Nem valami apró füzetke, inkább vaskos könyv a hazai járművezetők bibliája, a KRESZ, és az egyre gyakoribb változások bevezetésével folyton csak hízik. Ezért nem is csoda, hogy az ezernyi bekezdés között gyakran eltéved az átlag motortulajdonos, és félinformációk alapján cselekszik éles helyzetben. Gyakran olvashatunk kérdéseket a fórumokon az autósorok közötti/melletti előregurulásról, ugye emlékszünk: 2010 óta a motorosok jobbról és balról is kikerülhetik a forgalmi ok miatt torlódó négykerekűeket, ám nem akármilyen módon.

kresz motor
A kampány nyomán egyre többen igyekeztek helyet adni a motorosoknak, a zsúfolt dugóban ma már nem az előrejutás a gond, hanem mindenkinek megköszönni, hogy figyelt ránk, elengedett minket...

Elvileg az autósnak kötelessége lenne teret biztosítani, ha mást nem, hát azzal, hogy az út jobb szélére húzódva áll meg ilyenkor - ugye tudjuk, a gyakorlatban ez nem mindig sikerül hézagmentesen... Ha a csálén kígyózó négykerekűek között nem férsz el, balról, a záróvonal átlépésével nem hajthatsz előre, ugyanis annak érintése - a könnyítéstől függetlenül - szabálytalan.

Ugyanígy említhetjük a buszsáv használatát is, ahol a kezdeti időkben gyakran tétováztak motorosok és robogósok - a bicajosokat nem is említve -, hogy mit tegyenek a korábban nem látott "BUSZ" ikonnal? A piros lámpa ellenére, de világító busz-jelzéssel nyugodtan elrajtolhatnak, mivel ők is éppen a tömegközlekedésnek fenntartott sávot használják. Másként nem is lehetne, hiszen a zöldre várva akadályoznák a buszforgalmat, mégis a mai napig felmerül kérdésként, persze főként a kezdők részéről, hogy mi is ilyenkor a teendő.

Mi újság a buszsávban? Alaposan körbejártuk a témát az új szabályozás 2010-es bevezetésekor

Tilosban parkolás a gyalogosok között? Igen, motorral felállhatsz a járdára, még akkor is, ha ezt egyébként a tábla tiltja. Azonban súlyos csekk érkezik Szombathelyről, ha megfeledkezel a várakozás pontos feltételeiről. Csak akkor állhatsz oda, ha legalább másfél métert - centi híján széttart karnyi távolságot - szabadon hagysz, hogy a többiek is elférjenek melletted. Így írja elő a törvény, így szabályos.

kresz motor
Nyugodtan állj a járdára, de csak akkor, ha elég széles a placc...

Az elsősegélycsomag kapcsán is akad pár félreértés. A legutóbbi változtatás értelmében a rendőr közúti ellenőrzéskor nem bírságolhat a hiányáért, legfeljebb tanácsolhatja, hogy legyen nálunk ilyen. Ezek szerint nem kötelező? - kérdezhetitek azonnal. Kötelező, ahogyan eddig is, sőt, ha balesetet látsz, és nem tudsz segíteni a sérülteken - mivel hiányzik a kis kék pakk az ülés alól - segítségnyújtás elmulasztása miatt vonhatnak felelősségre. Tegyük hozzá, ez is fejlődés, hiszen a vérző sérült mellett valószínűleg senki nem fogja számon kérni rajtad, ha pár hónapja lejárt az egyébként "megromlásra" kevéssé hajlamos gézlap...

Kevésbé tipikus eset, mégis többen firtatták már, hogy mi is a helyzet a telefonálással? Igen, akad olyan kolléga, aki motorozás közben szeretne mobilon beszélgetni - lelke rajta, jómagam örülök, ha legalább a vason ülve nem hallom, hogy csörög. Nos, a törvény elég egyértelműen fogalmaz, de azért hagy egy platós Kamaz szélességű kiskaput a trükközőknek... "Gépkocsi, illetve két- és háromkerekű jármű vezetője menet közben kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat, s ez alól a forgalmi okból történő megállás (pl. dugó, piros lámpa) sem kivétel."

motor telefon
Ugyan a törvény csak a kézben tartott mobilt említi, de ettől még nem ajánljuk, hogy motorozás közben telefonálj. Ahogy a reklámkampány is ordítja: ha telefonálsz, nem az útra figyelsz...

Vissza is élnek gyakran a sommás megfogalmazással, s autóban a telefont fejjel a vállukhoz szorítva - hiszen az nem "kézben tartott" -, bonyolítják ügyeiket. Motoros és robogós társaink pedig a sisak állrészébe dugott mobillal csevegnek, ami aligha szabálytalan, de ettől még semmiképp nem ajánljuk...