Az új 390-es, kalandmotorként aposztrofált KTM egyik ütőkártyája a kedvező ár, így adja magát a kérdés: mit tud a még ennél is olcsóbban kínált, szintén Indiában készülő Royal Enfield Himalayan?

KTM vagy Royal Enfield?

Hasonlóak, mégis oly másak, mintha a mágnes két pólusáról beszélnénk. A Royal Enfield Himalayan tulajdonképpen egy szerény alapfelszereltségű enduró: a maga 25 lóerő teljesítményével nem különösebben mondható fürgének, pláne, hogy a motor tömege sem csekély, 194 kg. Persze a Himalayannak nem az a célja, hogy szélsebesen repítsen egyik helyről a másikra. Ellenben a technika továbbra is megjavítható az út szélén, hiszen faék egyszerűségű, léghűtéses, 411 cm3-es, négyütemű egyhengeres dolgozik benne, mely kicsit sem kihegyezett, ellenben annál tartósabb konstrukciónak ígérkezik.

ktm-390-vagy-royal-enfield-25910
Noha a Himalayan átszámítva 1300 euróval olcsóbb az Adventure-nél, a KTM magasabb felszereltsége miatt nagyjából azonos összegbe kerülnének hasonlóan felextrázva

No, és mit tud a KTM? Nemrég már írtunk az új 390-es Adventure-ről, itt olvashattok bővebben az indiai-osztrák masináról. Erőforrása megegyezik a Duke-éval, azaz majd 43 lóerős teljesítmény, folyadékhűtés, egyhengeres felépítés jellemzi a 373 köbcentis kalandmotort. Fontos különbség, hogy a KTM hatos váltót kapott, míg a Himalayanban az üresen kívül csak öt gangot találunk. Mivel megfizethető, sőt mondjuk ki: olcsó motorokról van szó, a fogyasztás sem mellékes, a nagy hatótáv pedig egyenesen elvárás egy kalandmotortól, hiszen az erdő mélyén aligha találunk benzinkutat. Nos, papíron a KTM fogyaszt többet, ráadásul a Royal Enfield-nek nagyobb az üzemanyagtartálya, így ötven kilométerrel messzebb juthat a Himalayan.

ktm-390-vagy-royal-enfield-25911
A KTM kifinomult, sokoldalú motor, melyben társra lelhetünk a városi ingázás és nem túl kemény terepezés alkalmával is

Összességében tehát közel azonos áron választhatunk két merőben eltérő motort: a KTM fiatalos, menő a formaterve, a színes, bluetooth-os műszeregységgel és elképesztő teljesítmény/tömeg aránnyal hódít. Ezzel szemben a Himalayan kiforrott, elpusztíthatatlan, léghűtéses technikával csábít, no meg a remekül csengő Royal Enfield márkanévvel. Hiába indulnak tehát azonos kategóriában és hasonló áron, teljesen más célközönséget szólítanak meg a két gyár gépei. Bármilyen meglepő, a legnagyobb hasonlóságot abban lelhetjük, hogy mindegyik a feltörekvő indiai piacon készül, csak éppen az egyik az európai fiatalok kedvence lehet, míg a másik a helyi, ázsiai piacon találhat vevőkre.