Válogatni bőven van miből, olyannyira, hogy hazafias érzésektől vezérelve kizárólag a magyar kezek által, magyar szakértelem felhasználásával készülő utifutikra koncentrálunk. Rengeteg hazai cég szakosodott a fémszerkezeti és fémipari munkákon belül a vontatmánygyártásra, sok helyen, különböző komolysággal és volumenben folyik az országban a termelés, s érdekes módon Kecskemét az utánfutó nagyhatalom. A beszerzés megkönnyítésének érdekében égtáj szerint csoportosítottuk az említésre méltó vállalkozásokat.
Budapest és vonzáskörzete
Hogy ne csak a potenciális vevőket szórakoztassuk, kezdjük a bulvár-kategóriával, az utánfutók Rolls Royce-aival! Minimum Orange County Choppers szintű vállalkozásnak illik lenni, hogy motorszállítás céljával az Amazing Trailer (www.amazingtrailer.hu) kínálatához forduljunk, én legalábbis Teutuléknál láttam utoljára olyat, hogy ilyen minőségű felépítményekkel furikáztak volna. És igazság szerint nincs is kifejezetten motoros terméke az Amazing Trailernek, de ahol igény van, ott megoldás is létezik – bármilyen elképzelés megvalósítása lehetséges a budapesti cégnél, ha az ár nem akadály…Visszatérve a mesevilágból Dunaharasztiba érkezünk, méghozzá az U-Flottához (www.utanfuto.bolt.hu), ahol rendkívül széles választékból válogathatunk. A legérdekesebb darabok a kis billenőplatósok és a négy motor vagy három quad szállítására alkalmas ún. oldalról rakodhatók. Mint a legtöbb itt bemutatott cég esetében, az U-Flottánál is állnak az egyedi elképzelések elébe, a megrendelő bármilyen ésszerű és kivitelezhető ötletét nagyon szívesen megvalósítják. Itt egyébként kölcsönözni is lehet.
Pestről északra indulva Szentendrén találjuk a Sipos Utánfutót (www.siposutanfuto.hu). Rengeteg féle általános futit gyártanak, de van hajószállítójuk, autós trélerjük és többek között büfékocsijuk is. Szóló motorszállításra a Sipos 500 X2 típust, vagy több motornak a nyitott áruszállító platóst ajánlják.
Budapest vonzáskörzetében még a Pallás Műhelyt (www.pallasinox.hu) kell megemlítenünk. Bár elsősorban hajószállító termékekre szakosodtak, a motorosok számára is ideálisak lehetnek, mert a főváros környékén itt folyik még nagyobb volumenű gyártás, és szintén bármilyen tervet képesek megvalósítani.
Duna-Tisza köze és Dél-Magyarország
Lássuk akkor Kecskemétet! Bács-Kiskun megyeszékhelye az utánfutógyártók szilikon völgye, a vontatmányosok zarándokhelye a több mint fél tucat itt tevékenykedő nagyobb vállalkozásnak köszönhetően. Az egyik legnagyobb név az Alier (www.utanfutogyartas.hu) szintén leginkább hajós felépítményekre szakosodott, de egy és kéttengelyes kivitelben is kaphatunk tőlük platóst, ami megfelelő lehet motorok számára, 140 ezer forinttól kezdődően.A Luigi Trailernél (www.utanfutogyar.hu) szintén megtalálhatjuk számításainkat, például az Alfa 12116MT2 típus 170 ezerért már elvihető és két motor is ráfér. A Luiginél érdemes egyedi igényekkel is kopogtatni, a megannyi felhasználású, de általános termékük mellett akár egészen specifikus céllal, például méhészeknek is gyártottak már különleges utánfutót. Az Alfa utánfutók iránt a szintén kecskeméti Trailer Europe-nál (www.trailereurope.hu) érdeklődjünk, Magyarországon elsőként ők szerezték meg az utánfutóról szóló gyártói európai típusbizonyítványt.
