Nincs is annál rosszabb, mint amikor egy príma nyaralást tönkretesz a gyorshajtás vagy szabálytalan előzés miatt kiszabott, elképesztően magas büntetés. A helyszínen már aligha tehetsz bármit, hogy enyhítsd a károkat - bár később kitérünk rá, hogy speciális esetekben erre is van lehetőség -, így inkább érdemes jó előre feljegyezni, hogy a kiszemelt célországban milyen kihágások esnek a legdrágább kategóriába.
Közeli helyeken
Kevés kivétel mellett leszögezhető, hogy az elmúlt évtizedekben kelet felé indulva szerényebb, míg nyugatra tartva egyre húzósabb büntetési tételekkel találkozhattunk. Egy-egy hangos kipufogódob Ausztriában és Olaszországban bizony könnyen több száz eurós plusz költséghez vezethetett, míg mondjuk Szlovákiában vagy Erdélyben az itthon már közigazgatási kategóriába eső gyorshajtást is el lehetett intézni némi euróval.
Nos, rosszul teszi, aki az idei túrákon is az ilyen régi beidegződések szerint jár el, ugyanis 2015 tavaszától Romániában módosították a közlekedési szabályokat, így - a kinti beszámolók szerint - könnyen jogsi vagy pénz nélkül maradhatsz, ha nem figyelsz. A büntetési tételek drasztikus emelése folytán akár 9600 lejt, vagyis csaknem 700 ezer fizethet az, aki ittasan okoz balesetet vagy súlyosan vét a vasúti átkelőkre vonatkozó szabályok ellen, s a szabálytalanul előző motorosok is komoly büntetésekre számíthatnak. A változásokról részletesebben korábbi cikkünkben olvashatsz. Ugyanakkor azóta több román lapban is megemlítették, hogy a példátlanul magas összegek sokkolták a közvéleményt, ezért állami szinten nem, de helyi rendőrőrsök képviseletében nyilatkoztak már úgy, hogy a gyakorlatban - jelenlegi formájában - egyelőre nem alkalmazzák az egyebek mellett a Romaniatv-ben is megjelent rendeletcsomagot.
Kivételes szabályok
Számos államban éppen fordítva, a tarifák jelentős csökkentésével és egyedi kedvezményekkel igyekeznek fizetésre ösztönözni a közlekedőket. Olaszországban például a szabálytalan parkolás, illetve a kismértékű gyorshajtás megszokott, 41 eurós díjtétele akár harmadával is csökkenhet, ha ezt a helyszínen kicsengeted, például a talján rendőröknél rendszeresített bankkártyaolvasó segítségével. Több esetben méltányosságot gyakorolnak a postán érkező bírságokkal kapcsolatban is, például rövid, 4-5 napos befizetési határidő esetén ugyanígy harminc százalék körüli kedvezményt kaphatunk az eredeti összegből.
Speciális szabályok érvényesek több skandináv államban, ahol gyakran a vezető keresete alapján határozzák meg, milyen büntetést is fizessen. Így Finnországban például az ittas vezetést, a tiloson áthajtást vagy egy komolyabb, 50 km/órát meghaladó sebességtúllépést az igazolt keresetből kiszámolt, 14-15 napi nettó bérnek megfelelő bírsággal díjazzák.
Csóró vagyok, ne büntess meg!
