Tíz évvel ezelőtt, 2009 októberében rendezték meg először a Gyóni Beton emléknapot, amit a nagyszerű brit motoros, Eric Fernihough tragédiája kapcsán szervezett a helyi önkormányzat és - több más motoros klubbal karöltve - a Fóti Motorbarátok Köre.
Egy brit rekorder emlékének adóznak a motorosok
Az angol versenyző először az 1936-os rekordnapon járt itt, de több alkalommal is ellátogatott hazánkba, hogy a Dabas melletti egyenes betoncsíkon Brough Superior JAP motorjával sebességi világcsúcsot állítson fel. Sajnálatos módon azonban az 1938. április 23-i kísérlete tragédiába torkollott, mert a nyurga angol sebességmániás egy baleset következtében életét vesztette.
Mi az a Gyóni Beton?A ma Gyóni Betonként emlegetett, ötkilométeres rekordpálya a Budapest-Belgrád nemzetközi főútvonal részeként létesült. A kivételes adottságú, nyílegyenes szakaszon kiváló eredmények születtek, sorra dőltek meg a hazai és a nemzetközi gyorsasági rekordok, a külföldi versenyzők Európa-szerte elvitték a gyóni pálya jó hírét. Az első hivatalos versenyre 1934. október 28-án vasárnap került sor. A megnyitóra a Nyugati pályaudvarról két különvonatot indítottak és autókból is több száz rajzott ki a fővárosból, összesen mintegy ötezer néző érkezett Gyónra. Ettől kezdve a falu csendjét a versenyek, a tréningező külföldi versenyzők zaja váltotta fel. A magyar és külhoni menők döntő többsége is visszatérő résztvevője volt a gyóni versenyeknek, ennek köszönhetően a rekordpálya rövid időn belül az ország büszkeségévé vált és évekig az is maradt.
Az idei megemlékezés április 27-én, szombaton tíz órakor kezdődik a dabasi London vendéglő előtt, az emléktábla koszorúzását 11 órakor tartják. Az előzetes tervek szerint 11:45-kor indul el a motoros emlékkör, Dabasról Pusztavacsra tart majd a csapat, ahol 13:45-től az Old Főnix Motorosok látják vendégül a felvonulókat a klubházukban.