Extrém rövid, 1467 milliméterre csökkenthető tengelytávolság, 205 kilós saját tömeg és 173 lovas csúcsteljesítmény? Egyértelmű, ezek egy - valószínűleg ezres - szupersportmotor adatai. Nagyméretű, 23 literes üzemanyagtartály, négyszáz kilométer feletti hatótáv, félaktív, személyre szabható felfüggesztés, kanyar-ABS és jókora oldalsó kofferek? Ezek már inkább egy nagyméretű, kényelmes túragép sajátosságai. Bármilyen meglepő, a két eltérő felsorolás egyetlen modell, a KTM 1290 Super Duke GT adattábláján szerepel, ami remekül példázza, milyen széles célközönséget is próbálnak megnyerni az osztrákok.

ktm-1290-superduke-gt-bemutato-7723
Karcsú derék, gömbölyded tompor - a GT felülről is kívánatos

Logikus döntés

Már a BMW mérnökei is arra céloztak az S 1000 XR kapcsán, hogy egy kategóriákon átívelő, az egyes osztályok erényeit magában foglaló motort alkottak, ám a KTM még ennél is tovább merészkedett, még filigránabb és erősebb, illetve állításuk szerint tényleg minden tekintetben univerzális géppel álltak elő. A GT alapjait már jól ismerték a márka követői, hisz' a csupasz 1290 R prototípusa már 2012 ősze óta velünk van, akkor csodálkozhatott rá először a nagyközönség, hogy Kiska formatervezői milyen bátran is bánnak ceruzával, ha szabad kezet kapnak.

ktm-1290-superduke-gt-bemutato-7722
Bár a menürendszer összetett, a KTM mérnökei úgy fogalmaztak: a hagyományos, négygombos kezelőfelülettel szó szerint gyerekjáték eligazodni a beállítások tengerében

Azóta a feltűnő Herceg az utcakép - pontosabban a hágókép - része lett, bár az elterjedése nem volt zökkenőmentes. Az első vevőknek gyakran hónapokat kellett várni a motorra, sőt megtörtént, hogy a türelmetlen vásárló egyszerűen rálicitált a kevésbé vehemens társára, így ő hamarabb ülhetett nyeregbe - ilyet sem minden nap látunk az alapvetően túlkínálattal küzdő fogyasztói társadalomban, főleg nem egy ötmilliós gép esetében. Akárhogy is, a Super Duke telitalálat lett, a tesztelők ódákat zengtek róla, de az elismerés sem feledhette, hogy az izmos nakedek csak harmadik-negyedik helyen kullognak az eladási ranglistán, míg a crossoverek Európa- és világszerte tarolnak. Nem tétlenkedtek hát a mattighofeni mérnökök, gyorsan munkához láttak, és 2015-ben kifejlesztették az 1301 köbcentis szörny sokoldalúbb, gazdagabb felszereltségű változatát.

Tövis nélkül?

Az erőforráshoz nem nyúltak, kár is lett volna, elvégre a brutális, 173 lovas V2-es a KTM - és a kategória - egyik ékköve. Az 56 millis (!) torokátmérőjű Keihin üzemanyag-befecskendezővel táplált hajtóművet nem próbálták szelídíteni, még a 144 Nm-es forgatónyomatékú blokk áttételezése is változatlan maradt (40:79 és 17:38), és a hozzá kapcsolódó elektronikai arzenál is csak a sebességtartó automatikával bővült. Emellett természetesen megtalálható rajta a háromfokozatú, kikapcsolható kipörgésgátló is, mellyel könnyebb megzabolázni a vérmes erőforrást.

ktm-1290-superduke-gt-bemutato-7726
Mintha egy röpképes őshüllő lépett volna elő a mozivászonról, olyan agresszív és utánozhatatlan a hosszú, csőrre emlékeztető orr-rész

A vázak kialakítása is, mintha csak két tojás lenne: a Super Duke R-ben és a GT-ben egyaránt króm-molibdén-acél csövek ölelik körbe a blokkot, azonban a váznyakhoz már eltérő felfüggesztések kapcsolódnak. A túragép a WP félaktív, 48 mm-es csúszószár-átmérőjű USD-villáját kapta meg, míg a hátsó rugóstag szintén a Munderfingben működő üzemből származik. Az első-hátsó rugóút (125 és 156 mm) szintén a sportmotorokat idézi, miként a harapós Brembo Monobloc nyergek is arra utalnak, hogy a GT a hágók déli felén és a pályanapokon is helytáll majd. Az összehasonlításból úgy tűnik, az újdonság tulajdonképpen egy kompromisszumok nélküli kétkerekű, mely a boxutcában ugyanúgy megállja a helyét, mint a városok szűk, macskaköves sikátoraiban, s ezt főleg annak köszönheti, hogy - némi súlytöbblet árán - még inkább felhasználóbarátabbá tették a vezetői környezetet.

