A tudományos világ tagjai vagy 10-15 éve minden évben azt várták, hogy mikor ismerik el John Goodenough, Stanley Whittingham és Josino Akira felfedezését, mely alapvetően megváltoztatta a mindennapi életünket is - mondta Janáky Csaba vegyész a stockholmi bejelentést követően szerdán az MTI-nek.
A Szegedi Tudományegyetem Fizikai Kémiai és Anyagtudományi Tanszékének munkatársa felidézte, hogy már a 70-es években elkezdtek vizsgálni olyan típusú elektródaanyagokat, amelyek a későbbiekben a lítiumionos akksik alapját képezték. Mint mondta, azért volt az új töltéshordozóra igény, mert a hagyományos akkumulátorok nagyon nehezek voltak. Egyre nagyobb érdeklődés övezte azt a kérdést, hogy lehet-e olyan telepet készíteni, amelyben az aktív töltéshordozó komponens a legkönnyebb fém, a lítium.
Miért jobb az Li-ion, mint a hagyományos akksi?
A technológia lényege, hogy a töltés tárolásáról lítiumionok gondoskodnak, amelyek töltéskor a negatív, szénalapú elektródához, kisütéskor pedig a pozitív fém-oxid-elektródához vándorolnak. A fenti kutatók közös háttere a szilárdtestkémia volt, innen jutottak oda, hogy olyan anyagokat találtak, amelyeket elektródaként lehet használni lítiumion tárolására.
Egyértelmű előny, hogy a lítiumból készült akkumulátorok sokkal könnyebbek a nikkel- vagy ólomalapúaknál, emellett tartósabbak is. Nincs memóriaeffektus, vagyis a hagyományos akkumulátorokkal szemben, amelyeket mindig le kellett meríteni és csak utána lehetett feltölteni, itt nincs erre szükség, sőt nem is ajánlott. Az ilyen akkumulátorok önkisülése kis mértékű, ezért sokkal lassabban vesztik el a töltésüket, mint egy ólom- vagy egy nikkel-akkumulátor. Emellett nincs bennük olyan nehézfém sem, amely szennyező a környezetre nézve.
Megkésett díjátadó?
Janáky Csaba szerint ugyanakkor 10-15 évvel ezelőtt még inkább indokolt lett volna ez a Nobel-díj, mivel kicsit már más irányt vettek a kutatások. Ennek oka, hogy a lítium, amelyet főként Dél-Amerikában bányásznak, viszonylag kevés helyen fordul elő a Földön könnyen elérhető formában. Ez a mennyiség kevés ahhoz, amennyire az elektromos autók elterjedése esetén szükség lenne, vagyis hiába hatékony energiatároló, ha egyszerűen nem fellelhető elegendő mennyiségben. Hogy a motorokban milyen előnyökkel jár a Li-ion akksik használata, arról korábbi tesztünkben olvashattok részleteket.