Az ADAC KTM 390 RC Junior Cup 2016-os bajnoka a márka három kontinens kilenc országának harminc versenyzőjét felvonultató minivilágbajnokságán vett részt, és remek versenyzéssel koronázta meg szezonját: a kétfutamos megmérettetésen a hatodik helyén zárt.

laczko-mate-ktm-vb-10349
Máté és csapattársa a legendás helyszínen

Április 17-én egy második hellyel és húsz ponttal kezdte a nyolc futamból álló német bajnokságot a 14 éves kecskeméti fiatalember Hollandiában, amivel alaposan be is hangolta a szezont. Amellett, hogy a következő futamon balesetet szenvedett és nem tudta befejezni a versenyt, a maradék hat fordulóban kétszer nyert, kétszer lett második, egyszer-egyszer pedig harmadik és negyedik, s így tizennégy pont előnnyel, összesen 139 egységgel nyerte meg a német juniorbajnokságot, s képviselte a világmárka záróeseményén a német színeket, egy svájci és három német csapattársával együtt.

laczko-mate-ktm-vb-10351
Ismét meghozta a gyümölcsét az érett, magabiztos versenyzés - Laczkó Máté a komoly technikai malőrök ellenére is hatodikként zárt Assenben

Rajtuk kívül jól ismerte még a mezőny tíz holland indulóját is, akik hazai pályán versenyezhettek, és részt vettek a német bajnokság futamain is. Keveset tudtak viszont a mezőny másik felét alkotó amerikai, angol, finn, francia, mexikói és olasz résztvevőkről, leszámítva persze azt a tényt, hogy mindegyik országban magas színvonalú a gyorsasági motorsport. Ennek megfelelő célkitűzéssel érkezett a Mohai János vezette csapat a KTM világbajnokság helyszínére, ahol nem csak a hely, „A motorozás szentélyének” szelleme, de a körítés is lenyűgözte őket: valóban világbajnoksághoz méltó körülmények és vendéglátás várta a magyarokat. A válogatott mezőnyben - annak részbeni ismerete miatt - az első tízbe kerülést jelölték meg célként.

Valóra vált álom

Már az első szabad- és az időmérő edzések is bizonyították, hogy a terv reális volt, Máté a tizedik helyről startolhatott a hideg, szeles szombati futamon. A végig rendkívül izgalmas és szoros versenyben a több mint négy és fél kilométeres pályán megtett kilenc kör alaposan szétzilálta a mezőnyt, egy masszív, 10-12 fős csoport kivételével, akik óriási csatákat vívva végig az élen haladtak, s végül szinte egyszerre, másfél másodpercen belül repültek át a célvonalon. Máté a kilencedik helyen futott be, a német bajnokságból érkezettek közül a legjobb eredményt elérve. Tegyük hozzá, ezúttal a szerencse is őt segítette: a depóban derült ki, hogy a rögzítő láncszemről leszakadt a biztosító, a szem pedig kis híján kiesett a helyéről... Szerencsére még ezelőtt leintették a versenyt, Máté célba ért, nem úgy, mint előtte haladó csapattársa, aki a német bajnokságban legnagyobb ellenfele volt: Jan-Ole Jähnig láncszakadás miatt volt kénytelen idő előtt befejezni a futamot.

Az első futam összefoglalója

Nem segítette viszont a technika ördöge a vasárnapi futamon a magyar versenyzőt, de ettől függetlenül (vagy talán éppen ezért?) a vasárnapi második megmérettetésre sem lehet panasza. Az ugyancsak mostoha időjárási körülmények között megrendezett, hasonlóan tüzes küzdelmet hozó második futamban ugyanis a verseny második felétől egyre inkább elgyengülő motorral Máté kezdett leszakadni a tízes élbolytól. Egy ilyen kiélezett versenyen azonban bármi megtörténhet, és Assenben meg is történt: ketten buktak a verseny vége előtt, ráadásul úgy, hogy esésüknek más elszenvedői is lettek. Összesen négyen nem tudták befejezni a versenyt Máté előtt, s így, bár rosszabb versenyt futott, mégis kettővel előrébb végzett az idei német juniorbajnok. A hetedik hely, és a két futamon begyűjtött 16 pont pedig összetettben a hatodik helyre volt elég, amivel mindenki okkal elégedett:

laczko-mate-ktm-vb-10350
Az elismerés mellett ezer eurós jutalom is járt a hatodik helyért

– Az első tíz volt a cél, és ezt sikerült teljesíteni, én nagyon örülök az eredménynek – mondta Máté a verseny után. – Különösen úgy, hogy nem tudtuk milyen a mezőny másik fele, bár azt már a megérkezéskor láttuk, hogy milyen profi csapattal jöttek át például az amerikaiak. Mást ne mondjak, motoronként/versenyzőnként három szerelő, ehhez képest mi Jani bácsival és Rabi Marcival vagyunk „a csapat”. Tíz holland volt a mezőnyben, nekik ez hazai pálya, akkor jönnek ide szezonban, amikor akarnak, és azt tudtuk, hogy egyébként is nagyon jó motorosok, de most is sikerült beékelődnöm közéjük, és a bajnoksághoz hasonlóan a németeket is megelőztem. Nem utolsó sorban pedig ismét egy nagy verseny fontos tapasztalataival gazdagodtam.

A második futam összefoglalója

A tapasztalatokat nem is kell olyan hosszú időre elraktározni, hiszen mint Mohai Jánostól megtudtuk, egy nagy erőpróba még vár Mátéra:

– Hivatalosan is megérkezett a meghívó és a pontos menetrend a Red Bull Rookies Cup október 22-i hétvégén esedékes válogatójára! Ez egy rendkívül fontos örömhír Máté számára, hiszen már a nevezési dokumentumok leadása is számos feltételhez kötött, és egyébként még mindig nem garancia arra, hogy motorozhat a válogatón. Azért mi úgy készülünk, hogy eljut odáig, éppen ezért a spanyolországi esemény előtt még egy kétüteműs gyakorlóhétvégét beiktatunk, mivel ezen a válogatón a klasszikus 125-ösökkel mennek a fiatalok.

Azután pedig már csak egy hivatalos esemény vár a Magyar Motorkerékpáros Szakközépiskola első éves tanulójára: a november 22-i ADAC KTM Junior Cup ünnepélyes évzárója, ahol átveszi jól megérdemelt díjait.