Évtizedek óta a motorozás elengedhetetlen kelléke a KGFB-kötvény, annyi könnyítéssel, hogy az utóbbi időben már nem muszáj a csekket és a szerződést magaddal cipelned, mert igazoltatáskor a rendszám alapján az összes adat lekérdezhető. A legtöbben kizárólag az ár alapján választanak maguknak biztosítót, pedig korántsem mindegy, melyik céget választod és mit teszel, ha kártérítésre szorulsz. Utólag egyszerű okosnak lenni, előtte azonban olcsóbb, ezért csokorba szedtük az öt leggyakoribb, félreértésre okot adó témát és a legfontosabb tudnivalókat.
1. Átíráskor kössek KGFB-t?
Használt motor vásárlásakor az új tulajdonos általában eufórikus hangulatban hajt haza, élvezi a friss szerzeményt, és meg sem fordul a fejében, hogy valamit elfelejtett. Igen, a kötelezőről van szó, melyet főként a friss rendőrségi fejlesztések miatt érdemes időben megkötni. Az adás-vételin immáron szerepel a kulcsátadás percre pontos dátuma, vagyis onnantól a régi tulajdonos biztosítása már nem érvényes, így neked kell zsebbe nyúlnod, ha - ne adja ég – hazafelé balesetet okozol. Szóval legyen nálad telefon, hogy az online alkuszoldalakon rábökhess a szimpatikus ajánlatra – e nélkül véletlenül se ülj nyeregbe!
2. Törvényen kívüliek társasága
Hazánkban rendkívül magas a jogosítvány és biztosítás nélküli közlekedők száma, beleértve a gyalogosokat, bringásokat és a 300 W-nál kisebb teljesítményű elektromos robogók tulajdonosait. Ez sajnos meglátszik a baleseti statisztikákon is: tavaly 2727 alkalommal adtak munkát a helyszínelőknek a gyalogosok és a bicajosok, azaz ők okozták az összes sérüléssel járó karambol 17 (!) százalékát. Legyen bármilyen nagy a kár vagy csóró az elkövető, ha kárt okoz neked, csak polgári peres eljárásban juthatsz a pénzedhez. Fontos tudnod, ha ilyen helyzetbe kerülsz, a kerékpáros által okozott sérülések felmérése hasonlóképpen zajlik, mint általában, de ez kivételesen a saját biztosítód feladata, melyet ún. szívességi kárfelmérés címén kérhetsz 30 napon belül.
3. Mi a helyzet a telefonnal és a nyaklánccal?
A motorosok csak egészen kis hányadát, nagyjából 5 százalékát teszik ki az összes közlekedőnek, ezért a kárfelmérés nem mindig olyan gördülékeny és egyszerű, mint például a tömegesen előforduló autóknál. A jellemzően megsérült tárgyak, felszerelések ráadásul igencsak eltérőek két- és négykeréken, és ez további bonyodalmakat szülhet. Mindenesetre tudnod kell, hogy jogosult vagy az ütközésben összetört holmijaid kapcsán is kártérítésre, ezért legkésőbb a szemle során a szakértőnek mutasd be a ruhádban, használati tárgyaidban keletkezett sérüléseket. Ilyenkor nem árt, ha megvan a számlája vagy a blokkja a sisakodnak, telefonodnak – már csak ezért ildomos jól megőrizni a vásárláskor kapott fecniket. Az esés során eltűnt tárgyak árát már nehezebb lesz bevasalnod, de erre is van esély, ha rendőrségi bejelentést teszel a helyszínen vagy legkésőbb az eltűnés észlelésekor. A szemlén saját biztonságod érdekében feltétlenül ragaszkodj a sérült ruha, illetve sisak cseréjéhez, és semmiképpen ne fogadd el, ha például a bukó javításával, újrafényezésével szeretnék elmismásolni a dolgot!
4. Ha nagy a motor, fizethetsz zsebből
A rendőrségi statisztikák szerint gyakori probléma, hogy valaki nem rendelkezik jogosítvánnyal vagy nem vizsgázott le az adott kategóriájú motorra. Szintén nem ritka és nem is titok senki előtt, hogy tízezer szám használnak ötven köbcentinél nagyobb motorokat rendszám nélkül, segédmotor-kerékpárra szóló biztosítással.
Sajnos az ő szerződésük fabatkát sem ér, mivel a tulajdonos engedélye nélkül használt motorok, az érvényes jogosítvány nélkül vezetett járgányok és a hamis adatokkal kitöltött szerződések után a társaságok megtagadhatják, illetve visszakövetelhetik a kártérítést.
5. Ha nincs elkövető, akkor is fizet
Akkor sem kerülsz bajba, ha a károkozó autóján, motorján nem volt érvényes kötelező, mivel A MABISZ, azaz a társaságok hazai szövetsége a Kártalanítási Számláról leemeli a neked járó összeget, kvázi helytáll a jóhiszemű biztosítottért a szabálytalan sofőr helyett.
Még kacifántosabb a helyzet cserbenhagyáskor. Amennyiben nem találják meg az elkövetőt, sajnos kénytelen leszel igénybe venni némi szakértői segítséget is az ügyintézéshez. Ekkor ugyanis lehetőséged van az egészségkárosodásra hivatkozva kártérítést kérni, melynek alapja a rendőrségi határozat, címzettje pedig a MABISZ ESZE – Elkülönített Szervezeti Egység lesz, de a folyamat hosszabb és összetettebb annál, minthogy egymagad vágj bele.
+1: Baleset- és utasbiztosítás
Időrablás ide vagy oda, egyszerűen muszáj átnyálaznod a hosszú szerződést, ha nyaralás előtt utasbiztosítást kötsz. Több cég ugyanis egyszerűen az ördögtől valónak tartja a motorozást, ezért egyszerűen nem vállal felelősséget, ha a vakációját töltő ügyfél mondjuk nem a turistabusszal, hanem egy robogóval szenved balesetet. Néhol a 250 vagy 400 köbcentis hengerűrtartalom - szerintük - maga a közvetlen életveszély, de találkoztunk már olyan ajánlattal, amiben a 125-ösnél nagyobb robogók is tiltólistára kerültek. Ez nemes egyszerűséggel annyit tesz, hogy a gondatlan biztosítóválasztás miatt saját kontódra kell állnod egy kisebb esés után a röntgent és a kórházi ellátást, ami tőlünk nyugatra könnyedén 1000-1500 eurós összegre is rúghat.
Érdemes hát kicsit alaposabban átnézni, mire is költöd a pénzed, legyen szó utas és baleset-biztosításról, kötelezőről vagy éppen cascóról. Az online díjtáblázatokban felbukkanó, gyanúsan olcsó ajánlatok nem véletlenül kerülnek éppen annyiba - ahogy az élet minden területén, az olcsó húsnak itt is rendszerint híg a leve.