Fontos apróságok

Nagyjából 16 kilót hízott modell, amiből főként az utas- és teherszállítás, valamint a továbbfejlesztett időjárás-védelem terén profitálhat a vezető. Az oldalsó idomzat nagyobb, hatékonyabban tereli el a menetszelet és az esőt, miként a fejidom is többszörösére duzzadt. A hegyes szögben álló, mélyre húzott lámpatest összetéveszthetetlen külső kölcsönöz a motornak, felette állítható magasságú légterelő pihen, míg mellette élekkel tarkított, vékony műanyag elem csatlakozik az öblös, 23 literes tankhoz.

ktm-1290-superduke-gt-bemutato-7734
Oldalról már-már endurós benyomást kelt, de ez csak a látszat: a GT valójában egy ízig-vérig sportmotor, csak éppen kényelmes üléspozícióval

Az utas lábtere egyértelműen nőtt, ráadásul az osztott nyereg hátsó része szélesebb, vaskosabb szivacsborítást kapott, és még egy kapaszkodó is felkerült - igaz, ezért messze hátra kell nyúlnia. Összességében tehát a sokoldalúbb felhasználást szolgáló idomzat, a kofferekhez kiképzett segédváz, a nagyobb, kényelmesebb nyereg, a félaktív felfüggesztés és a vészhelyzetben szó szerint életmentő kanyar-ABS adja azt a pluszt, amitől 189 helyett 205 kilóval mérlegel a KTM, de lássuk be, ennyit igazán megér a súlytöbblet, hiszen egy teljes értékű, kétszemélyes motor született az átalakítás után.

ktm-1290-superduke-gt-bemutato-7751
Az a csodálatos a GT-ben, hogy nem csak a szerpentinezés áll jól neki, odajutni is piszkosul egyszerű és élvezetes vele

Hogy mibe került ez a sok hasznos extra? Nos, bő hatszázezerrel kóstál többet a GT csupasz testvérénél, egészen pontosan 5 619 000 forintot kell leszurkolni érte. Ha azt nézzük, hogy ezért egy kivételes tömeg/teljesítmény arányú, páratlan felszereltségű sportmotort kapunk, egészen elfogadhatóan hangzik. Viszont egyedülállóan sportos és életteli túrázóként már-már diszkontárnak tűnhet az összeg, ismétlem, nem önmagában, hanem a nyújtott szolgáltatásokhoz és a kategóriatársakhoz viszonyítva. A teletankolva grammra ugyanennyivel (228 kg) mérlegelő BMW S 1000 XR már ötmillió alatt elérhető, de a kanyar-ABS-t és - egyebek mellett - gyorsváltót is tartalmazó Dynamic csomaggal, valamint a Dynamic ESA felfüggesztéssel már az is 5,5 millió felett jár. A valódi túramotorok még ennél is többet kóstálnak, és nagy tömegük miatt nem is hasonlíthatók a két európai kihívóhoz, míg a japán crossoverek ugyan olcsóbbak, de egyszerűen nem versenyképesek a prémiumszegmensben induló vetélytársakkal szemben.

ktm-1290-superduke-gt-bemutato-7750
Nincs az a parkoló, ahol ne keltene feltűnést...

Műszaki adatok: KTM 1290 Super Duke GT

Erőforrás: kéthengeres, négyütemű, 75 fokos hengerszögű V-motor

Összlökettérfogat (cm3): 1301

Furat/löket (mm): 108/71

Legnagyobb teljesítmény: 127 kW (173 LE)/9500 1/min

Legnagyobb forgatónyomaték: 144 Nm/6750 1/min

Tengelykapcsoló: hidraulikus működtetésű, nyomatékhatárolós

Motorvezérlés: MTC (háromfokozatú, kikapcsolható)

Váz: króm-molibdén-acél térhálós csőváz

Első felfüggesztés: WP USD-rendszerű félaktív teleszkópok 48 mm-es csúszószár-átmérővel

Hátsó felfüggesztés: WP félaktív központi rugóstag

Villaszög: 65,1 fok

Utánfutás (mm): 107

Első/hátsó rugóút (mm): 125/156

Első fékrendszer: 320 mm-es átmérőjű dupla féktárcsa négydugattyús Brembo Monobloc féknyergekkel

Hátsó fékrendszer: 240 milliméteres átmérőjű szimpla tárcsa kétdugattyús Brembo féknyereggel

Blokkolásgátló: Bosch 9ME típusú, kombinált, kanyar-ABS funkcióval és Supermoto-móddal

Kerékméret elöl/hátul (col): 3,50 x 17/6,00 x 17

Gumiméret elöl/hátul: 120/70 ZR 17/190/55 ZR 17

Tengelytáv (mm): 1482 ± 15

Ülésmagasság (mm): 835

Üzemanyagtartály mérete (L): 23

Száraz tömeg (kg): 205

Teletankolt tömeg (kg): 228