Minket, motorosokat különösen érint a fenti probléma, elvégre - az autósokkal ellentétben - folyamatosan használhatjuk a buszsávot, vagyis tényleg osztozunk az úton a több tonnás járművekkel. Bizonyára mindenki volt már olyan helyzetben, hogy éppen közeledett a megállóhoz, amikor felvillant a jármű irányjelzője, s a sofőr készült ismét elindulni. Sajnos a városokban közlekedve gyakran látjuk, hogy a sofőrök egy része fittyet hány erre, inkább nem engedi be maga elé a kék monstrumot, hogy ne kelljen mögötte „cammognia”, pedig rosszul teszi - ha ütköznek, ő húzza a rövidebbet.

kresz-24-busz-elsobbsege-14071
Nem kellett sokat szobrozni: ahogy megálltunk a forgalmas csomópontban, rögtön vagy fél tucat autó és egy robogó suhant el az irányjelzőt használó busz mellett. Sajnos nem egyedi az eset, zsúfolt szakaszokon néha szó szerint küzdeni kell a sofőröknek, hogy élni tudjanak a KRESZ által biztosított elsőbbségükkel

Más kérdés, hogy a többszöri KRESZ-módosítás után ember legyen a talpán, aki követni tudja, hogy pontosan mi is a helyes és szabályos eljárás ilyenkor.

A busz kihajthat eléd...

Aki szeret jogszabályokat bogarászni, a Jogtár I. fejezetében, a járműközlekedés általános szabályai között találja az elindulásra vonatkozó ismereteket, a többieknek pedig íme, álljon itt az egyszerű kivonat konyhanyelven. Lakott területen belül (!) köteles vagy elengedni az elindulási szándékot jelző, menetrend szerint közlekedő autóbuszt, trolibuszt, az iskolabuszt és a gyermekeket szállító autóbuszt, hogy akadálytalanul besorolhasson a jobb szélső forgalmi sávba. Persze kettőn áll a vásár, és a buszvezetőt is felelősség terheli, azaz ha úgy ítéli meg, veszélyes lenne kihajtani, kénytelen lemondani elsőbbségéről.

Egy tökéletes világban így zajlik: mit sem számít, ki az erősebb, a menetrend szerinti járat lőhet ki először... Vicces reklám a Mercedes-től

Sokan ez utóbbi részt kántálva azt gondolják, semmi gond, akkor nem engedik ki a menetidőhöz kötött buszt - és ezzel együtt a rajta ülő utasokat -, hiszen sofőr nem veszélyeztetheti őket manőverével. Nagyobbat nem is tévedhetnének, ugyanis ez esetben is csak azt nézik, milyen jogaik vannak, s a kötelességek felsorolásáig már nem jutnak el, jóllehet, ezekből is akad bőven...

kresz-24-busz-elsobbsege-14073
Az álló busz kikerülése azért is veszélyes manőver, mert a jármű takarásából bármikor kiszaladhat egy figyelmetlen gyalogos, aki körültekintés nélkül lép az útra

Gyermekszállító busz és a kis sárga táblaA 2013-as KRESZ-változás óta szigorúbban szabályozzák a gyermekeket szállító buszok kikerülését. A módosítás értelmében a párhuzamos közlekedésre nem alkalmas úton tilos elhaladni a vészvillogót használó gyermekszállító autóbuszok mellett, azaz motorral és autóval sem mehetsz el mellette. Csak bizonyos útvonalakra és időszakosan jellemző az ilyen járművek forgalma, talán ezért is nincs a köztudatban a módosítás, illetve az ezzel kapcsolatban kiszabható - 5-től 150 ezer forintig terjedő - bírság, ha valaki mégis elhajtana a lurkók mellett.

kresz-24-busz-elsobbsege-14074
Immáron négy éve tilos kikerülni az álló gyermekszállító busz. Nincs mit tenni, bármeddig is tartson a ki- és beszállást, ezt muszáj kibekkelni a sofőrnek, ha nem szeretne egy zsíros csekket kapni a manőverért

Amint felvillan az irányjelző, a közeledő autós vagy motoros köteles elsőbbséget adni, lassítással vagy akár megállással biztosítani a zavartalan kihajtást. Már csak azért is tanácsos így eljárni, mert a veszélyeztetést egyértelműen tiltja a 24. paragrafus, ám ettől még a busz akadályozhatja a többi közlekedőt. A teendő tehát, ha vészfékezés nélkül meg tudsz állni a jármű mögött, akkor egyszerűen muszáj így tenned, és tévedés ne essék - nem a megállóból már elindult, hanem az ott irányjelzőt használó járműre vonatkozik a szabály.

Négy másodperc az hány méter?

Ha valaki ötvennel halad, akkor a reakcióidőt is beleszámolva nagyjából 2-3 másodpercre van szüksége a megálláshoz. Tegyük fel, hogy kevésbé gyakorlott a vezető, az aszfalt is hideg, ráadásul elfelejtette felhörpinteni reggeli kávéját, szóval ha minden zavaró tényezőt hozzászámolunk, akkor sem jön ki több négy másodpercnél. Tehát ha azt látod, hogy felvillan az irányjelző, és Te 4-5 másodpercre (50-60 méterre) vagy mögötte, akkor semmiképpen ne gyorsíts, hiszen a szabályokhoz ragaszkodó vezető azt hiheti, hogy helyet adsz majd neki, és nyugodtan gázt adhat.

A szabály csak városon belül érvényes, ahol a két- és négykerekűek egyaránt használhatják a buszsávot. Amint elhagyod a települést, már csak az előzékenységeden múlik a helyzet megoldása - országúton az elinduló járműre ugyanaz vonatkozik, mint bármely más közlekedőre

Ebből aztán rövid úton megvan a baj: neked kell beleállnod a fékbe, kockáztatva az elcsúszást, esetleg ő tapos bele, amivel a reggeli csúcsforgalomban ácsorgó utasok testi épsége kerül veszélybe. Akárhogy is, egyik sem jó forgatókönyv. Más kérdés, hogy túlzásba sem érdemes esni, azaz ha túl közel vagy, és tényleg csak elképesztő stoppie-gyakorlat árán tudnál megállni, akkor egyszerűen haladj el mellette, vagy sorolj át, ha van és tiszta a belső sáv.

Megelőzendő az ilyen helyzeteket, érdemes jó előre felkészülni, vagyis ha azt látod, hogy már felszálltak az utasok, akkor az irányjelző felvillanását meg sem várva sorolj egyet balra, így elősegítve a busz zökkenőmentes elindulását. Már csak azért is javasoljuk ezt, mert Neked semmibe nem kerül, viszont - előzékenységed révén - a tömegközlekedéssel munkába siető 40-50 ember mindegyike egyszerűbben, hamarabb érhet célhoz.