Egy négy-ötezer kilométer hosszú motorostúra kifejezetten drága mulatság, pláne, ha nyugat felé vezet, hiszen ott az étkezés és a szállás is gyakran drágább, mint amit a Kárpát-medencében megszokhattunk. Persze ez önmagában még nem indok - legfeljebb ürügy - arra, hogy lemondjunk az olyan pompás célpontokról, mint például Korzika, mely nem véletlenül kapta a motorosok paradicsoma megtisztelő becenevet.
Mennyi az annyi?
Korzika a Földközi-tenger negyedik legnagyobb szigete, igaz, területe így is alig tizede Magyarországénak. A 8680 négyzetkilométer annyit tesz, mintha itthon nagyjából két megyére kiterjedő motorostúrát terveznél, ami elsőre nem hangzik túl izgalmasan. A valóság ezzel szemben az, hogy egy hét csak szűkösen elég a több ezer kilométernyi tökéletes minőségű szerpentin, no meg a cseppnyi szigeten fekvő, több mint ötven (!), kétezer méternél magasabb hegy felfedezésére.
Alapesetben motorral - és persze komppal - juthatsz oda legegyszerűbben, szállást pedig a nemzetközi oldalakon találhatsz. Gyors számolással ellenőrizhető, hogy a nagyjából százezer forintot kitevő benzinköltség és a húszezerre rúgó autópályadíj felett újabb ötven-hatvanezret tesz ki a kompjegy két főre és a motorra. A szállás a nagyvárosokban fejenként 6-8 ezer forinttól indul éjszakánként, vagyis az egyhetes útra 90-110 ezer forinttal kell számolnod. Az éttermek viszonylag magas árát ismerve kijelenthető, hogy az étkezés is legalább ugyanennyibe kerül majd, azaz a teljes költségvetés 350-400 ezer forintot tesz ki két főre. Súlyos összeg, nem kérdés, de okosan tervezve sokat faraghatsz belőle.
Praktikus megoldások
Ha nagyobb csapattal mentek, érdemes kihagyni az oda-vissza kétezer kilométert kitevő, dögunalmas, s a gumikat feleslegesen zabáló autópályákat. Az időmilliomosoknak lehetőség az Ausztrián és a Dolomitokon átvezető, összesen négy-öt napot kitevő kerülő is, de ez inkább az élményt fokozó, mintsem költségcsökkentő megoldásként jöhet szóba. Sokkal hatékonyabb, ha egy kisbusszal vagy utánfutóval szállítjátok az ezerszer látott és nem éppen izgalmas részeken a motorokat, hogy pihenten és sok-sok eurót spórolva léphessetek a szigetre.
Szóval kezdésként érdemes egyben lenyomni a Livornóig vezető utat, amire - több motor esetén - praktikus befogni egy furgont, esetleg egy utánfutóval kibővített személyautót. Ha jó előre lefoglalod a kompjegyed, a kocsi és a vontatmány, négy fővel a fedélzeten 105-110 ezer forintért utazik a szigetre és vissza, cserében viszont megspórolod az egyik motor autópályadíját, a gumikopást, illetve az elpöfékelt benzin nagy részét, továbbá felváltva vezethettek, így nem kell egy plusz szállást fizetned a tengerpartig vezető 12-15 órás úton.
A helyi szállás kiválasztásánál mellőzd az uncsi keleti partot - ott alig akad szerpentin, felkapott strand viszont annál több, így az árak magasak, de nekünk, motorosoknak nem éppen csábító a hely. A sziget belsejében és a nyugati parton már annál több látnivaló - és kanyar - akad, s négy fő részére akár teljes házat vagy házrészt is kibérelhetsz, ami naponta és fejenként már négyezer forintért elérhető.
Az étkezés továbbra is nyitott kérdés, de erre is találhatsz alternatív megoldást. A helyi boltokból megfizethető áron vehetsz bőséges reggelit, ebédidőben érdemes inkább motorozni, s a motorostúrák általános menetrendje szerint csak pár szendviccsel készülni napközbeni pihenőkre, majd este kiadós vacsorával pótolni az elvesztett kalóriákat. Mivel az autóban - remélhetőleg - akad bőven csomagtér az alapanyagoknak, illetve a konyhai eszközöknek, és a ház is általában felszerelt, közös főzéssel sokat faraghatsz az elköltött eurókból. Persze nem az önsanyargatásról szól egy ilyen utazás, szóval a közepesen rossz gyorséttermi kaják mellőzésével spórolt összegből egyszer-egyszer költs bátran, menj el egy tényleg frankó étterembe, megérdemled a felejthetetlen helyi ízeket a gondos tervezésért cserében.
Ha így teszel, az utazás, a kompjegy és a szállás négy főre 300-350 ezer forint között áll meg, ezen felül az ott töltött hét napra motoronként 70-80 liter benzinnel számolhatsz, az étkezést pedig a fentiek alapján ki-ki ízlése és pénztárcája szerint alakíthatja - ez már tényleg egyéntől függő összeg.
Korzika - hasznos blokk:
- Mikor érdemes a szigetre látogatni?
- Az augusztusi csúcsidőszakot és a legkeményebb téli hónapokat leszámítva gyakorlatilag bármikor. Áprilisban már húsz fok körüli délutáni hőmérséklet jellemző, viszont a fürdőzés ekkor még nem javasolt, így aki a tenger miatt (is) választja a szigetet, érdemesebb utószezonban, szeptemberben vagy októberben ellátogatnia Korzikára.
- Merre keress szálláshelyet?
- Csillagtúrákhoz a középső országrész a legalkalmasabb, s annak is a nyugati fele. Porto, Cargèse és Ajaccio környéke tökéletes ilyen célra. Az Airbnb-n és a hasonló szálláskereső oldalakon kiadó szobák és házak egész sorából válogathatsz.
- Mi kell a kompozáshoz?
- Először is érvényes jegy, amit nem árt jó előre lefoglalni a társaságoknál. A hajók nagy mérete miatt a tengeribetegség nem jellemző az ilyen utakon, de az arra érzékenyeknek azért szüksége lehet valamilyen gyógyszerre. Fontos megjegyezni, ha nem foglalsz kabint, akkor behajtást követően szaporáznod kell a lépteidet, hogy ülő-, vagy éjszakai járat esetén fekvőhelyet találj a felső szinteken.
- Mire kell figyelnem a szigeten?
- A sebességhatárok tájékoztató jellegűek, az autósok rendre lenyesik a kanyarokat, és maga a közlekedés rendje is egy kicsit latinos, de semmi olyan, ami ijesztő lenne egy magyar nagyvárosban nevelkedett motorosnak... Tényleg semmi extra, ha csak az nem, hogy sziget lévén az üzemanyag ára magasabb, mint itthon - nem egy helyen az 1,5-1,6 euró/litert is elérheti.