Nemrég olvashattatok róla, hogy Kovács Bálint idén már az Endurance-vb-n mutathatja meg, mit tud a nívós nemzetközi mezőnyben. Ezzel kapcsolatban kapott egy olvasói kérdést, amiben arra kérték: mutassa be, kik a versenyek szürke eminenciásai, a háttérben dolgozó csapattagok, akik nélkül nemhogy győzni, de elindulni sem tudna a versenyen. Bálint ezúttal is a tőle megszokott részletességgel, igényességgel válaszolt, és bemutatta: mi zajlik a box, illetve a színfalak mögött.
– Miként fest a csapat összetétele egy világversenyen? Nos, például a Wójcik Racing Teamnél (akikkel Le Mans-ban indultam) van külön stock- és a superbike-részleg, így kétszer annyi emberre van szükség, és ezeknek mind-mind megvan a saját szerepe, tudása, feladata.
Ebből, ha csak egy csapatot nézek, akkor a motor körül öt szerelő szorgoskodik, tankol, kereket cserél stb., a háttérben dolgozik a telemetriás mérnök, valamint ott vannak a csapat koordinátorai, akik mindent felügyelnek, irányítanak. Ezen felül a csapattulajdonos is jelen van a futamokon, aki a koordinátoroknak még külön adhat utasításokat.
Ami a közvetítésekben nem vagy csak ritkán látszik, az például a pihenőszoba, ahol két fizioterapeuta masszírozza a megfáradt pilótát, táplálékkiegészítőket ad neki, üzemelteti a fáradt alkart és lábat masszírozó gépeket, valamint összességében segít a pilótának formában maradni. Ehhez kapcsolódik a szakács szerepe, aki a várható terhelésnek megfelelő ételt készít reggel, délben és este.
Röviden összefoglalva motoronként tízfős gárda, három pilóta és a versenyzők mellett egy-egy közvetlen segítő, aki nálam a H-Moto Team vezetője, egyben menedzserem, Kelemen Krisztián. Mindez ugye szorozva kettővel, vagyis 20-25 emberről van szó, amikor egy stock és egy superbike kategóriájú motor áll rajthoz. Ami az anyagi részét illeti, ezúttal tényleg nem túlzás a csillagos eget emlegetni, hiszen csak a két felkészített motor, minimum tíz első és hátsó felni felgumizva, tartalék abroncsok hada, szerszámok, gépek, csapatruhák stb. elképesztő költséget tesznek ki, és akkor az utazásról, nevezésről, esetleg sérült motorok javításáról még nem is beszéltünk – mesélte Bálint a világbajnokságon induló alakulatról.
Nem mellesleg Bálint bejelentkezett egy videóval is, amin azt mutatta be, hogy nem feltétlenül kell nagy pálya és motor a gyakorláshoz – a rögtönzött kisfilmen azt mutatja be, hogy mint bármelyik motoros a tréningeken, többek között ő is egyszerű nyolcasozással fejleszti magát az edzéseken.