Extrém rövid, 1467 milliméterre csökkenthető tengelytávolság, 205 kilós saját tömeg és 173 lovas csúcsteljesítmény? Egyértelmű, ezek egy - valószínűleg ezres - szupersportmotor adatai. Nagyméretű, 23 literes üzemanyagtartály, négyszáz kilométer feletti hatótáv, félaktív, személyre szabható felfüggesztés, kanyar-ABS és jókora oldalsó kofferek? Ezek már inkább egy nagyméretű, kényelmes túragép sajátosságai. Bármilyen meglepő, a két eltérő felsorolás egyetlen modell, a KTM 1290 Super Duke GT adattábláján szerepel, ami remekül példázza, milyen széles célközönséget is próbálnak megnyerni az osztrákok.
Logikus döntés
Már a BMW mérnökei is arra céloztak az S 1000 XR kapcsán, hogy egy kategóriákon átívelő, az egyes osztályok erényeit magában foglaló motort alkottak, ám a KTM még ennél is tovább merészkedett, még filigránabb és erősebb, illetve állításuk szerint tényleg minden tekintetben univerzális géppel álltak elő. A GT alapjait már jól ismerték a márka követői, hisz' a csupasz 1290 R prototípusa már 2012 ősze óta velünk van, akkor csodálkozhatott rá először a nagyközönség, hogy Kiska formatervezői milyen bátran is bánnak ceruzával, ha szabad kezet kapnak.
Azóta a feltűnő Herceg az utcakép - pontosabban a hágókép - része lett, bár az elterjedése nem volt zökkenőmentes. Az első vevőknek gyakran hónapokat kellett várni a motorra, sőt megtörtént, hogy a türelmetlen vásárló egyszerűen rálicitált a kevésbé vehemens társára, így ő hamarabb ülhetett nyeregbe - ilyet sem minden nap látunk az alapvetően túlkínálattal küzdő fogyasztói társadalomban, főleg nem egy ötmilliós gép esetében. Akárhogy is, a Super Duke telitalálat lett, a tesztelők ódákat zengtek róla, de az elismerés sem feledhette, hogy az izmos nakedek csak harmadik-negyedik helyen kullognak az eladási ranglistán, míg a crossoverek Európa- és világszerte tarolnak. Nem tétlenkedtek hát a mattighofeni mérnökök, gyorsan munkához láttak, és 2015-ben kifejlesztették az 1301 köbcentis szörny sokoldalúbb, gazdagabb felszereltségű változatát.
Tövis nélkül?
Az erőforráshoz nem nyúltak, kár is lett volna, elvégre a brutális, 173 lovas V2-es a KTM - és a kategória - egyik ékköve. Az 56 millis (!) torokátmérőjű Keihin üzemanyag-befecskendezővel táplált hajtóművet nem próbálták szelídíteni, még a 144 Nm-es forgatónyomatékú blokk áttételezése is változatlan maradt (40:79 és 17:38), és a hozzá kapcsolódó elektronikai arzenál is csak a sebességtartó automatikával bővült. Emellett természetesen megtalálható rajta a háromfokozatú, kikapcsolható kipörgésgátló is, mellyel könnyebb megzabolázni a vérmes erőforrást.
A vázak kialakítása is, mintha csak két tojás lenne: a Super Duke R-ben és a GT-ben egyaránt króm-molibdén-acél csövek ölelik körbe a blokkot, azonban a váznyakhoz már eltérő felfüggesztések kapcsolódnak. A túragép a WP félaktív, 48 mm-es csúszószár-átmérőjű USD-villáját kapta meg, míg a hátsó rugóstag szintén a Munderfingben működő üzemből származik. Az első-hátsó rugóút (125 és 156 mm) szintén a sportmotorokat idézi, miként a harapós Brembo Monobloc nyergek is arra utalnak, hogy a GT a hágók déli felén és a pályanapokon is helytáll majd. Az összehasonlításból úgy tűnik, az újdonság tulajdonképpen egy kompromisszumok nélküli kétkerekű, mely a boxutcában ugyanúgy megállja a helyét, mint a városok szűk, macskaköves sikátoraiban, s ezt főleg annak köszönheti, hogy - némi súlytöbblet árán - még inkább felhasználóbarátabbá tették a vezetői környezetet.
