Az óriási kátyúk, a töredezett vagy síkosságmentesítőtől csúszós útfelületek és a mumusnak is beillő fehér aszfalt egytől-egyig a motorosok rémálmai között szerepelnek. Nos, úgy tűnik, idén télen kevesebb helyen találkozhatunk hasonló anomáliákkal, ugyanis egy Nagy-Britanniában végzett friss felmérés szerint a már-már rekordokat döntő, enyhe 2016-os és 2017-es tél kevésbé viselte meg az utakat, legalább is ezt mutatja az interaktív térkép is, melyet mellékeltek a beszámolóhoz. Azt mondják, tavaly jóval kevesebb utat javítottak, mint azelőtt, az autópályák és az A jelölésű főutak esetében a korábbi négy helyett most mindössze a teljes hálózat két százaléka volt érintett. Ez részben annak köszönhető, hogy újfajta karbantartási stratégiát vezettek be, másrészt a kifejezetten enyhe tél ezúttal nem rongálta meg túlzottan a felületeket. Jóllehet a mellékutak állapota nem mutatott ilyen mértékű fejlődést, esetükben 17 százalék tartozik javításra váró kategóriába.
Magyarországon rendkívül változatos a helyzet az aszfaltcsíkok állapotát illetően, hiszen több új szakasz – elkerülő és gyorsforgalmi út - épült, illetve épül napjainkban is, ám a meglévők helyzete tulajdonképpen évek óta stagnál.
Miért alakul ki a kátyú?
Az utakat jellemzően tízéves időtartamra tervezik, s ennek lejárta után időszerűvé válik az alapos karbantartásuk, legalább is elviekben. Itthon már 10-12 évvel ezelőtt átfogó felújításra lett volna szükség, ez azonban nem valósult meg, így sajnos a kisebb forgalmú mellékutakon gyakran találkozhatunk repedezett, kátyús burkolattal. A frissen épített szakaszok más megítélés alá esnek - azokat jellemzően ötéves korig a kivitelező ingyen javítja. Hogy mielőbb felszámolják a kátyúkat, 2018-ban százmilliárd forintos, hozzávetőleg 900 kilométert kitevő, nagyszabású felújítási programot indítanak, mely az ország egész területére kiterjed.A Magyar Közút Zrt. szerint a sok-sok úthiba és kátyú oka, hogy a hazai fő- és mellékúthálózat átlagéletkora negyven év felett van, ráadásul azokat a mainál lényegesen kisebb teherbírásra és forgalomra tervezték. Az általuk üzemeltetett közel 32 ezer kilométernyi (!) magyar közúthálózat legfelső, úgynevezett aszfalt kopórétegének átlagéletkora 25-30 év, s a helyzet akkor javulna, ha ez tíz évre csökkenne – derült ki a társaság honlapján olvasható információkból.