A rendőrség hosszútávú tapasztalatai szerint a legtöbb személyi sérüléssel járó közúti baleset a nyári hónapokban, azon belül is augusztusban történik, tekintettel a nagy forgalomsűrűségre és a jó idő miatt jellemző, átlagot meghaladó haladási sebességre.

Kevesebb a baleset, kevesebb a halott

Augusztusban a tavalyi év azonos időszakához képest enyhén, fél százalékkal mérséklődött a személyi sérüléses közúti balesetek száma, emellett 4,8 százalékkal kevesebben haltak meg közútjainkon, és 7,5 százalékkal kevesebben szenvedtek súlyos sérülést. Ezek az adatok igazodnak a 2019 első hét hónapjának eredményeihez, azaz enyhe, de tartós csökkenés rajzolódik ki, mivel január óta az előző évhez képest 3,6 százalékkal csökkent a személyi sérüléses balesetek száma Magyarországon – 10 684 ilyen baleset történt, tavaly pedig az első nyolc hónapban 11 079. Jó hír, hogy éves szinten a halálos (-14,2 %), a súlyos (-6,0 %) és a könnyű (-2,0 %) sérüléses balesetekből is kevesebbet regisztráltak.

kevesebb-a-baleset-kevesebb-a-halott-23019
Sok a motorbaleset, de a halálos áldozatok száma nem kiemelkedő: idén nyár végéig 38 motoros veszítette életét útjainkon, míg az átlagos éves szám 50-60 között mozog

Ha megnézzük, hogy mi a karambolok kiváltó oka, első helyen a relatív és valós gyorshajtás áll - a 3 352 baleset mintegy 31 százalékát okozta száguldozás. Az összes eset negyedéért az elsőbbségi jog meg nem adása volt a felelős és a balesetek 17 százaléka a kanyarodásra vonatkozó szabályok megsértése miatt következett be. Nem meglepő módon a legtöbb személysérüléses balesetet - az összes 65 százalékát, azaz közel hétezret - személygépkocsi vezetők okozzák, a tehergépkocsi vezetők lelkén 776, az autóbusz vezetőkén pedig 111 baleset szárad.

Mi vagyunk a fekete bárányok?

Tavasszal és nyáron lényegesen több kerékpáros válik baleset részesévé, mint más évszakokban. A bringások által okozott személyi sérüléses balesetek száma augusztus végéig 1112 volt, mely 10 százalék körüli aránynak felel meg az összes baleseten belül. Végül pedig jöjjön a saját portánk, ahol ezúttal bőven van mit söprögetni. A motorosok szabályszegése 569 alkalommal vezetett balesethez és sérüléshez, ami kifejezetten sok - 2017-ben egész év alatt történt ennyi ütközés. Meglepő módon még a gyalogosok is jobban állnak (513 eset), és szintén meglepő, hogy az egyre növekvő robogósforgalom dacára kifejezetten jól szerepeltek a segédmotorosok - csak 435 alkalommal helyszíneltek miattuk.