Motoros találkozókon olykor megdöbbentően rossz állapotú abroncsokkal felszerelt gépek jönnek szembe, pedig a járművek árához mérten nem nevezhető drágának egy pár köpeny – az átlagos nagymotorra passzoló 120-160-as Michelin szett is megáll 60-70 ezer forintból.
Mire figyeljünk gumicserénél?
Akárcsak az autókra, a kétkerekűekre is igaz, hogy nincs jobb az új abroncsnál, azaz minél frissebb köpeny feszül a felniken, annál nagyobb biztonságban vagyunk menet közben – fogalmaz az RMC Motor szakértője. Onnantól kezdve, hogy elkezdünk használni egy szett gumit, látványosan kopik a felülete, ráadásul nem is mindig egyenletesen – aki sokat jár gyorsforgalmi úton, minden bizonnyal hallotta már az „autópályaél” fogalmat… Tetejébe az idő előrehaladtával a nap UV-sugárzása is öregíti kaucsukot, s ennek következménye, hogy romlik a tapadás és hamarabb megcsúszhat a megkeményedett felületű köpeny.
Mindenkit arra bíztatunk tehát, hogy legyen körültekintő, és gyakorta vessen egy-egy pillantást az abroncsokra, vajon nem időszerű-e még a csere? E tekintetben természetesen a gyártás időpontjára utaló DOT-szám a támpont, ugyanakkor sokszor jobban meghatározza a gumi állapotát, hogy mennyire vigyáztunk rá.
Akár egy 4-5 éves, sötétben, szobahőmérsékleten tárolt gumi is lehet csaknem hibátlan, miközben egy fiatalabb példányt is dobhatunk a kukába, ha folyamatosan ki volt téve a nap káros hatásainak.
Ha már ott járunk, érdemes közelebbről megvizsgálni a gyakran elhanyagolt szelepeket is: ha apró repedések jelentek meg a szelepház gumirészén, már nem sokáig húzza az alkatrész, vagyis jobb azt is szezon előtt cseréltetni.
Aszfaltra terepgumit?
Amikor új garnitúrát választunk, ragaszkodjunk a gyári mérethez, elvégre hiába akarnánk szélesebb papucsokat a gépre, ahhoz előbb a felnit is ki kell cserélni, különben torz lesz a köpeny a keskeny ráf miatt. Mindemellett legyünk tekintettel arra is, hogy milyen célra használjuk a motort! A túragumik előnye, hogy jobban alkalmazkodnak az eltérő hőmérséklethez, no meg a változó tapadási és útviszonyokhoz. Bátran elindulhatsz ilyenekkel kora ősszel is a Tátrába vagy Dolomitokba, a reggeli, szinte fagyos időben is kiszámíthatóan viselkedik majd az abroncs. A sportgumik nagyobb tapadást nyújtanak ideális körülmények között és nagy tempónál később melegszenek el, azaz jobban tűrik a terhelést.
A terepgumik pozitív tulajdonságai közé tartozik, hogy aszfalton is szabályosan használhatók, de csak ezekkel küzdhetők le a trükkösebb terepek, sáros földutak stb.
Természetesen elérhetőek olyan modellek, melyek képessége nem csak egy területen kimagasló, magyarul jól tapadnak kanyarban, s középső futófelületük is tartós. Az átlag motorosok zöme ezekkel a típusokkal jár jól, nem véletlen, hogy sok ilyet tartunk az RMC kínálatában
– teszi hozzá szakértőnk.
Lényeges még, hogy rendszeres időközönként nézzük meg az abroncsnyomást, tudniillik a túl alacsony és a túl magas értékek is csökkentik a gumi élettartamát, nem beszélve arról, hogy rontják a gép kezelhetőségét, irányíthatóságát.