Talán a legkönnyebben elérhető technikai sportról van szó, mert ehhez aztán tényleg nincs szükség óriási beruházásokra, drága pályákra vagy dollármilliókat felemésztő motorra. Sőt, éppen az egyik fontos megkötés, hogy az indulók utcai közlekedésre alkalmas kétkerekűvel nevezhetnek a több kategóriába sorolt mezőnybe.

moto-gymkhana-yoshinobu-shiga-126
A Gymkhana szépsége az egyszerűségében rejlik, hiszen szinte bárhol gyakorolható, és az utcai motorok 99 százaléka alkalmas is a feladatra

A sportág nem tekinthet vissza túl nagy történelemre, hiszen Japánban a hetvenes években indult útjára a vezetéstechnika fontosságát hirdető versengés, de mára a motorgyárak támogatását élvező szakág Európában is meghonosodott, különösen Angliában és Lengyelországban népszerű.

moto-gymkhana-yoshinobu-shiga-127
A széles kormány elengedhetetlen a sikeres gyakorlathoz, de a többi már tényleg a pilótán múlik

Nem kérdéses, hogy a gyorsaság az elsődleges szempont, mivel időre zajlik a verseny, viszont a tempó szerény, jobbára 30-50 km/óra, vagyis a szó hagyományos értelmében vett bukásokról aligha beszélhetünk, itt inkább kisebb eldőlések jellemzik a futamokat. A sérülések veszélye minimális, úgy a gép, mint a pilóta esetében.

Felülnél mögé? Ezt látná az utas egy Gymkhana gép hátsó üléséről

A szabályrendszer talán nem is lehetne egyszerűbb. Előírják, hogy kétkerekű motorkerékpárral kell nekivágni, utcai gumikkal, és ezzel nagyjából ki is merül a szigor. Nem számít, hogy valaki könnyű enduróval vagy sportmotorral, netán egy idomaitól megfosztott csupaszgéppel áll rajthoz, nincs megkötés a járművek felépítését és hengerűrtartalmát illetően sem. Szabad kezet kapnak a kezelőszervek terén, ezért gyakoriak az átalakítások, melyek főként szélesebb kormány felszereléséből, némi súlycsökkentésből és eltérő áttétel kiválasztásából állnak. Arra azonban figyelni kell a résztvevőknek, hogy a gép hangja a szűkre szabott kipufogóval se lépje át a 100 dB-es határt.

Versenyezz velük! Csak egy 15 méter hosszú betoncsíkra meg két üdítősflakonra van szükséged, hogy felmérd, miként is bánsz a motorral. A GP8 alakzat buktatója lehet a nem egyenletes gázkezelés, és az, hogy – a versenyzőkhöz hasonlóan - magadnak kell számolni, mikor is fogy el az öt kör

Az előírt védőfelszerelés nagyjából megegyezik az utcán is használt komplett motoros ruházattal, vagyis ennek beszerzése sem terheli azt, aki úgy dönt, belevág ebbe a nem mindennapi sportba. Jól lehet, akad még egy buktató, ez pedig a memória, hiszen a nevezők gyalog járják be és jegyzik meg jellemzően 45 perc alatt a nem éppen egyszerű nyomvonalat, hogy később önállóan teljesítsék a távot. A pályán nem veszélyezteti őket másik motoros, elvégre csak az idő ellen harcolnak, így elsősorban saját magukat kell legyőzni a versenyzőknek. Az egy-kétperces futamok összideje mellé büntetőmásodperceket is szerezhetnek, például a bója érintéséért, fellökéséért vagy lábletételért, azonban a bukásokért nem szabnak ki szankciót - ott pont annyit veszít mindenki, míg újra nyeregbe pattan...

A bemutatóból kiderül, milyen színes is a Gymkhana motorok palettája, no meg az is, hogy nem kell pironkodni egy-egy eldőlés miatt - a profiknak is becsúszik néha a talajgyakorlat

A költségek visszaszorítása miatt a nevezési és technikai költségeket is igyekeznek visszafogni, hogy ezzel is népszerűsítsék a Moto Ghymkhanát. Jelenleg az angol futamok átszámítva nagyjából tízezer forintos nevezési díjért elérhetők, s ha valaki féltené a motorját, további kilencezer forintnak megfelelő font kicsengetése után bérmotorral is nekivághat.

Őrültség, de van benne rendszer… A nyomvonal megjegyzését segítik a bóják színei is, a kékek mindig balra, míg a pirosak jobbra esnek a felrajzolt ívtől

Ezért aztán népszerűek kint az ilyen rendezvények, nagyjából harminc állandó résztvevőt és ugyanennyi alkalmanként nevező motorost számlál a mezőny. A nevezők jellemzően olcsó, tizenéves sport- vagy csupaszmotorokkal állnak rajthoz, szemben a japán sorozattal, ahol a könnyű, kétütemű vasak mellett egyre népszerűbbek a szupermotók, mivel felépítésük és robbanékonyságuk egyaránt hasznos a több tucat fordulóval tarkított, szűk pályán.

moto-gymkhana-yoshinobu-shiga-128
Túramotor új szerepben: típustól függetlenül jó móka a Gymkhana

Csak remélni tudjuk, hogy a hazai motoros érdekképviseletek, szövetségek és civil tömörülések is mielőbb felfigyelnek erre a látványos és kimondottan olcsó sportágra, s a lengyel és a brit példa alapján Magyarországon is meghonosodik az egykoron a távol-keletről indult versenysorozat.