Az iránt kezdünk el vágyakozni, amit nap mint nap látunk – tartja a mondás. Nos, a legtöbbünknél így kezdődött a motor utáni áhítozás is, baráti, családi példákat látva eldöntöttük, hogy bizony ha törik, ha szakad, nekünk motorunk lesz, punktum. Egyfajta szükséges rossz a kétkerekű vásárlása – és persze használata – felé vezető úton, hogy vizsgát kell tennünk, s vezetői engedélyt szereznünk, hogy ne ránduljon görcsbe a gyomrunk minden egyes rendőrautó megpillantásakor... Mert bármennyire is vagány a „Benzinnel megy, nem jogsival!” felkiáltás, az engedély nélküli motorozást akár százezres csekkel is jutalmazhatják, s ennyiből kényelmesen le is vizsgázhatunk bármelyik kategóriára. Érdemes tehát inkább az oktató által megjelölt bankszámlára csengetni a pénzt, mintsem a rendőrség bevételi oldalát növelni, főleg, hogy ez – jó esetben – egyszeri költség az életben. Egy összegben ez persze igencsak megviselő kiadás, de több évtizedre szóló befektetésként kell gondolnunk rá, ami életünk végéig szól.
Sajnos a költekezés nem ér véget a tandíj befizetésével, ugyanis a gyakorláshoz, valamint a vizsgához szükségünk lesz motoros ruházatra is. Ugyan a KRESZ jelenleg csak a bukósisakot írja elő, a saját biztonságunk érdekében érdemes ennél kicsit többet szánnunk testi épségünk megóvására. A protektoros nadrág és kabát, illetve a csizma kezdők esetében különösen fontos, mivel nem csak motorozni, de elesni is „most tanulnak meg”, vagyis a védőfelszerelések fognak dolgozni helyettük, amíg elsajátítják az eldőléskor szükséges mozdulatokat.
Hol kezdjem?
Ha nincs olyan ismerős, aki saját tapasztalatai alapján tudna biztos helyet javasolni, érdemes az interneten fellelhető több tucat cégtől ajánlatokat kérni és mérlegelni őket. Jó jel, ha nem csak az egyes tételek, például a gyakorlati órák tandíja szerepel a kalkulációban, hanem a járulékos költségek is, mint például a Csigajogsi honlapján, vagy ha bőséges motorflotta várja a jelentkezőket, mint a húsz motorral büszkélkedő Motorjogosítvány csapatánál. Szintén pozitívum, ha a fix szolgáltatások mellett egyéb extrákat is kapunk, ahogy a DMotorosiskola esetében, ahol saját szervezésű ingyenes vezetéstechnikai tréningen csiszolhatjuk tovább a megszerzett tudást. Csábító, ha kétkerekűekre specializálódott céget találunk, ahol ráadásul hétvégén is letudhatjuk a gyakorlati órákat - ilyen például a Mocijogsi -, és az sem baj, ha néhány hét alatt lezavarhatjuk a komplett vizsgasort, ahogy a Jogosítvány.hu, valamint az Expresszjogsi ígéri. Ezek mellett persze a mennyiség sem elhanyagolható, vagyis jó ómen, hogy az SOS Jogsi brigádja évente több száz motorossal gazdagítja társaságunkat. Az olyan lehetőségek, mint a géppark, illetve a tanpálya kipróbálása beiratkozás előtt már egészen egyedi lehetőségnek számít, de többek között a Jogsivadásznál erre is lehetőség nyílik. Ugyanakkor a tanácsadás és az igényfelmérés sem mellékes, a Dodgemnél ezt is szem előtt tartják, és a jelentkezőket alaposan kifaggatják, hogy a hozzájuk legjobban passzoló jogsikategóriát és tanulómotort kapják a nebulók. Nem egyszerű feladat rutin nélkül eligazodni a több tucat gyártó száz meg száz terméke között, ezért kérjük meg tapasztaltabb