Utánfutós GYIK
Laprugós vagy torzió tengelyes?A laprugós jobban bírja a rossz minőségű utakat, viszonylag olcsó a javítása, törékeny áru szállítására kifejezetten ajánlott. Ugyanakkor a torziós tengelyt gyorsabb és könnyebb szerelni, olcsóbb és egyszerűbb kivitelű.Ráfutófékes vagy fék nélküli?Igényfüggő. A fékes futók sokkal stabilabbak, csúszós úton biztonságosabbak, és akár 3500 kg-os össztömegig is levizsgáztathatók (szemben a fék nélküli 700 kg-mal), viszont átlag 100 kilóval nehezebbek is és sűrűbb, költségesebb a karbantartásuk.Festett vagy horganyzott?A festett felületű utánfutók olcsóbbak, de általában három, négyévente újrafestést igényelnek. A horganyzott anyagú termékek ugyan nagyjából húsz százalékkal drágábbak, de élettartamuk háromszoros a festettekhez viszonyítva.A Tassy Autó Centerben (www.tassyautocenter.eu) „rövid határidővel” vállalják „bármilyen utánfutók, autószállító trailererek, motor- és lószállítók” elkészítését, de kölcsönzőt is működtetnek és alkatrészeket is árulnak. Vélhetően valamelyik nagyobb kecskeméti cégtől kiválva kezdte az ipart Bőszén Mihály is a Gimibo Kft.-vel (www.gimibo.hu), aki immáron tizennégy éve gyártja az utánfutókat. Galériájukba pillantva látni fogjátok, hogy az egymotoros kis egyszerűtől a nagy, platós, akár négy motornak is helyet adó kéttengelyesig bármit tudnak adni.
Kecskeméthez közel, Ménteleken találjuk a Motor Trailert (www.motor-trailer.com). A választék itt nem annyira kiterjedt, mint a fentebb, viszont ők csak és kizárólag motoros utánfutókra szakosodtak, ennek megfelelően az egy és kétmotoroson felül „luxus kivitelű utánfutókat” is gyártanak „sok extrával”. Rendkívüli minőséget, dizájnt és ár-érték arányt ígérnek, speciális futójukra még a legnagyobb, legnehezebb motorokkal is könnyedén fel lehet állni – ígérik.
Cegléden található a Riki Utánfutó (www.riki.hu). Kínálatukban mindenfajta termék megtalálható, 35 éves tapasztalattal rendelkeznek, egy, kettő vagy hárommotoros futóikra három év garanciát vállalnak – az átlag általában csak egy év. Kecskemét és szeged között, Gátéren dolgozik Kis Illés iparos (www.kisilles.ceg.co.hu). Nem kifejezetten ránk, motorosokra szakosodott az úriember, de egyszerű felépítésű motoros futói rendkívül masszívnak és átgondoltnak tűnnek.
Szolnokon a Polygon 91 Kft.-hez (www.poligon91.hu) érdemes betérni, hiszen vontatott jármű termékcsoportjukban igyekeznek bármilyen egyedi igényt kielégíteni. Csővázas motoros utánfutójuk egyszerű, de éppen ebben rejlik ötletessége is. Szankon, Kecskemét és Szeged között félúton található a Szabó Utánfutó (www.szaboutanfuto.hu) telephelye. Az egyszerűbb, anyagmozgató platósokra szakosodtak (nincs kifejezett motoros utánfutójuk), de munkájuk igényes és reprezentatív. A szegedi Szűcs András lakatosmesternek (www.utanfutos.hu) szintén a kis platósok teszik ki kínálata nagy részét, de a nagy teherbírású autós és hajós trélerek mellett bármilyen egyedi, akár motoros, quados vontatmány legyártását is vállalják.
Kelet-Magyarország
Tokajon található a Suller T Kft. (www.suller-futo.hu), az egyik legnagyobb utánfutó-gyártó Budapesttől keletre. Rengeteg motoros és quados futót kínálnak, olyan különlegességekkel, mint a billenőplatós quadszállító vagy a könnyített, alacsonyított változatok. Debrecen környékén az Ufoterv Kft. és a hajdúdorogi Hajdú Fém-Ker Kft. (www.hajdufemker.hu) említhető, viszont itt is külön kell majd érdeklődni kétkerekű szállítására alkalmas termék iránt, egyébként csak hagyományos áruszállítókat gyártanak.A keleti határnál, Fehérgyarmaton működik a Kalydi Utánfutó (www.kalydiutanfuto.hu). A vállalkozás 1985 óta gyárt utánfutókat ennek megfelelően kiterjedt választékkal, noha minket ők is hanyagolnak: nincs külön nekünk, motorosoknak szánt termékük, ugyanakkor trélereiken valamint speciálisan alacsony és sík platójú, nagyméretű utánfutóikon akár öt-hat motor is elférhet.
