Amióta megalkották a belsőégésű motorokat, folyamatos a versengés, hogy melyik is a legerősebb, a leggyorsabb vagy egyszerűen csak a legjobb. A motorosok kivételezett helyzetben vannak, hiszen a piacon már egy új, ötvenes robogó áráért olyan csodákra bukkanhatnak, melyek a legdrágább sportautókat is lenyomják - persze csak akkor, ha rutinos kezekbe kerülnek az erőtől duzzadó vasak. Igazán csábító ajánlat, hogy karnyújtásnyira tőlünk olyan gépeket kínálnak, melyekkel a gyorsulás császárai lehetünk, de vajon felnőttünk a feladathoz? Ha egyértelműen igen a válasz, akkor elég felcsapnunk a hirdetési oldalak valamelyikét, és beállítani a szűrőt: "teljesítmény: 150-200 LE között, vételár: másfél-millió forint alatt". Indulhat a vadászat, a legjobb féltucat között szemezgettünk.
1. Suzuki Hayabusa: 750 000 forinttól
A ZZR1100 sokáig bitorolta a leggyorsabb utcai motor titulusát, ám a Suzukinál megelégelték, hogy a kobei vasak hódítják el ezt a címet, ezért egy évvel az ezredforduló előtt hadrendbe állították a sokkoló formatervű és teljesítményű GSX 1300 R-t, vagy ahogy az utcai motorosok ismerik, a Hayabusát. Az elnevezés (Hayabusa = sólyom) egyébként is népszerű a távol-keleten, hiszen a japán űrhivatal tíz évvel ezelőtt fellőtt űrszondája is ezt a nevet viseli, mely a sebesség jelképének is számít a szigetországban.
Az elmúlt közel másfél évtized alatt számos kihívót kapott a Suzuki legnagyobb sportmotorja, míg tavaly a második generációs ZZR1400 hódította el a negyedmérföldes teszteken a leggyorsabb utcai motor címet. Kedvező ára és bőséges helykínálata miatt a túramotorosoknak is ajánlható a modell, bár kezes, könnyed irányíthatóságot aligha várhatnak az első években kiadott változatoktól - a Hayabusa igazi vadászterülete a végtelen egyenes, ahol mindenkit maga mögé utasít. Aligha találunk kedvezőbb vételt, ha az egységnyi összegért megvásárolható legnagyobb vonóerőt keressük, hiszen már a legelső példányok is 175 lóerős teljesítménnyel riogatják a leendő vásárlókat.
2. Honda CBR1100XX: 600 000 forinttól
Bár az egyik legerősebb motor a Honda kínálatában a CBR1100XX - más néven Blackbird -, barátságos karaktere és kiváló ergonómiája miatt főként a párosan túrázók kellemes partnere. Táska- és dobozrendszerek, magasabb, szélesebb kormányok, hatékonyabb légterelő plexik és apróságok tucatjai találhatók a piacon, melyek tovább növelik a gép túraalkalmasságát, a megbízható technika és a bőséges hatótáv pedig kiváló műszaki alap a világjáráshoz.
A legelső évjáratok szemtelenül olcsók, de érdemes inkább az ezredforduló utáni darabokból szemezgetni, melyek már injektoros erőforrással készültek. A korábbi, SC35 kódjelű változatok - névleg - 164 lóerősek, az újabb, befecskendezős modellek 150 lóerős adattáblával kerültek forgalomba. A csupaszmotorok rajongói idom nélküli verzióban is megtalálják a piacon a Honda izommotorját, X11 - vagy X-Eleven - néven, már hatszázezer forinttól.
3. Kawasaki ZX-12R Ninja: 700 000 forinttól
Semmilyen értelemben nem nevezhetjük erőtlen próbálkozásnak a ZX-12R megalkotását, mellyel a Kawasaki igyekezett visszavágni a riválisoknak. A 2000-ben bemutatott túlméretes superbike nem kisebb feladatot kapott, minthogy visszahódítsa a leggyorsabb utcai motor címét a Suzukitól. Az izomszagú küzdelemnek végül a gyártók önkontrollja vetett véget, amikor legfeljebb háromszáz kilométeres óránkénti sebességre limitálták motorjaikat - persze ezzel egy időben megjelentek a motoros fórumokon a "hogyan távolítsuk el a korlátozást" topikok is... A hat évig gyártott 1199 köbcentis sportmotor népszerű volt az utcai motorosok és a negyedmérföldes gyorsulások rajongói között is, hiszen a tíz másodperc alatti sprint erős értéknek számított egy évtizeddel ezelőtt.
A 178 lóerős teljesítményű nyitott változat mellett - főként német piacon - elérhető volt a modell 98 lóerőre szelídített kivitele is. Három generáció követte egymást a sorozat pályafutása alatt (A1, B1 és 04 jelölésekkel), az utolsó változat 2006-ig maradt a zöldek kínálatában. A ZX-sorozat gigászi erejét és a ZZR-ek legendás kényelmét kívánták egyesíteni a mérnökök, amikor is megalkották a ZX-12R-t búcsúztató gépet, a ZZR1400-at.
