Megvan az ADAC Junior Cup trófeája, és megvan a hozzá tartozó csekk is, de ami még ezeknél is fontosabb: megvan a szerződés, így most lázas tervezgetés, építkezés folyik, hogy minél erősebb legyen a következő szezon. Az MW Performance portája most fényesebb, mint valaha, és okkal az.

Valóra vált álom

- Még most sem hiszem el, hogy megnyertük – mondta a szezon végi átrendezés közben Rabi Marci, az MW Performance háromfős versenycsapatának szerelője csak úgy maga elé meredve, de persze úgy, hogy Mohai János csapatfőnök is hallja. Pedig ez most már kézzelfogható tény, hiszen november végén az esseni vásárvárosban, Európa legnagyobb motorshowjának nyitónapján, az ADAC standján megrendezett díjátadó gálán Laczkó Máté átvehette az ADAC KTM 390 RC Junior Cup 2016-os bajnoki serlegét. Motoros pályafutásának eddigi legnagyobb trófeája mellé pedig a KTM tízezer eurós csomagját is, ami egészen új perspektívákat nyit meg a fiatal versenyző előtt - 2017-re legalábbis.

laczko-mate-kiefer-racing-2017-11170
Az ADAC Junior Cup bajnoki címe után Máté a vb-szereplést tűzte ki következő nagy célként

A díjjal, vagy hogy pontosabbak legyünk, a német juniorbajnoki címmel kézen fogva érkezett ugyanis egy szerződésajánlat a Kiefer Racingtől. A gyorsasági motorsportban járatosak tudják, hogy a világbajnokságokon 1996 óta szereplő, korábban 125 és 250 köbcentiméteres, jelenleg Moto3 és Moto2 kategóriákban versenyzőket indító, s az elmúlt öt évben helyét a topcsapatok között is megszilárdító istálló eddig két világbajnokot adott a sportágnak. A jelenleg a MotoGP-ben versenyző német Stefan Bradl 2011-ben Moto2-ben, míg a jelenleg Moto2-ben induló, brit Danny Kent 2015-ben, Moto3-ban nyerte meg a pontvadászatot. Egyáltalán nem mellesleg a 27 éves Stefan Bradl 2005-ben az ADAC KTM Junior Kupában is megfordult, igaz, csupán három verseny erejéig s mindössze egy pontot szorgoskodott össze. Ami persze semmit nem jelent, csupán egy érdekesség annak fényében, hogy a sorozatot 2016-ban 14 pont előnnyel megnyerő magyar Laczkó Máténak ő az egyik példaképe, legalábbis stílusában, technikájában. A brit Danny Kent pedig arra jó példa, hogy az „echte” német Keefer Racing nem csak a rettentően sűrű hazai mezőnyből választ ki versenyzőket, ha meglátja bennük a lehetőséget. Sőt, 2015-ben Moto3-ban a spanyol Efrén Vázquez és a japán Hiroki Ono, 2016-ban, a Moto2-ben pedig a portugál Miguel Oliveira volt Kent csapattársa.

Sorsfordító találkozás

A Kiefer Racing Jochen Kiefer vezette tizenkét fős technikai, szerelőcsapatának tagja egy bizonyos Robert Ertl, magyarul Ertl Róbert is. A másodkézből ismert városi legenda szerint a szezon spielbergi, Red Bull Ringen rendezett versenyén, amely a MotoGP betétfutama volt, megkérdezte őt Stefan Kiefer, a csapat szervezetért, versenyzőkért felelős vezetője, hogy itt van ez a magyar kissrác – aki éppen akkor, a versenysorozatban először, lemaradt a dobogóról –, nem ismeri-e véletlenül, mert ő bizony el tudná képzelni a csapatában. Ertl Robi pedig bizony figyelte honfitársa német bajnoki szereplését, ezért ismeri, nem olyan régen pedig motoroztak is együtt, s ha már a főnök megkérte rá, hát bemutatta őket egymásnak. Azt a GP-t, legalábbis a Moto2 és a Moto3 versenyeit, edzéseit Máté a depóban, közvetlen közelről figyelhette a csapattól kapott belépővel, a Moto GP futamát pedig Oliveira mellett, a GP-menők szektorából nézhette végig. Persze előbb még a hétvége második futamát megnyerte, megszerezte első győzelmét az ADAC KTM 390RC Junior Cup-ban... Hogy a nagy találkozásnak ebben van-e szerepe vagy nincs, azt majd tudós elemzők, pszichológusok eldöntik. Ami tény: Máté a hátralévő három versenyén szerzett még egy első és két második helyért járó trófeát, s megnyerte a bajnokságot. Vagyis azt mindenképpen kijelenthetjük, hogy emlékezetes, sorsfordító hétvége volt.

