A Slovakia Ringen rendezték az Alpok-Adria Kupa nyitóversenyét, ahol Laczkó Máté, az MW Performance motorosklub versenyzője a 600 köbcentisek mezőnyében állt rajthoz, méghozzá nem is akármilyen géppel: példaképe és mentora, a világbajnok Talmácsi Gábor Hondájával!
Hasznosan telt a pihenő
Lévén, hogy Máté idei fősorozatában, az ADAC KTM Junior kupában július közepéig szünet van, a hétvége kiváló lehetőség volt arra, hogy egy nagyobb és erősebb kategóriában, a felnőttek között is kipróbálja magát a 14 éves versenyző. Az Alpok-Adria kiírásában nincs megkötés a hatszázasokra vonatkozóan, és a pályán sok az egyenes szakasz, ami a gyors motoroknak kedvez, ezért a csapat úgy döntött, hogy a rendelkezésre álló technikával nem célszerű nekivágni a megméretésnek. Ezért Mohai János megkereste a Talmácsi Racinget, személyesen is Talmácsi Gábort, aki gondolkodás nélkül igent mondott:
- Régóta nagyon jó kapcsolatban vagyunk Jánossal, amikor tudunk, segítünk egymásnak. Arról nem is beszélve, hogy Máté nálunk, a Talmácsi Ringen tanulta a motorozás alapjait még kicsi gyerekként. Már a téli-tavaszi felkészülési időszakban is sokat motoroztunk együtt, s láttam, hogy nagyon jól tereli a hatszázast. Büszke vagyok rá, hogy ilyen jól fejlődik, és szerettem volna hozzásegíteni egy jó eredmény eléréséhez. Örülök, hogy ez sikerült – mondta a világbajnok a verseny után.
A kiváló eredmény nem is maradt el: Máté a dobogó második fokára állhatott, mindössze 189 ezred másodperccel lemaradva a hazai Miroslav Sloboda mögött, ám több mint 13 másodperccel maga mögé utasítva a harmadik helyezett, ugyancsak szlovák Milan Murgast. Talán azért is, mert példaképe motorjával tehette, nem csak a versenyen, egész hétvégén jól ment a motorozás Máténak, eshetett az eső, fújhatott a szél. Olyannyira, hogy a szabadedzéseken és az időmérőn is csúcsformában volt, a pole pozíciót is sikerült megszereznie, igaz csak 2 ezreddel(!) a későbbi győztes előtt.
- Kivételesen a mindig problémás rajtom is jól sikerült, nem ragadtam be, nem ugrottam ki, így már az első kanyarból is az élen jöttem ki, és onnantól egy hihetetlenül élvezetes, nagyon tempós versenyt vívtunk a győztessel. Sokszor magamat is megleptem bevállalósságommal. Volt egy helyzet, amit igazából még ma sem tudom, hogyan sikerült megoldani, de sikerült: egy hosszabb egyenes végén, a kanyarban próbáltam ledolgozni a hátrányomat, s úgy gondoltam, kicsit kijjebb tolom a féktávot. Ráengedtem az ellenfélre a motort és belső íven sikerült megelőznöm. Óriási sikerélmény volt, és ráébresztett arra is, hogy még bátrabbnak kell lennem, jobban kell feszegetni a határokat.
Nehéz körülmények között is az élen
Ne felejtsük el, hogy Máté két héttel a lausitzringi bukása után, még igazából be sem gyógyult sebekkel ült nyeregbe, így minden egyes bemenetel a térdén lévő kötés stabilizálásával kezdődött, de szerencsére ez csak akkor okozott problémát. Egyébként pedig hogyan is okozhatott volna, amikor a világbajnok példakép motorjával versenyezhetett, aki előbb telefonon segítette a fiatalembert és csapatát, a verseny előtt pedig már a boxban biztatta Mátét. A verseny után arról is faggattuk a példaképet, mit látott és hogyan képzeli a jövőt, az esetleges közös jövőt?
- Máté egy hosszú út elején jár, aminek a végén az lenne a cél, hogy világszinten képviselje majd az országot. Ennek az útnak egy-egy komoly mérföldköve a KTM-kupa és a hatszázas kategória. Ahhoz képest, hogy ilyen fiatal, már nagyon komoly tempóra képes, ezt bizonyította most a hétvégén is. De természetesen nagyon sokat kell még tanulnia. Nekem, amellett, hogy szívügyem az utánpótlás, Máté jelenlegi tudásszintje és hozzáállása, no meg Mohai János eddigi munkássága, kitartása is egyfajta garancia arra, hogy ez az egyébként nem most kezdődött együttműködés kölcsönösen gyümölcsöző lesz. Ennek az útnak is az elején járunk, megvannak a hosszú távú elképzelések mindkét fél részéről, de még sokat kell egyeztetnünk arról, hogy milyen lesz ennek a végleges formája. Egyelőre mindig az adott feladatra koncentrálunk, abból próbáljuk kihozni a legtöbbet. Ahogyan történt ez a mostani verseny előtt is, mert azt mindketten tudjuk, hogy csak összefogással juthatunk előre. Kis ország vagyunk, meg kell ragadnunk minden lehetőséget egymás segítésére… - foglalta össze Gábor a hétvége tanulságait.