4. Kawasaki ZZR1400: 1 500 000 forinttól
Méregerős, gyilkos, félelmetes... Csak úgy záporoztak a misztifikált jelzők a motoros lapokban, amikor a Kawasaki bejelentette, hogy a ZZR1200-at és a ZX-12R-t egy közös modell váltja a palettán, és - nem mellesleg - az újdonság kétszáz lóerő feletti csúcsteljesítménnyel érkezik a vásárlókhoz. Egészen az első nyilvános tesztekig tartott ez a varázslat, amikor is a próbakörről visszatérő újságírók hirtelen egészen új jelzőkkel kezdték illetni a gépet, úgymint: kezes, kiszámítható és barátságos.
Az elmúlt hat évben az utakon is bizonyította ezen tulajdonságait, sőt, 260 kilós tömege ellenére a japán gymkhana-bajnokságban is megtaláljuk a nagy ZZR-t, hiszen remek futóműve és az alsó fordulatszám-tartományban barátságos blokkja miatt a bójakerülgetés is gyerekjáték a motorral. A Ram-Air rendszerrel 203 lóerőre növelt teljesítmény ellenére a fogyasztás sem túlzó: a felhasználói beszámolók hat-hét liter közötti értékeket jegyeznek. A legelső évben kiadott használt példányok kb. három millióval kerülnek kevesebbe, mint az új modell, igaz, a vételkor megspórolt forintoknak lesz helye, hiszen hátsó gumiból és láncból meglehetősen sokat fogyaszt a masina...
5. Suzuki B-King: 1 490 000 forinttól
Mindössze négy évig volt a Suzuki kínálatában a sokkoló formatervű B-King, mely 185 lóerős teljesítményével a mai napig az egyik legerősebb csupaszmotor a piacon. Az anime-világot idéző idomzat akár riasztó is lehetne, a tulajdonosok azonban mindennél jobban rajonganak az eltúlzott, rendhagyó formákért. Persze, feltehetjük a kérdést, hogy egy szélvédelem nélküli naked mennyire logikus 185 lóerővel és 250 feletti végsebességgel, de ennyi erővel az összes nagymotor értelmetlen, hiszen a hazai KRESZ kereteit egy ETZ-vel is simán ki lehet tölteni, sőt, akár gyorshajtás bírságot is begyűjthetünk a kékes füstöt eregető egyhengeressel.
Egy biztos: az óriási értékvesztés miatt egészen ajánlható vétel a "ruhátlan Hayabusa", hiszen a tíz-húszezer kilométert futott motorokat az új ár feléért, harmadáért megkaphatjuk a piacon.
6. BMW K 1200 R: 1 500 000 forinttól
Aki a bajorok kék-fehér emblémáját tekinti etalonnak, annak bizony mélyen zsebbe kell nyúlnia, főleg, ha egy fiatal és erős motort akar a müncheni gyár kínálatából. Egyetlen kivétel talán ez alól a csupasz K 1200 R, mely nyomott áron, nagyjából másfél-millió forintért kínálja magát a kereskedésekben. Az egykarú hátsó lengővilla, a különleges első felfüggesztés, a méregerős, sornégyes blokk, és a BMW minőség erős érvek a motor mellett, így az öt-hat éves gépek igazán jó vételnek számítanak az izommotorok között.
A 163 lóerős vas mindössze négy évig volt a modellpalettán, így a használt motorok piacán is csak néhány darabot találunk belőlük. Az import gépekért kb. 1,4 MFt-t kérnek, amire közel százezer forint regadót kell kicsengetnünk hazai forgalomba helyezéskor, a honi rendszámmal ellátott darabok valamivel másfél millió forint felett indulnak.
+1: Yamaha MT-01: 1 200 000 forinttól.
Egy motor, mely kilóg mindenféle kategóriából vagy skatulyából. Egy V2-es, chopper erőforrás, mely az olasz csupasz gépeket idéző köntöst kapott, miközben a végtelen tolóerőt sportmotorokból származó felfüggesztések és kerekek igyekeznek átvinni az aszfaltra - inkább kevesebb, mint több sikerrel. Ha a rideg számokat nézzük, elsőre aligha tűnik vérmesnek a gép, hiszen negyed tonnás tömegét mindössze 90 lóerő gyorsítja.
Ahhoz, hogy megértsük a vas lényegét, tovább kell lapoznunk a katalógusban, egészen a forgatónyomaték értékéig. Az adat sokkoló: 150 Nm, 3 750-es percenkénti főtengelyfordulatnál. Hogy mennyire brutális érték ez? Nos, a literes GSX-R 117 Nm-t produkál, ráadásul tízezres fordulatszám felett, a kétezres, dízel furgonok súrolják alulról a 140-et, de ők három tonnát cipelnek ezzel az értékkel! Hiába a szerény névleges teljesítmény, ezzel a kilencven lóval is az izommotorok között van a helye az MT-01-nek, mely igazi diszkontáras belépő a féktelen gyorsulás világába: az új ár negyedéért kaphatunk öt-hat éves darabokat, a téli holtszezonban már egymillió forint környékén is ráakadhatunk egy-egy példányra.
A kínálat tehát bőséges, az árak aligha lehetnének alacsonyabbak, már csak azt kell eldönteni a vásárlást tervező motorosoknak, hogy pénztárcával és főként józansággal tudják-e tartani a lépést a kinézett szörnyeteggel? Ha mindkét kérdésre határozott igen a válasz, akkor már csak fel kell csapnod a motoros hirdetési oldalak valamelyikét, és a hűvös, őszi estéken levadászni a legjobb ajánlatot, hogy tavasszal csak a startgomb megnyomása válasszon el a féktelen gyorsulás élményétől.