Máté a Moto3-as versenysorozat keretein belül legutóbb Brnóban, a MotoGP betétfutamaként startolt el 27 társával együtt a fiatal és népes mezőnyben. A korábban sok technikai problémával küzdő MW csapat ezúttal egy teljesen új motorral küldhette harcba versenyzőjét, s ettől mindjárt a hangulat is jobb, bizakodóbb lett. Persze ebben nagy szerepe volt, hogy Máté egy viszonylag erős felkészülés végén, az augusztus 5-i versenyt megelőző hétvégén már tesztelhetett az egyébként is jól ismert és kedvelt brünni Automotodromot.

laczko-mate-itthon-tesztelt-14945
„...mentem egy nyolcadik időt, s bíztam benne, hogy hasonló körülmények között még léphetek előrébb is”

Az új technika meg is hozta az eredményét, Máténak végre nem azzal kellett foglalkoznia, hogy hol és mikor fogy el a motorja, hanem koncentrálhatott az ellenfelekre, végre igazi meccseket vívhatott:

Végre a top 10-ben!

- Nagyon élveztem, és nemcsak a versenyt, hanem azt a kevés edzést és kvalifikációt is, ami a zsúfolt hétvégén jutott. Volt eső is, napsütés is, és reménykedtem benne, hogy előbbiből a szombat esti versenyre is marad, ha már délután az időmérőn esett. Akkor mentem egy nyolcadik időt, s bíztam benne, hogy hasonló körülmények között még léphetek előrébb is. De ahogy ez ilyenkor lenni szokott, a szél estére elfújta a felhőket, ettől függetlenül jót meccseltünk, tudatosan kerestem a párharcokat, még akkor is, ha éreztem, nem biztos, hogy én fogok jól kijönni belőlük. Új motor ide vagy oda, aki megnézi a részletes eredményeket az láthatja, hogy nem voltam éppen a leggyorsabb…

laczko-mate-itthon-tesztelt-14943
Együtt a csapat - közös fotó a brnói start előtt

Ezzel együtt a végén megcsípett 9. hely hét pontot jelent Máténak, amivel megerősítette 12. pozícióját a pontversenyben. Két versenynap, valamint négy futam van még hátra a sorozatból, azaz ha versenyről versenyre újabb két-két pozíciót lépeget az MW Performance versenyzője, akkor stabilan a top 10-ben lehet ennek az elvárások nélküli, csupán felkészülés jegyében zajló idény végén. Szeptember elején (8-10-én), illetve végén (29-én) a mindig kiszámíthatatlan időjárású Silverstone-ban és a folyton hűvös, ám Máté által nagyon jól ismert és kedvelt Assenben gyűjtögetheti a pontokat.

laczko-mate-itthon-tesztelt-14944
Mohai János és Laczkó Máté a Kiefer Racing boxánál

Addig pedig, hogy edzésben maradjon, ahol és amilyen kategóriában csak lehet, motorra ül. Legutóbb az egyetemi hallgatók által nemzetközi versenyre készített versenymotort tesztelt az Euroringen. Tímári Attila a kecskeméti Pallasz Athéné egyetem járműmérnöki alapszakán végzett, de kutatómunkája révén továbbra is az egyetem kötelékében dolgozik, s két társával, 2014-ben KEFO MotoStudent néven konstruktőrcsapatot alapított, mellyel beneveztek a kétévente kiírt MotoStudent versenyre. Ez a járműgyártásban magukat megmutatni akaró egyetemisták, főiskolások európai megmérettetése, amelynek során adott alkatrészekhez kell tervezniük és készíteniük egy működőképes, versenyzésre alkalmas motorkerékpárt. Bár jó példa volt előttük, hiszen a BME csapata versenymotorjával már odaért a MotoStudentre, de ismeretlenül és referencia nélkül nem volt éppen egyszerű az indulás, még saját intézményükben sem hittek bennük, amit a 2016 szeptemberi motorleleplező ünnepségen még az egyetem dékánja is elismert. De Tímári Attiláék nem ismertek lehetetlent, előteremtették a műhelyt, a technológiát, az anyagokat, terveztek, számoltak és újra csak kalapoztak, majd 2016 októberében, népes küldöttséggel részt vettek a spanyolországi versenyen.

Egy magyar versenygép nyergében

Ezt nem egy szimpla motorversenyként kell elképzelni, bár az is része a megméretésnek. A verseny statikus részében megvizsgálták és értékelték a gépek formatervét, a kialakított váz minőségét, ami a KEFO-sok esetében alumíniumhab/szénszövet kompozitból készült, és mindössze hét kilogrammot nyomott (a 2018-as versenyen már 5 kg a cél). Mindezeken túl be kellett mutatniuk a megálmodott motor sorozatgyártására alkalmas, évi 600 darabot produkáló üzem műszaki-gazdasági terveit.

laczko-mate-itthon-tesztelt-14949
Egy tartalmas és eredményes teszt az Euroringen

Az alapos vizsga után egy tesztvezetés következett a rendezők által delegált pilótával, és ha nem volt stabil a teszt alá vetett járgány, előfordult, hogy darabokban került csak vissza készítőihez. Attiláék gépe sértetlenül megúszta a nyúzást, már csak a 150 oldalas versenyszabályzat szerint lezavart gépátvételen kellett átesnie a pályapróbához, ahol a gyorsulás mellett szlalom, fékteszt és végsebességmérés is volt, ahol a 175,6 kilométer/órás tempó a 2. helyre volt elegendő a KEFO csapatnak.

Igazi versenykörülmények között mégsem sikerült tesztelniük a tavalyi járgányt, mert az elektronika beállításakor elszámolták magukat. Profi, az ilyen gépeket jól ismerő pilótára volt szükségük ehhez, s mivel a 250-es Honda motorral felszerelt masina a Moto3-as kategóriára hajaz, választásuk Laczkó Mátéra esett, aki most éppen ilyen motorral versenyez, és persze Mohai Jánosra, akitől már a tervezés, kivitelezés alatt is kaptak hasznos tanácsokat. Mindenekelőtt azért, mert ő már készített igazi Moto3-as versenygépet, igaz, titánvázzal, és egy kicsivel erősebb motorral. Azzal a géppel Máté számos pályán ért el szép sikereket, egyebek mellett 2015 óta az övé a Slovakiaring leggyorsabb köre ebben a kategóriában. Mivel a versenynaptár augusztus 13-ra semmilyen más programot nem jelzett, létrejött a kecskeméti KEFO MotoStudent és a rácalmási MW Performance prototípus-tesztje az örkényi Euroringen.

laczko-mate-itthon-tesztelt-14948
Az utolsó jótanácsok pályára lépés előtt

Túl azon, hogy egy motorozással töltött délután mindig hasznos, ezúttal ez sokszorosan is igaz. Máté tétre menően kipróbálhatta magát tesztpilóta szerepben, hiszen mindazt, amit javasolt Attiláéknak, ők beépítik a jövő évre benevezett, már tervezési fázisban lévő versenygépeikbe. A tavalyi helytálláson felbuzdulva ugyanis 2018-ban a benzines mellett az elektromos kategóriába is beneveztek, s talán még hatékonyabb lesz a konstruktőr csapat, ha a szorosabbra fűzött együttműködést még tovább viszik, s ki tudja, ez tán még a magyar gyorsasági motorsportnak is hasznára válik.