motoros barátainkat, hogy segítsenek választani az igencsak színes kínálatból. Legyen megfizethető a termék, de az alsó polc kínálatát felejtsük el, és koponyánk épségét ne bízzuk a nagyáruházakból beszerzett nyolcezer forintos fejvédőre…Ha ezzel megvagyunk, keresnünk kell egy sulit, ahol elvállalják, hogy motorost faragnak belőlünk, vagy legalább is adnak egy igazolást, amivel nyeregbe pattanhatunk. Amennyiben van saját motorunk, viszonylag egyszerű a dolog, ha nincs, bizony alaposan meg kell néznünk, mire is költjük el a pakszus megszerzésére félretett forintjainkat. Ne csapjunk le az első, szinte már hihetetlenül olcsó ajánlatra, nézzük meg előbb, hogy mit is takar az összeg. Egy ilyen képzési centrum fenntartása komoly költség, ezért a „diszkont” ajánlatok mögött gyakran hónapos várólisták, vagy éppen teljesen leharcolt motorok állnak, és ezek bizony megnehezíthetik a vizsgáig tartó hosszú és rögös utat. Kérdezzünk rá alaposan minden részletre, különös tekintettel az alapköltségen felül elkért összegekre, mivel gyakran a járulékos költségeket - melyeket kötelezően fizetnünk kell - "elfelejtik" hozzáadni a plakáton virító összeghez, mondván, a vizsga nem az ő bevételük, ezért szerepelt csak a tandíj a hirdetésben... Az anyagiak mellett azt se felejtsük el megtudni, hogy mennyire rugalmas maga az oktató? Ha munka mellett járunk el a képzésre, nem mindegy, hogy hányszor kell ellógnunk, szabadságot kivennünk a gyakorlásra. Válasszunk hát olyan céget, ahol a saját igényeinkhez és időbeosztásunkhoz tudják igazítani az órákat, ez nagyban könnyítheti, illetve gyorsíthatja a folyamatot. Ne legyen perdöntő, hogy az egyik helyen öt-tízezer forinttal olcsóbb a megjelölt végösszeg, hiszen ez a különbség már az első pótórák vásárlásakor elillan, inkább keressünk lelkiismeretes, minőségi szolgáltatást nyújtó sulit, ahol várhatóan első nekifutásra túljutunk az akadályokon.
Olyan „apróságokat” is illik előre tisztázni, mint például a rutinpálya és a géppark minősége. Nem is olyan régen panaszolták, hogy az egyik kibójázott helyszín igencsak lejtett az egyik irányban, ráadásul a motorok műszaki állapota is siralmas volt, a rángató vassal pedig gyakori kuplunghasználat mellett lehetett csak teljesíteni a kört, és ez - lássuk be - nem éppen ideális a tanuláshoz...
Ezt gyakorold be! Az "A" kategória rutinpálya gyakorlata a tanuló szemszögéből
A számos kritérium ellenére nem lehetetlen megbízható iskolát találni, sőt, kiváló képzést nyújtó cégek egész sora működik az országban, érdemes hát a kiválasztásánál is az ismerősökre, barátokra támaszkodni, kifaggatni őket tapasztalataikról, hogy milyen buktatókkal találkoztak a tanfolyamon, így előre felkészülhetünk a váratlan helyzetekre.
Nem mindegy, milyen motort választunk a korlátozott jogosítványhoz. Ez a 25 KW-os GSX-R ugyan legálisan vezethető akár 18 évesen is, de elég illúzióromboló, amikor egy 250-es gép lenyomja a pályán...
Ha mindezzel megvagyunk, már „csak” be kell iratkoznunk és belevágni az elméleti, majd a nagymotorok esetében legalább 26 órát kitevő gyakorlati képzésbe, hogy mielőbb legálisan nyeregbe pattanhassunk és élvezhessük a frissen megszerzett tudást, illetve jogosítványt.