Uniós jogharmonizáció ide vagy oda, a 28 tagállam területén meglehetősen változatosak a helyi rendeletek, már ami a motorosokra vonatkozó előírásokat illeti. A rendőrök szabadon értelmezett mérlegelési lehetőségei most azért kerültek rivaldafénybe, mert nemrégiben a szardíniai Nuoro tartományban 6500 eurós, azaz átszámítva nagyjából kétmillió forintot kóstáló bírságot szabtak ki egy fiatalra, amiért az bukósisak és jogosítvány nélkül használta robogóját.
A déli szigeteken tehát érdemes figyelni ezekre, míg az észak felé indulók főként a sebességhatárokra koncentráljanak, ugyanis a skandináv államokban egy komolyabb - mondjuk 40-50 km/órás - sebességtúllépésért 12-15 napi nettó átlagkeresetnek megfelelő összeget fizettetnek a rendőrök. Ha a gyorshajtást tiltott előzés közben valósul meg, az máris új helyzet, és 2000-2200 eurós csekkel jutalmazzák. A hazai viszonyok után furcsa lehet, hogy éppen a lazaságukról híres déli országokban meglehetősen szigorúan kezelik a motorosokat, így például a Magyarországon engedélyezett járdán parkolás vagy lámpánál, sorok között előregurulás néhol megtűrt, míg máshol - például Spanyolországban - komoly büntetéssel sújtott kihágás.
Abban sem reménykedhet a szabálytalankodó, hogy nem kapják el, mert az 1999-ben bevezetett és azóta többször módosított rendelet értelmében a tagországok kiadják egymásnak az adatokat, már ha az alapvető (pl. gyorshajtás, tiloson áthajtás, sisak nélkül motorozás stb.) vétségek valamelyikéről van szó. Érdemes tehát a nyaralás vagy túra tervezésekor az adott ország közlekedési szabályaira is szánni egy-két percet, és az összeurópai igazságügyi portálon tájékozódni a kint érvényes rendeletekről.