Éppen 30 éve jelent meg az első Duke, s a jubileum alkalmából két nagyágyút dobott piacra az osztrák gyártó – a 1390 Duke R-t és az Evót. Jóllehet, erre már korábban számítani lehetett, sőt idén nyáron már konkrét tényként kezeltük a Hercegi család bővülését, annyira borítékolható volt az újdonságok érkezése.

ktm-1390-super-duke-r-2024
KTM 1390 Super Duke R Evo

Megjelent a KTM 1390 Super Duke R és Evo

Az 1301-ről 1350 köbcentire nőtt összlökettérfogat eredménye, hogy a csúcsteljesítmény immáron 190 lóerő kereken 10 ezres fordulatszámnál, míg a legnagyobb forgatónyomaték 145 Nm. Ugyanakkor a mérnökök kiemelték, hogy nem a teljesítménynövekedés volt a legfontosabb cél, sokkal inkább az, hogy a pilóta – tudásszintjétől függetlenül – minél könnyebben megzabolázza a motort.

ktm-1390-super-duke-r-2024
Elképesztő méretű, 110 mm-es (!) átmérőjű dugattyúk dolgoznak az új, nagyobb hengerekben

– Kompaktabb lett a váz, megújult a LED-fényszóró, illetve a kisebb segédváz révén letisztultabbá vált a hátsó traktus, összességében pedig még harciasabb a motor kiállása – emelték ki a formatervezők. Jóval nagyobb az üzemanyagtartály is – így a valós hatótáv meghaladja a 300 km-t –, ám nem csak ezért dolgozták át a tankot, mivel a motor vezethetősége is javult a formatervezett alkatrésznek köszönhetően, melyet a mai trendnek megfelelően jókora szárnyak díszítenek.

ktm-1390-super-duke-r-2024
Az új fényszóró kettős előnnyel kecsegtet: hatékonyabb elődjénél, egyszersmind 70 dekával könnyebb is. Fontos újítás a műszeregység érzékelője, mely szabályozza a nappali menetfény pillanatnyi teljesítményét, ami így automatikusan igazodik a fényviszonyokhoz

A pillekönnyű kerekekre MICHELIN Power GP abroncsokat szereltek fel, azt pedig talán mondanunk sem kell, hogy a házi beszállító WP készíti a Duke felfüggesztését. Az APEX villa 48 mm-es csúszószár-átmérőjű, osztott funkciójú teleszkóppárból áll, míg a lengőkarhoz szintén WP gyártmányú központi rugóstag kapcsolódik.

Akinek ez kevés lenne a tudásszintjéhez – van ilyen? –, az választhatja a még kifinomultabb, félaktív SAT (Semi-Active Technology) felfüggesztést is, mely a Duke R Evo változatában elérhető.

ktm-1390-super-duke-r-2024
Bár a 1390 Super Duke R sajtóanyagában „Ready to Race” tömegeként adták meg kereken 200 kilós adatot, a műszaki részletekben jobban elmélyülve kiderül, hogy ez üres tankkal mért érték. Ezzel kissé elmarad a Herceg a kategóriaetalon BMW M 1000 R mögött, mely 210 lóerős, és csurig tankolva, menetkészen is csak 199 kg-t nyom

Ezt nemes egyszerűséggel „a motorkerékpáripar legfejlettebb felfüggesztési rendszereként” aposztrofálja a KTM, hiszen a szerkezet elektronikusan vezérelt mágnesszelepekkel szabályozza a csillapítást, és egyaránt beállítható rossz minőségű utakra, szerpentinezésre vagy pályázásra. Emellett az új futómű önszabályozó is, tehát az SCU (Suspension Control Unit) valósidőben vizsgálja a motor mozgását, és az útminőséghez, illetve a vezető stílusához igazítja a villa és a központi rugóstag hangolását.

ktm-1390-super-duke-r-2024
Ha ismerős ez a narancssárga-fekete színösszeállítás, az nem a véletlen műve...

Mindezt megfejeli a spéci, narancsszínű fényezés, melyet a 2005-ös KTM 990 Super Duke ihletett, bár ez valószínűleg első ránézésre is egyértelmű volt a márka és főként a típus rajongóinak.