Észrevétlenül váltak klasszikussá a könnyű és játékos mattighofeni Hercegek, amit mi sem bizonyít jobban, minthogy a többség az új évezred sikertörténeteként aposztrofálja őket, pedig a karcsú egyhengeresek már lassan negyed évszázada róják Európa és a világ útjait. A kezdetben csakis egyhengeres, 609 köbcentis erőforrással készülő Duke ma már hattagú modellcsaláddá nőtte ki magát, és a kínálatban megtalálható az egyhengeres, a V2-es és az EICMA óta az új, soros kéthengeres konstrukció is.
Csak erre összpontosítottak
Míg az októberi Intermoton főként a népszerű Adventure-re koncentráltak, Milánóban már egyértelműen a nakedek játszották a főszerepet a KTM standján.
- Idestova 22 éve van jelen a Duke família, ezalatt önálló márkanévvé nőtte ki magát a KTM-en belül, s jelenleg 125-től 1301 köbcentiig terjed az elérhető típusok hengerűrtartalma. Hangsúlyozni szeretnénk, mennyire meghatározó a márka életében a Duke, ezért most bemutatjuk a minden ízében vadonatúj 790-et, mely több egyszerű csupaszgépnél - inkább bepillantás abba, milyen lesz a jövő kétkerekűje - nyilatkozta Milánóban Stefan Pierer, a KTM elnök vezérigazgatója.
Előtte azonban lerántották a leplet a szimplán csak a Bestia 2.0 névvel illetett újdonságról, a 1290 Super Duke R-ről. Az általunk korábban már bemutatott modell csak úgy roskadozik a nagy nevű beszállítók ultramodern alkatrészeitől, teljesítménye 177 lóerő, míg száraztömege csak 195 kilogramm, pedig olyan fontos kiegészítőket is „cipel”, mint a Bosch 9.1 MP jelű, kanyar ABS-szel és Supermoto móddal kiegészített blokkolásgátló rendszere.
Kicsik, mégis óriásiakVadonatúj formaterv, nagyobb hatótáv és pár mozdulattal eltávolítható segédváz jellemzi a hercegi család A1 és A2 kategóriájú újdonságait, a nyolcadliteres és a 390 Duke-ot. Meglepő módon pont a kedvező árukról híres apróságok révén válhat mindennapossá a TFT-kijelző és a LED-fényszóró, tekintve, hogy a jelenleg 1,121 ezer és 1,511 ezer forintért kínált típusokon 2017-től mindkét alkatrész a szériafelszereltség része lesz.Ha ez nem lenne elég, a KTM vezetői szerényen csak a „kategória legjobb fékrendszerének” nevezték a 125-ösön és a 390-en is dolgozó Bybre nyergeket és tárcsákat, melyek nem mellesleg a Brembótól érkeznek. Mindezt megfejelték a kiváló WP felfüggesztéssel, valamint a KTM My Ride kapcsolattal, ami az okostelefonnal szinte egybeforrt generációnak szintén erős érv lehet a kis Duke mellett.
Bármennyire is lenyűgöző volt a még sportosabb üléspozícióval és vadabb külsővel porondra lépő 1290 és a két kisebb újdonság, a legnagyobb érdeklődés mégsem ket övezte, hanem a jövő hírnökét, a soros, kéthengeres erőforrással debütált 790 koncepciót.
Ilyet még tényleg nem láttál
A KTM mérnökei nem egy erősebb vagy több elektronikus hókuszpókuszt felvonultató géppel szerették volna lenyűgözni a vásárlókat, hanem visszanyúltak a Duke család gyökereihez, és azok legfontosabb erényeit szem előtt tartva fejlesztették ki új koncepciójukat. Miként arra emlékezhetünk, a 990 Super Duke sem kimagasló teljesítményével lett a kategória ásza, sokkal inkább az egyes alkotóelemek végtelen harmóniája tette felejthetetlenné az osztrák V2-est.
Ezt az élményt fokozzák most a literes előd - szegről-végről - utódjának is tekinthető 790-nel, elvégre egy hasonló teljesítményű, és a 990 karcsú vonalait idéző masinával rukkoltak elő, melyről nem kevesebbet állítanak, minthogy visszajelzései már-már telepatikus úton, ösztönszerűen jutnak el a pilótához, aki a motorozás új élményét tapasztalhatja meg a nyeregben.
Az utóbbi két évben több kémfotón is elcsípett soros, kéthengeres erőforrás elképesztően kisméretű, innen jött a neve is - LC8c. Az LC8 arra utal, hogy ez a 790-es blokk viszi tovább a 990 Adventure-ben és a Super Duke-ban dolgozó V2-es erényeit, míg a „C” a kompaktságát hangsúlyozza. S valóban, az újdonság mellett állva mintha egy korabeli 250-essel lenne dolgunk, valószínűtlenül keskeny és légies, s ezt csak fokozza a Kiska-féle sokkoló, mégis letisztult formaterv.
A kézzel készített acélcsőváz, az alumínium segédváz és a nyereg alatt felhúzott kipufogóval szinte egybeolvadó faridom a streetfighter-korszak legvadabb izomgépeit idézi, s a 790 tipikusan az a meztelen szépség, amit a puszta alkatrészei is „öltöztetnek”. A hagyományos lengővilla bal oldali szárához csatlakozó WP központi rugóstag szintén prototípus, csak egy év múlva, a modell szériaérett változatában juthatnak hozzá először a vásárlók, miként a koromfekete külső- és csúszószárú teleszkópok is a WP 2017-2018-as csúcstermékeinek előfutárai.
Mint a tervezők elmondták, a 790 egyszerűen jobb és kifinomultabb lesz elődeinél, valamint riválisainál. A gyári gyorsváltó szó szerint azt jelenti, hogy a fel- és visszakapcsolások kevesebb időt vesznek igénybe, mégis végtelenül harmonikusak, így egyesítve a hagyományos erőátvitelek és az automatikus rendszerek (pl. DCT) előnyeit. A vezetőt segítő elektronikai csomag nemcsak biztonságosabbá teszi a motorozást, hanem szinte észrevétlenül segít majd a még gyorsabb és élvezetesebb lassításban, illetve kanyarodásban, míg a gép elképesztően alacsony tömege hozzájárul, hogy újraértelmezzük a középkategória fogalmát.
Ilyen hangzatos beharangozó után már alig várjuk a 2017-es EICMA-t, ahol minden bizonnyal a megvásárolható, kiforrott 790 Duke lesz az egyik legfontosabb szenzáció. Ha hihetünk a mérnököknek, az már maga lesz a jövő, a motorozás egy egészen új és eddig ismeretlen szintje.