laczko-mate-kiefer-racing-2017-11169
Az aláírást követő kézfogás - Stefan Kiefer, Lackó Máté és Mohai János

A versenyző mentora, Mohai János is találkozott a német csapatvezetővel, akit a KTM-es szakemberek korábban is javasoltak neki. Ő elsősorban arra volt kíváncsi, mivel mindig két lábbal a földön járva próbálta értékelni versenyzője teljesítményét, képességeit, hogy hová is érhet el a fiatal magyar srác. Merre induljon, hogy elérje az álmait? Mit mond róla egy olyan elismert szakember, mint Stefan Kiefer, különösen, ha már a csapatában is szívesen látná? Meglepte, egyúttal igazolta is saját feltevését az, amit a német szakembertől hallott. Stefan Kiefer ugyanis egy szóval nem mondta, hogy a Nagy Versenyzőt, a közeljövő bajnokát látja Laczkó Mátéban, de ehhez feltétlenül arra van szükség, hogy a srác náluk versenyezzen. Sportember lévén maga is tisztában van azzal, hogy milyen buktatók vannak egy-egy pályafutásban, mikor mire érdemes figyelni a folyamatos fejlődés érdekében. Máténak az addig és azóta látottak alapján a látott fejlődés töretlen folytatását ajánlják, és azt, hogy egy szinttel feljebb is mutassa meg magát. Nincs eredménykényszer, elvárás is csak egy: mindig a legjobbat hozza ki magából, amikor a Kiefer Racing színeiben rajthoz áll. Ismerve a Northern Europe Cup Moto3-as jövő évi sorozatának versenyzőit, a német szakember Mátét az ötödik és tizedik helyek közé rangsorolja, de az sem lepné meg, ha előrébb végezne.

laczko-mate-kiefer-racing-2017-11172
Máté büszke győztesként az emelvényen a legszebb trófeával. Mellette legnagyobb idei riválisa, Jahn-Ole Jahnig

Az értelmes és reális célok kitűzésében mindig nagyon megfontolt Mohai Jánosnak ez a véletlenre semmit nem bízó jövőkép elsőre szimpatikus volt, az idény utolsó versenyen, Hockenheimben megkapott szerződéstervezet pedig meggyőzte arról, hogy a Máté számára nagyon fontos, vízválasztónak is okkal nevezhető 2017-es esztendőben ez lesz az első számú versenysorozat. Függetlenül attól, hogy csupán öt hétvégén mérkőzhetnek meg az ifjú titánok, valamennyi nagy verseny lesz, az egyik egyenesen MotoGP betétfutam, nem kérdés, hogy ott kell lenni. Bizakodásra okot adó volt az is, hogy éppen a kevés verseny miatt Mohai Jánosék felvetették annak lehetőségét is, hogy Máté egy másik, hasonlóan erős sorozatban is rajthoz állna, s ettől a Kiefer Racing sem zárkózott el. Csupán egy szerződésben is rögzített kikötése volt, hogy amennyiben a két sorozat ütközik, akkor övék az elsőbbség. Hiszen Mátét azért szerződtették, hogy eredményeivel a csapat ázsióját növelje, ami viszont garancia arra, hogy mindent meg is tesznek a sikeréért. És éppen ez az, ami miatt okkal mondhatjuk, hogy ez a november 26-án Essenben aláírt szerződés nem csak az ő és csapata számára óriási jelentőségű, de bízvást állíthatjuk, hogy Talmácsi Gábor óta magyar gyorsasági motorosnak nem volt hasonló, nagy távlatokat nyitó megállapodása.

