- Egy éve vettem meg a Yamahát, azóta legalább tízszer átvittem már a határon, hol enduroversenyre, hol csak a közeli krosszpályára, de soha nem volt gond vele - kezdte történetét Szabó Péter, a szóban forgó gép jelenlegi gazdája.

korozott-krosszmotor-10978
Ugyanaz a motor idén áprilisban egy román enduroversenyen - akkor gond nélkül átjutott a határon

- A legutóbbi határátlépésnél azonban valamiért félreállítottak minket, és végigfuttatták a rendszerükön az összes motort. Nem sokkal később szóltak, hogy az enyém 2016 májusa óta körözés alatt áll Ausztriában, ami azért is meglepő, mert legutóbb, két hete ugyanezen a határon már átvittük ezt a motort, és akkor nem is foglalkoztak vele.

Jóllehet, a kisebb határokon általában komolyabban veszik az ellenőrzést. Például Nagyváradnál rendre csak személyi igazolványt néznek, de itt, Nyírábrányban kérni szokták az adás-vételi papírt is, esetleg egyeztetik az alvázszámot az adás-vételin szereplővel, és egészen ritka esetekben lefuttatják azt a rendszerben, mint most is - tette hozzá.

Lehetetlen helyzet

- Egyszerűen nonszensz, hogy csak fél éve adták ki a körözést, ugyanis a jármű egy éve már nálam van, az előző tulajdonost is ismerem, aki szintén egy évig használta. A legnagyobb gond, hogy a körözés valódi oka nem derült ki... Együttműködtem a rendőrséggel, vallomást tettem a nyomozónak, hogy mikor, kitől vásároltam a Yamahát, de nem kaptam semmilyen értesítést azóta sem, hogy mi is áll a háttérben. Egy ügyvéd barátommal arra a következtetésre jutottunk, hogy talán egy osztrák vállalat nevén lehetett annak idején, és most egy felszámolócég keresheti mint vagyontárgyat. A schengeni bűnügyi nyilvántartásba ugyanis többféle ok, például lopás, lefoglalás vagy bizonyítékként felhasználás miatt is bekerülhetnek nemzetközi körözés alatt álló járművek, illetve azok okmányai.

korozott-krosszmotor-10979
Nem tudni, miért körözik a járművet, mint ahogy Péter arról sem kapott még semmilyen információt, hogy mikor és hogyan kaphatja vissza a Yamahát

A jelenlegi helyzet igen abszurd, hiszen ki tudja, mikorra rendeződik, és mikor kapom vissza a gépet? Nagyobb gond, ha úgy döntök (vagy bárki az országban), hogy veszek egy krosszmotort, akkor nem tudom ellenőrizni, hogy az fent van-e a schengeni rendszerben vagy nincs. Innentől csak remélni lehet, hogy nem áll körözés alatt a legközelebbi gép, amit vásárolni szeretnék, és pláne, hogy később sem fog a listára kerülni - foglalta össze Péter az ügy tanulságait.

Mindent nyilvántartanak

Lassan tíz éve, 2007 óta működik a fent említett Schengeni Információs Rendszer, röviden SIS, mely nem csak a körözött tárgyak, hanem személyek adatait is tartalmazza. Ha valaki azt tapasztalja, hogy ott rögzített adatai nem helyesek, akkor azok módosítását vagy akár törlését is kérheti bármelyik rendőrkapitányságon, illetve a magyar külképviseleteken. Amennyiben nem elégedett az ott kapott válasszal, panaszával a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz (NAIH) fordulhat. Más kérdés, hogy a legtöbb uniós állampolgár a nyilvántartás létezéséről sem hallott korábban, s csak akkor szembesül a rendszerrel, amikor - Péterhez hasonlóan - ilyen érthetetlen helyzetbe kerül határátlépéskor.

Frissítve: Tulajdonosa visszakapta a lefoglalt Yamahát.