Ahogy haladunk előre az őszben, délutánonként egyre hamarabb lemegy a nap, és ehhez a közlekedőknek is alkalmazkodni kell, pláne, ha motoron ülnek. Az alapvető különbség a látási viszonyok hirtelen megváltozása, ami számos teendőt követel a vezetőktől.
Minden világos?
Első és legfontosabb teendőd, hogy a vakító napsütésben oly` hasznos sötétített változat helyett ismét a víztiszta plexit tedd fel a sisakra, hogy az esti órákban semmi ne zavarhassa a kilátást. A szennyeződések, elmaszatolt bogarak letakarítása kiemelt fontosságú, elvégre a szembejövő autók fénye egyébként is zavaró lehet, a zsíros folton megtörve pedig még inkább nehezíti a dolgod. Ha már takarítasz, a lámpáidat is tisztítsd meg, hogy a nedves útról felverődő víz és kosz ne tompítsa azok fényerejét.
Ahol nincs közvilágítás, ott gyakorlatilag a fényszóród által bevilágított - 50-150 méteres - területet látod csak igazán tisztán, ezért a sebességet mindig ehhez mérten kell megválasztanod. A teljes féktávolság ötvennél 25-30, míg ennek kétszeresénél már 80-90 méter, ennek megfelelően érdemes belőni, hogy milyen tempó passzol az adott látási viszonyokhoz.
Motoros sajátosságok
Különösen a kanyarokban gazdag országúton vagyunk hátrányban az autóvezetőkkel szemben, mivel a fékezés közben összeülő teleszkópok miatt jelentősen lecsökken a fénycsóva útja, és pár kivételes típust leszámítva - mint például a BMW K 1600 - pont a megcélzott kanyarkijárat marad sötét, mert a lámpa a kanyarkülsőn fekvő árok felé világít.
Hogy ezt a hátrányt minél jobban csökkentsd, vigyél magaddal éjszakai vezetéshez ajánlott, sárga lencséjű szemüveget, melyben a kék szín kevésbé dominánsan érvényesül, ezáltal a tárgyak kontrasztosabbnak, világosabbnak tűnnek. Hogy bármikor javíthass a komfortérzeteden, vegyél magadhoz a kisméretű, zsebben hordható plexi- és lámpatisztítóból is, hogy két benzinkút között is bármikor letakaríthasd a sisakod. Ha te már látsz, a legalább fél siker, de ugyanígy fontos, hogy észrevegyenek, ezért ilyenkor ősszel különösen fontos, hogy viselj valamilyen fényvisszaverő anyagot, hogy a motorodról leszállva is könnyen észrevegyenek.
Mindenre van megoldásHa gyakran sötétedés után érsz haza, szerelkezz fel minél jobban az éjszaka megtett szakaszokra. A már említett spéci, sárga szemüveg mellett hasznodra lehet a plexitisztító-kendő, illetve folyadék, és ugyanígy jól jöhet egy a gyárival egyező teljesítményű, de hatékonyabb fényerejű vagy eltérő színhőmérsékletű izzó is. Végül pedig szánj pár percet a saját láthatóságodra is, amit főként a motorra, illetve ruházatra rögzíthető fényvisszaverőkkel tehetsz hatékonyabbá.
Talán túlzásnak tűnhet ez a sok óvintézkedés, de a számokat ismerve aligha lehetünk eléggé óvatosak. Elég csak körülnézni egy nagyobb város kereszteződéseiben: ahol délelőtt százszámra állnak az autók, ott éjszaka szinte egy teremtett lelket sem látni, a forgalom szinte teljesen megszűnik. Jármű alig akad, mégis - a biztosítói adatok szerint - az ütközések nagyjából negyven százaléka sötétedés után, éjszaka történik, mivel ilyenkor rendszerint nehezebb felmérni egy tárgy távolságát, illetve mozgási sebességét. Különösen az olyan szakaszok veszélyesek, ahol nagymértékű gyalogos- és biciklisforgalomra lehet számítani, tekintve, hogy az intelmek és az előírások dacára még mindig kevesen viselnek fényvisszaverő ruházatot, illetve használnak világítást a drótszamarakon.
Zárásként a sötétedéssel járó hőmérséklet-csökkenés érdemel szót, mivel októberben viszonylag nagy, akár 20-25 fokos különbség is lehet a nappali és éjszakai értékek között. Ez több szempontból is veszélyes, mivel a hideg rontja a komfortérzetedet, a motoron vacogva pedig aligha tudsz mindenre tökéletesen figyelni, és az elgémberedett izmok sem lesznek segítségedre, ha hirtelen kell cselekedned. Emellett a tapadási viszonyok is drasztikusan változnak ilyenkor, ugyanis a hirtelen lehűlés hatására - főként a reggelente - sűrűn találkozhatsz, vizes, nedves szakaszokkal, melyek megviccelhetik az egy nyomon haladó járgányok vezetőit. Különösen akkor figyelj, ha a korai órákban olyan helyen haladsz, ahol gyakran váltják egymást a napos és árnyékos részek, mert utóbbiak alattomos vízfoltokat rejthetnek, így akár méterről-méterre is jelentősen csökkenhet a gumik tapadása.