Északon körbenézve Gyöngyöstől nem messze, Abasáron található a Mátra utánfutógyártó Kft. (www.matrautanfuto.hu). A tulajdonos, Hegedűs Ferenc 1980 óta foglalkozik vontatmányok gyártásával, 2008 óta pedig már kölcsönzéssel is. „Szeretem a kihívásokat, ezért örömmel tölt el, ha egy-egy speciális megoldás elnyeri a tulajdonos tetszését. Nálam a termék maga a reklám!” – írja bemutatkozásában. Motorosa neki sincs ugyan, de nyilván „megoldja…”
Miskolc vonzáskörzetében ketten vannak. A Zádori Autójavító (http://www.parisat.hu/~zadori) egyszerű, áruszállító termékeivel szemben a miskolci Mega Trailers (www.megatrailers.hu) motorszállító kínálatában több mint tucatnyi, igényesebbnél igényesebb különböző megoldás közül szemezgethetünk, de akár hajó- és lószállítót, vagy büfékocsit is bérelhetünk. A tulajdonosok szabadidejükben autóversenyeznek és különféle helyi gyermeksport csapatokat támogatnak, jegyeznénk meg zárójelben.
Nyugat-Magyarország
Sárvártól nem messze, Bőben a Bal&Fer kínál minőségi motorszállító utánfutókat. Számos variáció közül választhatunk, és a cég akár egyedi igényeket is kielégít.Évente háromszáz utánfutót gyárt Székesfehérváron Németh Lőrinc (www.traylers.hu) hat munkatársával karöltve. Repertoárjuk az egyszerű árumozgatótól, a ló és hajószállító utánfutókon át, a speciális trélerekig bezárólag kínál felépítményeket, de a külön motoros felhasználásúak hiányoznak. Egyéb gyártmányaik minőségét elnézve ezt sajnálhatjuk.
Veszprémben a Somogyi Trailer Technikát (www.somogyitrailer.hu) találjuk. Szólómotorosuk ugyan a legegyszerűbbek közé sorolható, de a kivitellel nincs baj, és mivel a cég szintén sok egyéb fajtájú járművontatmányt gyárt illetve húszéves múltra tekint vissza, a minőség is az elvárható.
Pestről nézve Győr felé félúton, Kocson van a Nata (www.nataauto.extra.hu), ahol egy és ikertengelyes, fék nélküli és ráfutófékes változatokban készülnek a motor és quad ’futók, persze sok egyéb típus mellett. Kivitelük egyszerű de igényes, és ha kell, gumit is nagyon szívesen szerelnek, centríroznak.
A P-Trailer Bt.-nél (www.utanfuto-peter.hu) saját gyártású autós trailerjük lehet alkalmas a mi igényeink kielégítésére, de Pápa környékén talán érdemesebb az Utánfutómesterhez (www.utanfutomester.com) benzéni, hiszen a választék itt magáért beszél...
Győrben a Kobo Coopot (www.kobocoop.hu) keressétek, van mindenük. Autó, motor, hajó, jetski, de még repülőszállító utánfutóban is kompetensek, nem mellesleg repteret is üzemeltetnek. Leginkább egytengelyeseket gyártanak, de azokat több kivitelben. A délkeleti országrészben a Pécs melletti Pellérdet kell megemlítenünk, itt működik ugyanis a Kadia Bt. (www.kadia.hu), jóllehet, ide nem utánfutit bérelni ugrik be az ember. A Kadia terméktervezői leginkább – úgymond – ipari felhasználásban gondolkodnak, mégis, az élőállat-szállító, billenőplatós és egyéb felépítmények mellett „kispolgári” utánfutókat is össze szoktak néha dobni unalmukban. Keressétek viszonteladóikat!