Mi sem természetesebb, hogy egy hosszabb útra csak felkészített, alaposan átnézett motorral indulsz el, ám sokszor ez sem garancia arra, hogy megúszd a bírságokat. Ennek oka az eltérő szabályokban rejlik, tőlünk egy-két határral nyugatabbra olyat is számon kérnek rajtunk, ami itthon elképzelhetetlen lenne. Összeszedtük a legfontosabb, illetve legkülönösebb ilyen tételeket.
Nincs rajtad kesztyű? Egy húszas lesz!
Franciaország már évtizedek óta híres-hírhedt hely, elég, ha a nyolcvanas évek kötelező lábpajzzsal felszerelt gépeire, a helyeik által folyton kijátszott 100 lóerős korlátozásra vagy a kötelező felszerelések végtelen listájára gondolunk. Ez utóbbit szaporítja 2016-tól az ún. láthatósági mellény, melyet ugyan nem kötelező állandóan viselni, ellenben leszállás előtt muszáj felvenned, ha például megállsz az autópályán, tehát akinek nincs a tanktáskája, nem tehet mást, mint induláskor magára ölteni azt.
Hogy mennyi az annyi? Ha igazoltatáskor derül ki a hiánya, de éppen nincs rá szükség, akkor 11 euród bánja, ellenben ha használnod kéne, de nincs nálad vagy nem megfelelő típusjelzésű, akkor az 40-50 ezer forinttal rövidít meg. Ennél is meglepőbb, de korántsem elítélendő, hogy 2016. november 20-a óta csak robogóval közlekedhetsz egy szál bukósisakban - nagymotorra muszáj kesztyűt is húznod.
Alapesetben - átszámítva - húszezer forinttal leszel szegényebb, ha egy forró, nyári napon kesztyű nélkül vagy nem megfelelő kézvédőben indulsz felfedezni a várost, de ha kockáztatsz, és nem fizeted be másfél hónapon belül, akkor háromszorosára ugrik az összeg. Arra sem érdemes számítani, hogy nem küldik utánad a felszólítást, mivel nemzetközi megállapodást kötött a két ország, tehát a Párizsban kiállított csekket ugyanúgy megkapod, mintha Mátészalkán követtél volna el valamit.
Mit keres itt ez a tábla?
Alig két hete vezették be Olaszországban a helyi környezetvédők által évek óta szajkózott korlátozást, miszerint a Dolomitok hágóiról részlegesen kitiltják a benzines és dízel autókat, valamint a motorokat. Kezdésként 2017 júliusában a Sella-hágót és környékét zárják le szerdánként, de terveik szerint jövőre hosszabb időszakokra és más szakaszokra is kikerül a behajtani tilos tábla.Nem érdemes kockáztatni, hisz' a bírság - a hazaihoz hasonlóan - rendkívül magas, ahogy itthon (a 410/2007. (XII. 29.) Kormányrendelet alapján) 30 ezer forintról indul a licit, ott sem úszod meg kevesebből. Szóval indulás előtt érdemes feltérképezni, melyik hágó van nyitva aznap, és eszerint alakítani a tervet.Versenyzünk, haver?
Már-már vérforraló, hogy gyakran maguk az egyenruhások provokálják ki a szabálysértést, pedig erre is van példa. Ausztriában és Németországban számos olyan szakasz található, ahol kimondottan a motorosokra vonatkozó tiltások vannak érvényben. Ez legtöbbször hosszú kilométereken át érvényes sebességkorlátozás, ahol az eredeti 100 km/h helyett jellemzően csak 70-80-nal mehetnek a kétkerekűek. A nem ritkán 15-20 kilométeres hatályú táblákat olyan helyekre teszik ki, ahol - a sok kanyar és a kiváló aszfalt miatt - korábban sok motorbaleset történt.
Nem egy honfitársunk megtapasztalta már, hogy milyen könnyű beleszaladni itt egy vastagabb gyorshajtáscsekkbe, tekintve, hogy ezek a könnyű prédára vadászó zsaruk vadászterületei. Ennek egyik módja, hogy civil(nek látszó) vasakkal utolérik a szabályosan haladó társaságot, majd a tükörben fel-feltűnve próbálják nagyobb tempóra sarkallni őket. Ha intesz, hogy előzzenek csak bátran, nem foglalkoznak veled, de ha felveszed a kesztyűt, pár kilométer után már fel is villan a plexi mögé rejtett kék-piros LED-sor, és indulhat a matek.
Mi az, hogy zöldkártya?
Meglepődhet, aki Ausztriában fut bele alaposabb közúti ellenőrzésbe, mivel a közkedvelt szerpentineken gyakran egész arzenállal vonulnak a fel a rendőrök. Nem szúrópróbaszerűen veszik ki a kétkerekűeket: nemes egyszerűséggel mindenkit beterelnek egy nagy parkolóba, aki arra jár, és kezdődhet a rögtönzött műszaki vizsga.A kipufogó dB-szintje és az abroncsok profilmélysége még csak hagyján, ezeket itthon is számon kérik kétévente. Ugyanakkor nem megszokott, hogy előkerül a fékfolyadék nedvességtartalmát és a kipufogógáz összetételét vizsgáló szonda - igen, az alig pár perces móka során erre is kitérnek. Jóllehet, hazánkban nincs környezetvédelmi vizsgálat a motorkerékpárokra, tehát a leggondosabb tulajdonos sincs tisztába vele, milyen CO-értéket mutat majd a műszer, de ettől még bírság jár érte, ahogy a rossz szögben álló rendszámért, a hangos dobért vagy az utólag beépített, kék, zöld LED-es fényforrásokért is.A fenti civilmotoros elfogás fordított példája, amikor szintén jelzés nélküli autókkal, szabályos tempóban vánszorognak a 30-as vagy 50-es sebességkorlátozás hatálya alatt. Ha itt előzöl, esetleg átléped a záróvonalat, a beépített kamera alapján máris érkezik a csekk, melyen - 100%-os sebességtúllépés felett - simán szerepelhet 8-900 eurós összeg.
Bár a felsorolás kedvét szegheti a nyugatra motorosoknak, de csak emiatt kár lemondani az Alpok vagy a Dolomitok legjobb útjairól. Ez inkább figyelemfelkeltés, hogy mindenki tájékozódjon a hazaitól eltérő szabályokról, mert a felkészült vezetőt és utasát továbbra sem érheti meglepetés. Ehhez hasznos segítség a Bussgeld katalógusa - itt országokra lebontva megtalálod a legfontosabb tételeket. Az pedig, hogy a kihágások után fizetni kell, nem nyugati sajátosság, legfeljebb az összegek és az indokok változnak ahogy újabb és újabb országokban jársz.