Helsinki környékén motoroztak magyar barátaink, éppen a forgalmas, E18-as úton kelet felé, amikor megtapasztalhatták, mennyire más is a külföldi szabályalkalmazás. Előzgették a kocsisort, s közben feltűnt nekik, hogy ez nem éppen divat arrafelé... Éppen lassítani is akartak, mikor előzés közben szemből egy sebességmérővel felszerelt rendőrautó érkezett. Ahogy fel tudták mérni, nagyjából 110-zel mehettek az előírt 80 helyett. Nem is kellett sokat várniuk, pár perc múlva az út szélén strázsáló yardok le is intették őket. Az igazoltató rendőrök mindvégig udvariasak voltak, kiválóan beszéltek angolul, és közölték, hogy ez bizony 113 km/óra volt - nem lesz olcsó mulatság. Több száz euró a megszokott összeg, azonban megtudva, hogy Magyarországon a csaknem minimálbérért dolgozó motoros mennyit is keres, rögtön enyhült a szigor. Na jó, volt egy kis füllentés, mert arrafelé a nevelt gyermekek száma bemondás alapján működik - hirtelen gyarapodott is a család pár fővel...A sanyarú sors részleteit begépelve 130 eurós végösszeget dobott ki az autóba épített számítógép, erről született egy csekk, amit - a túra szűkös anyagi kerete miatt - nem volt éppen miből befizetni. Azóta sem keresték rajtuk a helyi államkasszából hiányzó bevételt, igaz, nem is merészkedtek oda az elmúlt években, mert ott például egy kompozás során is olyan tüzetes adatvizsgálatot tartanak, mintha nem csak utazni, hanem rögtön letelepedni akarna az ember.Mivel a motorosokra nem jellemző, hogy alkohol fogyasztása után ülnének nyeregbe, érdemesebb azt boncolgatni, hogy a néha-néha beeső gyorshajtás és szabálytalan előzés mibe fáj az egyes országokban. Ezen a téren listavezetőnek számít Észtország, ahol az ADAC felmérése szerint 770 euróra is rúghat egy komolyabb sebességtúllépés, illetve Norvégia, ahol az alapösszeg is 1500 euró (50-60 km/órás túllépés esetén), s ez újabb 6-700 euróval emelkedik, ha közben szabálytalanul előzöl. A kedvelt túracélpontok közül kiemelkedik Spanyolország, ahol nem szólnak, ha vászonra kopott gumival indulsz útnak, és a jobbos visszapillantó hiánya sem gond, ugyanakkor több, itthon szabályos manőverért komoly bírságot kaphatsz. Például nem állhatsz meg a járdán a gépeddel, a többsávos utakon - bármennyire is lassú a forgalom - nem cikázhatsz a sávok között, hogy előrejuss, s a túlzott tempót sem veszik félvállról. Országúton, 110 km/órával haladva legalább száz eurót kell kicsengetned, míg 140 km/óra felett már hatszáz eurós nagyságrendű összeg szerepel majd a papíron.
Ráadásul az Ibériai-félszigeten gyakran változhat az autópályán érvényes sebességhatár is - néhány éve például a magas üzemanyagárak miatt 120-ról 110-re csökkentették a limitet, majd az olajár visszaesése után ismét visszaállították az eredeti értéket. Szintén Spanyolország kapcsán érdemes megjegyezni, hogy a fent említett parkolási vétséget kiemelten kezelik, s a szabálytalan előzéssel vagy a tiloson áthajtással megegyező, minimum kétszáz eurós bírsággal sújtják. Azzal is érdemes tisztában lenni, hogy az itthon szabálytalan, de ennek ellenére megtűrt kihágások máshol bizony komoly büntetéssel járnak. Ide tartozik például a megfelelő követési távolság figyelmen kívül hagyása vagy a belső sáv indokolatlan használata, ami Magyarországon általában csak baleset után járhat szankciókkal, ám tőlünk nyugatra jó pár euróval megrövidítheti a pénztárcánkat. Németországban például a hat évvel ezelőtt végrehajtott reform során ezt a két tételt is alaposan felsrófolták, a jobbra tartás mellőzése közel száz, míg a veszélyes követési távolság akár 6-700 euróba is kerülhet, jóllehet, ez utóbbinál a megszokott büntetési tétel inkább 100-200 euró között mozog. Hogy ki mennyit fizet, azt az adott sebesség és a hozzá tartozó követési távolság hányadosából számítják ki a rendőrök.
Utolér a végzet
Egy évvel ezelőtt az Európai Bizottság egyértelmű állásfoglalást adott ki, mely szerint több esetben szabálytalan a külföldön elkövetett szabálysértések kapcsán a vezető adatainak kiadása. Sokan ezt úgy tekintették, hogy gyakorlatilag megszűnt a fenyegetettség, ezután bármit szabad - ha a helyszínen nem kapnak el, utána már fújhatják. Valójában szó sincs erről, az EB csupán egy év haladékot adott a tagállamoknak, hogy a sofőrök azonosításának jogalapját módosítsák, vagyis továbbra is érvényben marad az ezredfordulón született, majd - a fent kifogásolt - irányelvnek megfelelően módosított 1999. évi LXXXIV. törvény. Ebben összesen nyolc kihágás szerepel, melyek után automatikusan kikérhetők az adatok. Ide tartozik a bukósisak nélküli motorozás, a gyorshajtás, tilos jelzés figyelmen kívül hagyása és egyebek mellett az ittas vezetés.
Egyre szűkül tehát azon országok sora, ahol megúszhatjuk a kisebb szabálysértéseket, érdemes hát a megszokottnál is körültekintőbben motorozni, ha elhagyjuk hazánkat, nehogy a következő túra teljes költségvetését elvigye egy meggondolatlan előzésért vagy parkolásért kiszabott bírság.