Fontos apróságok
Nagyjából 16 kilót hízott modell, amiből főként az utas- és teherszállítás, valamint a továbbfejlesztett időjárás-védelem terén profitálhat a vezető. Az oldalsó idomzat nagyobb, hatékonyabban tereli el a menetszelet és az esőt, miként a fejidom is többszörösére duzzadt. A hegyes szögben álló, mélyre húzott lámpatest összetéveszthetetlen külső kölcsönöz a motornak, felette állítható magasságú légterelő pihen, míg mellette élekkel tarkított, vékony műanyag elem csatlakozik az öblös, 23 literes tankhoz.
Az utas lábtere egyértelműen nőtt, ráadásul az osztott nyereg hátsó része szélesebb, vaskosabb szivacsborítást kapott, és még egy kapaszkodó is felkerült - igaz, ezért messze hátra kell nyúlnia. Összességében tehát a sokoldalúbb felhasználást szolgáló idomzat, a kofferekhez kiképzett segédváz, a nagyobb, kényelmesebb nyereg, a félaktív felfüggesztés és a vészhelyzetben szó szerint életmentő kanyar-ABS adja azt a pluszt, amitől 189 helyett 205 kilóval mérlegel a KTM, de lássuk be, ennyit igazán megér a súlytöbblet, hiszen egy teljes értékű, kétszemélyes motor született az átalakítás után.
Hogy mibe került ez a sok hasznos extra? Nos, bő hatszázezerrel kóstál többet a GT csupasz testvérénél, egészen pontosan 5 619 000 forintot kell leszurkolni érte. Ha azt nézzük, hogy ezért egy kivételes tömeg/teljesítmény arányú, páratlan felszereltségű sportmotort kapunk, egészen elfogadhatóan hangzik. Viszont egyedülállóan sportos és életteli túrázóként már-már diszkontárnak tűnhet az összeg, ismétlem, nem önmagában, hanem a nyújtott szolgáltatásokhoz és a kategóriatársakhoz viszonyítva. A teletankolva grammra ugyanennyivel (228 kg) mérlegelő BMW S 1000 XR már ötmillió alatt elérhető, de a kanyar-ABS-t és - egyebek mellett - gyorsváltót is tartalmazó Dynamic csomaggal, valamint a Dynamic ESA felfüggesztéssel már az is 5,5 millió felett jár. A valódi túramotorok még ennél is többet kóstálnak, és nagy tömegük miatt nem is hasonlíthatók a két európai kihívóhoz, míg a japán crossoverek ugyan olcsóbbak, de egyszerűen nem versenyképesek a prémiumszegmensben induló vetélytársakkal szemben.
Műszaki adatok: KTM 1290 Super Duke GT
Erőforrás: kéthengeres, négyütemű, 75 fokos hengerszögű V-motor
Összlökettérfogat (cm3): 1301
Furat/löket (mm): 108/71
Legnagyobb teljesítmény: 127 kW (173 LE)/9500 1/min
Legnagyobb forgatónyomaték: 144 Nm/6750 1/min
Tengelykapcsoló: hidraulikus működtetésű, nyomatékhatárolós
Motorvezérlés: MTC (háromfokozatú, kikapcsolható)
Váz: króm-molibdén-acél térhálós csőváz
Első felfüggesztés: WP USD-rendszerű félaktív teleszkópok 48 mm-es csúszószár-átmérővel
Hátsó felfüggesztés: WP félaktív központi rugóstag
Villaszög: 65,1 fok
Utánfutás (mm): 107
Első/hátsó rugóút (mm): 125/156
Első fékrendszer: 320 mm-es átmérőjű dupla féktárcsa négydugattyús Brembo Monobloc féknyergekkel
Hátsó fékrendszer: 240 milliméteres átmérőjű szimpla tárcsa kétdugattyús Brembo féknyereggel
Blokkolásgátló: Bosch 9ME típusú, kombinált, kanyar-ABS funkcióval és Supermoto-móddal
Kerékméret elöl/hátul (col): 3,50 x 17/6,00 x 17
Gumiméret elöl/hátul: 120/70 ZR 17/190/55 ZR 17
Tengelytáv (mm): 1482 ± 15
Ülésmagasság (mm): 835
Üzemanyagtartály mérete (L): 23
Száraz tömeg (kg): 205
Teletankolt tömeg (kg): 228