Ugyan nézők nélkül, de lezajlott a kunmadarasi nyitóhétvége, ahol rögtön megtartották a 2020-as szezon díjátadóját is. Kiss Milán Bence duplán érdekelt volt az eseményen, hiszen tavaly megnyerte a 400-asok viadalát, sőt csapatban is első lett. Vele beszélgettem a diadalig vezető, igencsak rögös útról és az első idei futamról.

Egy hétvége Kunmadarason

– Mielőtt rátérnénk a múlt hétvégi összecsapásokra, mesélj róla, kérlek, hogy miként jutottál el a bajnoki címig, és mit kell tudni a győztes motorodról! – faggattam Bencét a díjátadó után.

– Ez egy 1989-es gyártású Kawasaki ZXR400 H modell, és annak is az SP változata. Sornégyes, négyütemű, és számos ponton eltér az alapmodelltől, valahol a „sima” ZXR és az RR között helyezkedik el – kezdte a veteránkorú Kawa bemutatását. Korábban is versenymotorként használták – folytatta –, mégpedig módosított kábelköteggel, így gyakorlatilag nem szabályoz le a motor.

Gyorsan összebarátkoztam vele, ugyanis a 2018-as évet csak tanulásnak szántam, de így is harmadik lettem összetettben.

Mivel motorkerékpár-szerelőnek tanultam a MAMI-ban, magam fejlesztettem a technikát a következő télen. Sajnos a H modell nem túl gyakori, így kissé foghíjas az alkatrészellátás, ezért határon túli sporttársakkal és japán forgalmazókkal kellett egyeztetnem a kisebb módosítások, valamint a főtengely- és hajtókarcsere előtt. Nagy erőkkel készültem tehát 2019-re, de a későn érkezett alkatrészek miatt csonka szezont futottam a szezonban és csak negyedik lettem.

Ez elsőre talán csalódást keltőnek tűnhet, de közben a 13,2 másodperces, 2018-as egyéni legjobb időmet leszorítottam 12,7-re, vagyis látszott, hogy jó az irány.

Tavaly még nagyobb lendülettel vágtam bele, és vagy 12 kilót (!) lefaragtam az egyébként is versenyzésre épített, felesleges kacatoktól megszabadított gépről. Hosszú órák, napok eredménye volt minden gramm mínusz, nagyon sok fejtörést okozott, de utólag kiderült, hogy nem volt hiábavaló: immáron 12,28 másodperces időt értem el.

kunmadaras-2021-verseny-es-dijatado
Minden szónál többet mond a kép: Kunmadarason garantált a jó hangulat...

Nem volt egy sétagalopp, de a folyamatos fejlesztésnek köszönhetően megnyertem a 2020-as bajnokságot – mesélte büszkén Milán.

– Idén is láthatunk a negyedmérföldes pályán?

– Nem biztos, most úgy látom, hogy inkább 2022-re összpontosítok, mégpedig egy merőben új, a ZXR-től igencsak eltérő motorral. Annyit elárulhatok, hogy az is 400-as lesz, de ezen kívül szinte minden változik – máris zajlanak a fejlesztések, de ez egyelőre titok...

- Melyik volt a tavalyi szezon legemlékezetesebb versenye?

– Több szempontból is „emlékezetesnek” mondanám az augusztus 20-át... – vágta rá csípőből Milán. – A kvalifikáción ugyanis lecsúszott egy olajcső, elestem, a motor pedig – valószínűleg – kenés nélkül járt pár másodpercet. Nem voltam biztos benne, hogy időben leállítottam, ezért elindultam, hogy vegyek (!) egy másik blokkot, majd este hatra értem vissza a pályára az új szerzeménnyel.

kunmadaras-2021-verseny-es-dijatado
Milán és a ZXR400 Kunmadarason

Ekkorra a segítőim már szétszedték a gépet, előkészítették a „műtétre”. Sajnos a sebtében szerzett sornégyes eléggé megviselt volt, ezért kb. egy óra alatt szétszedtem, hogy lássam, mit rejt a belseje.

Beigazolódott a gyanúm: ezzel nem versenyzünk, az tuti, de talán a kettőből tudok csinálni egyet...

