„Szerintetek melyiket vegyem?” – láthatjuk a motort keresők kérdését a közösségi oldalakon és a fórumokon. Nos, ha másnak kell eldöntenie, hogy te milyen motorra vágysz – és most ne sértődj meg -, akkor leginkább semmilyet ne vegyél, várj még vele. Előbb ismerd meg az összes lehetséges típust, olvass utána a Boncteremben, ha van környezetedben ilyen típus, és a tulajdonos megbízik benned, akár próbakört is tegyél, és persze tedd fel magadnak a kérdést: melyikre vágyom és melyiket fogom kihasználni igazán? Ha okosan választasz, akkor hosszú évekre boldoggá tesz majd a választott kétkerekű. Persze ellenpélda is akad, hiszen éppen nemrég számolta be az egyik kereskedő a gyönyörű, alig pár hónapos gépet, mely a tulajdonosnak egy év alatt a harmadik(!) motorja volt, amire a barátai azt mondták, hogy „jó lesz ez neked”… A negyediket már ő maga választotta, és boldog vele, de addigra pont elbukta egy új vas árát a próbálkozásokon.
Persze vásárlás előtt még sok-sok teendőd lesz, amihez érdemes megfogadni néhány tanácsot. Először is tanúsíts önmérsékletet, és ne csapj le a legolcsóbb gépre! Kevés kivételtől eltekintve ezek javításra szoruló darabok, melyekre még jócskán költened kell, mire élvezheted velük a motorozást. Egyébként sem tanácsos kimeríteni a lehetőségeidet, hiszen az átírás vagy az esetleges extrák beszerzése mind-mind pénzbe kerül, és elég kiábrándító tud lenni, amikor a garázsban pihenő vassal egy métert sem tudsz megtenni, mert kifutottál a pénzügyi keretből. Egy középkorú, 600-as, 750-es motor esetén nagyjából a vételár harmadát, negyedét kell félretenned, így nem érhet kellemetlen meglepetés a vétel után.
Nem csak magára a motorra, de a megtalálására is kell költened. Sokan ódzkodnak attól, hogy több száz kilométert utazzanak egy gép megtekintéséért, pedig az a 10-20 ezer forintnyi üzemanyag igazán semmiség a sokszor milliós nagyságrendű befektetés mellett. Szervezd egy napra az adott országrészben található gépek felkutatását, hiszen a saját alkupozíciódat erősíted azzal, ha van másik 2-3 hasonló darab, amire hivatkozhatsz. Szánj rá még pár forintot, és vigyél magaddal egy, a márkára szakosodott szerelőt, vagy olyan barátot, aki régóta ilyen típussal motorozik. Ez duplán előnyös, hiszen ő – veled ellentétben – hideg fejjel tudja vizsgálni a vasat, ráadásul a tapasztalata is nagyobb, így olyan hibákat is kiszúrhat, melyek felett elsiklanál. Persze a kiválasztásánál nem csak magát a motort kell szemügyre venned.
Mielőtt élőben is meglátnád a képekről már jól ismert kétkerekűt, már árulkodó jelek fogadnak. A helyszín, a tárolás körülményei, és maga a tulajdonos személye. Az eladó magabiztossága, testbeszéde sokat elárul, ezért érdemes alaposan megfigyelni, miként érvel a motor mellett – sokszor többet leszűrhetsz ebből, mint amennyit a műszaki állapot sugall első ránézésre. Nem egy esetben zajlott le úgy adás-vétel, hogy a vevőjelölt elővette a pénzt, és csupán a blokk hangját hallva – és a tulajdonost látva – leszurkolta a végösszeget, hiszen a „jó gazda” egyfajta garancia a problémamentes motorra.
Átvizsgáláskor nem csak a hibák lehetnek árulkodók, de kételkedésre adhat okot az is, ha a motor túlzottan „felkészített”. A szilikontól csillogó gépek inkább riasztóak, mint meggyőzők, és ugyanígy gyanús, ha érkezésünk előtt a bemelegítéssel vesződött a tulajdonos – ez utóbbi a bajos hidegindításra utalhat. Ezért startgomb megnyomása előtt mindig érintsd meg a blokkot illetve a kipufogó leömlőket, és ha forró, nyugodtan kérdezz rá, hogy miért is kellett ez a kis előkészület. Vigyél magaddal jegyzetet, melyben előzőleg a tulajdonos elmondása alapján rögzítetted a hiányosságokat. Ha újabbakra akadsz szemrevételezéskor, az okot adhat további alkudozásra.
Mielőtt próbakörre mennél, kérd meg az eladót, hogy vegye le az ülést, ugyanis az akkumulátor, a légszűrőház, és a többi, kívülről nem látható alkatrész sok-sok hasznos információt rejt. Ha itt katonás rendben, gyári állapotban sorakoznak az alkatrészek, akkor feltehetően a többi, látványos résszel sem lesz gondod. Középállványon ellenőrizd az első és hátsó felfüggesztés holtjátékát, kotyogását, a féktárcsák és betétek állapotát. Keress az idomok alatt elfedett javítási nyomokat, nem gyári megoldásokat. Haladj szisztematikusan, és pontról pontra vizsgáld az egyes elemeket – ha ez eladónak nincs rejtegetnivalója, nem fog tiltakozni az alapos átnézés ellen.
Ha mindent rendben találtál, jöhet a próbakör. Jól jön, ha valaki ilyenkor követ téged, hiszen könnyen kiszúrhatja a gázadáskor vagy motorfék mellett jelentkező kékes füstöt. Előbbi jelenség általában a hengerek, míg utóbbi a hengerfej és a szelepek kopására vagy tömítetlenségére utal. Különböző sebességnél engedd el a kormányt – persze csak jó minőségű, sima aszfalton -, és figyeld a motor egyenesfutását. Ha a kormány enyhén beszitál ilyenkor, az nem feltétlenül baleset eredménye, okozhatja kopott első abroncs vagy rosszul beállított futómű is. Visszatérve újra nézd át az erőforrást, nem látsz-e olajszivárgást vagy egyéb tömítetlenséget. Ha minden rendben, akkor a megállapodás előtt még ellenőrizd a motor alváz- és motorszámát, valamint a kerekekben található évjárat jelölést. Ha jóval korábbi a dátum, mint amit a forgalmiban látsz, az a motor „fiatalítására” utal, ha sokkal későbbi, az pedig balesetről és a felnik cseréjéről árulkodhat. Sikeres alku esetén még ki kell töltened az adás-vételi szerződést, mely immár jegyzőkönyvet is tartalmaz, ebbe akár a hibák, hiányosságok részletes felsorolása is bekerülhet.
Ezek után 15 napod van arra, hogy eredetvizsgára vidd és átírasd a masinát. Ha kereskedőtől vásárolsz, akkor kikötheted, hogy csak névre írva hozod el tőle a motort, amivel két legyet ütsz egy csapásra: megspórolsz egy szabadnapot, ami jól fog jönni a nyári túrák alkalmával, és biztosra mehetsz, hogy nincs lefoglalás vagy végrehajtás alatt a jármű, hiszen az meggátolná a tulajdonosváltást.
A téli időszakban a motor hazajuttatása is külön kihívás, hiszen aligha lábon fogod megtenni a sokszor több száz kilométeres utat a hideg, csúszós aszfalton. Ha nincs tapasztalatod a motorszállításban, akkor kérj profi segítséget, és inkább költs fuvardíjra, mint a rosszul rögzített, és ezért útközben megsérült motor javítására.