A szerződés jelentőségét hangsúlyozta Hermann Henrik, a Magyar Motorsport szövetség elnöke is, aki elkísérte az MW Perfomance egyesületi delegációját az esseni díjátadóra. Az ugyanis, hogy a világ élmezőnyéhez tartozó Kiefer Racing hívta Mátét közvetlen utánpótlásába, ha úgy tetszik második vonalába, egyértelműen a 2016-os teljesítménynek szól : Máté egy komoly, jegyzett pontvadászat megnyerésével okkal hívta fel magára a figyelmet, így nem véletlen, hogy a német istállón kívül további hat ajánlatról tárgyalhattak, közöttük olyan nevekkel, mint Chicho Lorenzo, a háromszoros világbajnok spanyol Jorge Lorenzo édesapja, akinek iskolája a KTM dél-európai bajnokságában érdekelt, s hasonlóan komoly megkeresések voltak/vannak hazai csapatoktól is, más-más kategóriákban. Vagyis ezúttal nem az történt, ami egy mégoly' tehetséges, ám mégis csak Európa keleti feléből érkezett versenyző esetében általában történik, hogy a támogató odaviszi egy jó csapathoz a versenyzőjét, és jó sok pénzzel befizeti egy szezonra, hanem őt keresték meg az istállótól. A bajnokság megnyerésével, az ezért kapott csekkel pedig Máté a költségek egy jelentős részét is előteremtette.

Sok munka vár még ránk...

Természetesen ahhoz, hogy az elkövetkező idény még sikeresebb legyen az azt megalapozó 2016-osnál, még sok mindennek kell még összeállnia. Először is szükség van a NEC Moto3 versenyei mellé egy hasonlóan erős pontvadászat, amelyre legalkalmasabbnak most a Superbike 300-as frissen életre hívott európai sorozata kínálkozik. Mohai Jánosék ebben a sorozatban is ott akarnak lenni, hiszen az idén még csak óvatosan kimondott, de mára realitásként megfogalmazott cél 2018-ban a világbajnokság! Vagyis a 2017-es szezon a felkészülés jegyében telik, Máténak ismét bizonyítani kell. Elsősorban azt, hogy a nagypályán eddig eltöltött három év versenytapasztalata alkalmassá teszi a még nagyobb feladatok megoldására. Arra, hogy fiatal kora ellenére nem csak fel tudott érni egy nagyon komoly csúcsra, de ott is tud maradni, úgy, hogy közben más, még nagyobb magaslatokat is meg tud hódítani. Igen komoly téli felkészülés előtt áll, de ez egyáltalán nem zavarja, sőt alig várja, hogy elkezdődjön a munka. Szerencsére nyugodtan készülhet, hiszen a háttér biztos, mi több, az eddig is erős szakmai kontroll alatt tartott munka tovább finomodik. Mindenekelőtt, a speciális, életkori sajátosságokat is figyelembe vevő erőnléti-állóképességi felkészítést helyezik új, tudományos alapokra, ezért ezt a munkát januártól Kuncz Rihárd, a MAMS edzőkollégiumának és utánpótlás szakágának vezetője irányítja. Februárig kell felhalmozni azt az erő- és állóképességi tartalékot, és az ennek karbantartásához szükséges mindennapi rutint, amivel a szezon végig tud gazdálkodni. Februárban egy spanyolországi edzőtáborozással rajtol Máté motoros szezonja, s nagyon remélik, hogy a NEC áprilisi, misanói közös felkészítéséig is sok-sok órát tudnak pályán tölteni.

Terveiről és az elmúlt szezonról is beszélt Máté az M4 sportcsatorna Jövünk című utánpótlás magazinjának október 22-i adásában

A Northern Europe Cup Moto3 sorozata 2107. május 19-én, Oscherslebenben rajtol egy Endurance hétvége betétfutamaként, majd a következő hétvégén átruccannak Doningtonba. Hat hét szünet, és persze felkészülés után következik a GP-hétvége július 14-16-án, a Sachsenringen, majd egy újabb hosszú szünet után szeptember elején ismét a brit sziget, Silverston, végül pedig zárásként szeptember végén Assen jön, mindkétszer a brit Superbike bajnokság betétfutamaként. Mint látható, a NEC hézagos versenynaptárába még bőven beilleszthető akár a Superbike 300, akár más sorozat, és most a csapat ezen dolgozik. Mint talán már szó volt róla, a terv az, hogy 2018-ban Laczkó Máté világbajnoki sorozatban álljon rajthoz, s ami a terveket illeti: Máté az elmúlt három évben rendre teljesítette, sőt túlteljesítette azokat. Ha csak rajta múlik, ez most is így lesz.