Ekkor már több mint 30 órája (!) ébren voltam, szóval nem haladtak valami flottul a dolgok. Végül hajnal kettőre bekerült a vázba a két 400-as frigyéből született erőforrás, majd gyorsan lefeküdtünk, hogy „kipihenjük” magunkat reggelig, amikor még fel kellett töltenünk folyadékokkal, hogy egyáltalán kipróbáljuk a motort. Kockáztattunk, és bejött: megnyertem a kvalifikációt, viszont a döntőben – saját hibámból – csak harmadik lettem, de a technika tökéletesen működött. Ez volt a 2020-as szezon mély- és fénypontja egyben. Ezúton is köszönöm mindenkinek, aki segített azon a felejthetetlen éjszakán, hogy rajthoz állhassak!

– Ha jól gondolom, nagy szükség volt erre a harmadik helyre, több szempontból is...

– Igen, ez is hozzájárult, hogy megszereztem az első helyet, sőt ahhoz is, hogy társaimmal elhódítsuk csapatban az első helyet. Valóban minden pontnak óriási jelentősége volt, hiszen elképesztően jó és gyors versenyzők indulnak a 400-as géposztályban. A már-már veteránnak számító Kiszely Menyhérttel tizeden belüli (!) időt futottunk, s a többiek is szorosan a nyomunkban lihegtek. Ha megnézed a tavalyi összetett pontversenyt, láthatod, hogy milyen szoros volt a küzdelem, de büszkén mondhatom, hogy végül 208 ponttal első lettem 2020-as bajnokságban.

kunmadaras-2021-verseny-es-dijatado

A győztes csapat balról jobbra haladva: Kiss Gábor János (SuperD600), Kiss Milán Bence (400cm3), Nagy Ádám Csaba (FullStreet)

Ezzel szemben a csapatbajnoki „simább volt”, toronymagasan, 606 ponttal lettünk elsők. Persze itt is volt izgalom, különösen az elején, mert csapattársam, Kiss Gábor János SuperD600-as motorja az első versenyen elektronikai problémákkal küzdött, így komoly ponthátrányba került, ám később revansot vett: több rekordot futott és ő lett az SD600 bajnoka, sőt MAMS Elnökségi különdíjat kapott kiemelkedő teljesítményéért. Másik csapattársam Nagy Ádám Csaba a FullStreet kategóriában indult, és második lett az év végi összesítésben. Vagyis mondhatjuk, hogy „mindenki kitett magáért”, és keményen küzdött, hogy megszerezzük az elsőséget!

2021-ben újra Kunmadaras

– Beszélgetésünk apropója, hogy éppen a hétvégén rendezték a díjátadót, illetve az első idei kunmadarasi hétvégét. Mesélj róla, kérlek, hogy miként zajlott a nézők nélküli, rendhagyó verseny?

– Tény, hogy különös volt, hiszen a sajátos helyzet miatt csak a versenyzők és segítőik léphettek be a kapun, tehát nézők, szurkolók nélkül zajlott a hétvége. Mivel ezúttal nem álltam rajthoz, Kiss Gábor János szerelőjeként voltam jelen. Szerencsére a megszokott, remek hangulat uralkodott a depóban, csak a futamokon volt kissé lehangoló a csend és az üres lelátók látványa...  Tudod, a lelkes közönség egyszerűen elengedhetetlen, nagyon sokat hozzáad az élményhez – a szurkolók ugyanúgy részei a futamnak, mint maguk a versenyzők. Akárhogy is, a nehézségek dacára elkezdődött az idei szezon, s azt javaslom, mindenki látogasson el legalább egyszer Kunmadarasra, mert ezt egyszerűen látni kell! Onnan pedig már csak egy lépés, hogy elgondolkozzon rajta: jó lenne kipróbálni magát negyedmérföldön...

kunmadaras-2021-verseny-es-dijatado
Kiszely Menyhért, Kiss Milán Bence és Tóth Imre a dobogón

Mi is erre biztatunk mindenkit: ha teheti, látogasson ki az egyik idei futamra, hiszen 2021-ben is komoly versenyek zajlanak majd a 'madarasi pályán. Májusban az Európa-bajnoksággal folytatódik a program, s egészen október 23-áig tart a 2021-es szezon – érdemes élőben megnézni az összecsapásokat és persze a „hétmásodperces” vasakat. Ha kíváncsi vagy a részletekre, a KunmadarasMotorsport oldalán találsz további részleteket az idei menetrendről.