt kérd, hogy ennyit vagy ennyit állítson, csak meséld el, hogy milyen érzés menni a vassal, mit tapasztalsz. Hidd el, ő tudni fogja, mit kell állítani.
Például tízből kilencnek rossz a hátsó belógása. Féktávon elemelkedik a hátulja, mert utcán elég ritka, mikor egy személlyel, centire kiszámolt féktávot veszel a zebra előtt – legalább is remélem. Viszont előfordul, hogy a csajod felül mögéd, és máris kifizetődik ez a fajta kompromisszum, vagyis nem rossz megoldás ez, csak nem pályára való.
- Mi a véleményed az aktív futóműves utcai gépekről?
- Kétélű fegyver. A szervomotor rendszer, ami állítja, utcára remek, de pályán, extrém körülmények között már más, több kell. Persze ettől még az egyszerű túrázónak frankó lesz, de szakmai szemmel nézve ez jó részben marketingfogás, hiszen minden motorvásárló, kortól függetlenül kicsit gyerek, aki imádja a plusz gombokat, plusz kütyüket. Nem kérdés, hogy jobb lesz vele a gép, és sokkal eladhatóbb is - s az utóbbi a lényeg.
- Sok dolog szóba esett már, ezért kérlek, most foglald össze egy mondatban: mi a legfontosabb szempont - mondjuk itt, a Kakucsringen - a futóműállítás során?
- Egy pályázás alkalmával talán furán hangzik, de a kényelmes biztonságérzet a lényeg. Ha jól érzed magad, bízol benne, akkor gyorsulni fogsz, de a kényelem itt nem túramotoros komfortot jelöl. Jó példa erre a feszesség kérdése: a kényelmes nem azt jelenti, hogy puha, pedig gyakran kijönnek, hogy kényelmetlen, túl feszes a csillapítás (nem összekeverendő a rugózással).
Ha puhábbra állítom, lehet, hogy két körig tetszeni fog neki, de az első hibánál, ahol mondjuk elmegy a hátulja, és a kirugózás megdobja a srácot, bizony nagy valószínűséggel perec lesz a vége, pedig egy feszesebb kontrollal esetleg megúszná a dolgot. Sőt, hiba sem kell, elég ehhez egy satu fék, mikor tárolt energia keletkezik az első rugóban, s ha ez kanyarban történik, az összenyomott rugó – a fék elengedésekor - nem a normál állapotra, hanem a fölé rúgja ki magát, az első kerék elkönnyül, majd ismét betapadva már egy másik ívet fog rajzolni, ami erősen perecgyanús…
- Ha jósolnod kellene, mit mondanál, mi lesz a jövő?
- Régen egy újraszelepelés három-négy óra volt, vagyis egyik pályáról a másikra érkezve kellett egy futóműves, alkatrészekkel, illetve egy délelőtt – vagy egy munkával töltött éjszaka -, mire a vas alkalmazkodott a körülményekhez. No, ahogy a karburátor fúvókáit kiváltotta az injektor, a futóművekben is valami hasonlóra számítok. Vagyis pár év múlva nem elképzelhetetlen, hogy nagyon leegyszerűsítve egy injektorfejhez hasonló szerkezet veszi át a szelepek munkáját, és nem olajban úszva, órák alatt fogom hangolni a gépet, hanem helyette a laptopról, okostelefonról apró potmétereket húzva-tolva szabom az adott körre a felfüggesztést.
Ez már nem is annyira távoli technika, hiszen jelenleg is nagy erőkkel dolgoznak a projekten, s úgy gondolom, jó az irány, ez lesz a valódi forradalom a csillapítás terén. A poén, hogy a hírek szerint előállításban ez alig lesz drágább a jelenlegi metódusnál, hiszen a fejlesztési költségek kitermelése után az Ázsiából érkező "hardverek" tényleg megfizethető hátteret adnak majd a modern és pillanatok alatt személyre szabható felfüggesztésekhez.
- Hogy tervezitek, lesz még ilyen ingyenes futóműállítással kombinált pályanap a közeljövőben?
- Igen, a sikert látva szeretnénk még egy hasonló rendezvényt tető alá hozni, és jelenleg úgy áll, hogy szeptember huszadika lesz a megfelelő erre - már ha az időjárás engedi. Akárhogy is, rajtam nem fog múlni, szívesen jövök legközelebb is, s a Kakucs-ring vezetése úgy tájékoztatott, hogy az esemény részletei hamarosan felkerülnek a pálya hivatalos honlapjára.