Bizonyára mindannyian tapasztaltunk olyat autós/motoros pályafutásunk során, hogy az oktatás alatti "órák" valójában csak negyven-ötven percek voltak, esetleg azokan is akadt némi üresjárat. Így aztán nem csoda, ha a tömött városi forgalomban nem ritkán csak tizenöt kilométert tett meg a nebuló alkalmanként, ami aligha nevezhető nagy távolságnak - ennél sokkal több kell, hogy elsajátítsa a közlekedés alapfogásait.
Egy "átlagos" nap az autósiskolásban - részlet Litkai Gergely, Buhera Mátrix című regénye alapján készült filmből
A tegnap napvilágot látott rendelet éppen ezen változtatna, mégpedig a kötelező óraszám helyett a levezetett kilométerek megszabásával. Az NKH legfrissebb iránymutatása szerint már nem harminc órában szabnák meg a kötelezően előírt vezetési időt, hanem 580 kilométerben a minimálisan megtett távolságot. Ezzel szeretnék elkerülni, hogy túl kevés tapasztalattal engedjenek vizsgára, sikeres próbatétel után pedig utcára kezdő vezetőket. Más kérdés, hogy ennek ellenőrzése meglehetősen nehéz lesz, ráadásul a "mínuszban" álló tanulókat bármikor ki lehet terelni egy kis országúti vagy autópályás vezetésre, ahol viszonylag eseménytelenül, de gyorsan szaporodnak a kilométerek... Szintén újdonság, hogy a 2013 október után induló tanfolyamok maximális időtartama egy év lesz, vagyis az elméleti vizsga első napjától számítva 365 napja van a nebulóknak, hogy megszerezzék a jogsit - ha nem sikerül, kezdhetik elölről a procedúrát.
A motorosok is szembesülnek néhány újdonsággal a változtatás kapcsán. Nem kell elméleti képzésre, s így vizsgára sem jelentkezni azoknak, akik két éven belül már megszereztek valamilyen kisebb kategóriára érvényes jogsit. A két éven túl belépőknek pedig arányosan, csökkentett óraszámban kell csak részt venni az oktatáson.
Szintén könnyítés - bár ez utóbbi számos aggályt felvet -, hogy a jövőben nem kell igazolni az orvosi alkalmasságot, illetve az alapfokú iskolai végzettséget, ha önállóan szeretnénk közlekedni - ezekről elegendő lesz szóban nyilatkozni beiratkozáskor...