Már régóta érett a változás, mivel a felhasználók és közlekedésbiztonsági szakemberek is elvárják, hogy a vizsgálati módszer lépést tartson a legújabb technológiákkal és az egyre gyorsabb motorokkal. Tegyük hozzá, az ECE 22 előírás 1972-ben látott napvilágot, szóval kicsit sem meglepő, hogy erősen „felújításra szorul”.
Módosulnak a bukókra vonatkozó biztonsági előírások Európában
Az már most kiszivárgott az eljárásról, hogy a héj szilárdságát vizsgló tesztet - ahol a sisak egy speciális üllőre esik - a továbbiakban szélesebb sebességtartományban végzik, nem mellesleg a bukó 18 különböző pontját vetik alá a próbának. Újdonság az alacsonyabb sebességű ütésteszt, mellyel azt szimulálják, hogy miként viselkedik a védőeszköz kisebb tempónál bekövetkező balesetnél vagy másodlagos ütközésnél, amikor nemcsak egy, hanem több behatás is éri. További változás, hogy a becsapódás eddigi 7,5 m/s-os (26 km/h-s) maximális sebességét 8,2 m/s-ra (29,5 km/h-ra) növelik, mi több, a szemet eltakaró plexit is keményebb próbának vetik alá.
Az új eljárásban megjelenik egy úgynevezett forgatási vizsgálat is, melyben arra keresik a választ, hogy milyen forgó- és csavaróerőket közvetít a sisak a motoros fejére. Ezt azért vezetik be, mert vizsgálatok bizonyítják, hogy az ilyen jellegű erők súlyos agyi sérüléseket okozhatnak. Mivel a nagyobb felületi kiemelkedésekkel, élekkel tarkított sisakok - kialakításukból adódóan - jobban „elcsavarják a fejet”, várható, hogy ezek a látványos modellek visszaszorulnak a jövőben. Az ECE 22-06 teszten megfigyelik a felnyitható sisakok mozgó állrészét, a napellenzőt és azokat a kiegészítő felszereléseket is, melyek a sisakon belül fészkelnek. Ilyen például a sisakbeszélő mikrofonja és hangszórója - fontos kérdés, hogy ezek miként hatnak a viselő biztonságára, azaz milyen sérüléseket okozhatnak eséskor.
Bár az első, új eljárás szerint tesztelt fejfedők már idén megjelenhetnek a boltokban, szó sincs arról, hogy a 22-05 jóváhagyású változatok eltűnnének a polcokról. Szakértők szerint utóbbiak még évekig elérhetőek lesznek, és folyamatosan állnak át a gyártók az új, sokrétűbb tesztnek megfelelő modellekre.